'Bursa Renault'nun gururu'

60 milyar doları yöneten süper CEO Carlos Ghosn, Frankfurt Otomobil Fuarı'nda sadece POSTA'nın sorularını yanıtladı

Salı, 06 Ekim 2009 - 15:07

 'Bursa Renault'nun gururu'

Türkiye’yi kendi evleri gibi gördüklerini söyleyen Renault- Nissan Başkanı Carlos Ghosn, Bursa’da gelecekte de büyük yatırımlar yapmaya devam edeceklerini açıkladı.

Ghosn, küresel ekonomik krizde iyileşmenin ancak 2010 sonlarına doğru yaşanabileceğini ifade etti. Dünyanın en başarılı yöneticileri arasında gösterilen ve Renault ile Nissan’ın başkanlığı görevini yürüten Carlos Ghosn ile Frankfurt Otomobil Fuarı’nda özel bir görüşme yaptım.

Japon şirketi Nissan’ı içinde bulunduğu ekonomik sıkıntılardan kurtaran ve sağlıklı bir şirket haline dönüştüren Carlos Ghosn, Avrupa’nın en büyük üreticilerinden Renault’da da kalite ve güvenlik konularına ağırlık vererek şirketin marka değerini yükseltmeyi başardı.

Renault’nun Türkiye’deki faaliyetlerine büyük önem veren ve Bursa’daki Oyak fabrikasına yönelik yeni yatırım kararlarında önemli rol oynayan Carlos Ghosn, Frankfurt Fuarı’nda bakanlarla bir araya gelerek Türkiye’ye sağladıkları desteğin süreceği mesajını verdi.

Carlos Ghosn, Zafer Çağlayan ve Nihat Ergün’le birlikte sadece Bursa’da üretilmesi planlanan doğa dostu Renault Fluence ZE modelinin de duyurusunu yaptı. Renault ve Nissan’ın 60 milyar dolara ulaşan büyüklüğünü yöneten süper CEO Carlos Ghosn, ekonomik krizden Türkiye’deki otomobil üretimine kadar pek çok alanda sorularımı yanıtladı:

Büyük bir ekonomik krizin tam ortasında Frankfurt Otomobil Fuarı yapılıyor. Kriz sektörü nasıl etkiliyor?

Krizin en kötü dönemi geride kaldı. Ancak tamamen kurtulmuş sayılmayız. Birkaç ay önce hem finans krizi hem de ekonomik küçülme vardı. Ancak şu anda sadece küçülme ile karşı karşıyayız ve krizin yüzde 90 oranında çözüldüğünü söyleyebilirim. Şu anda durumumuz daha iyi ama tabii ki küçülme var ve kriz bu anlamda devam ediyor. Küçülme tamamıyla bitmeden iyimser bir görüş belirtmek zor olacak. 2009 ve 2010 yılları sıkıntılı olacak ama umut ediyorum ki 2010 yılından sonra tünelin sonunu göreceğiz.

Geçen yıl ve 2009 ile mukayese edersek 2010’daki hava nasıl olacak?

Ekonomik aktörler krizden ağır yara alarak çıktı. Bu nedenle hala korumacı davranıyorlar ve yatırım kararları konusunda son derece temkinliler. Biz de yeterince zaman geçmesini bekliyoruz böylece insanlar bu şoku absorbe edecekler ve normal alım davranışlarına dönecekler. Bu da biraz zaman alacak. Pazardan pazara bakacak olursanız farklı yaklaşımlar göreceksiniz. Çünkü krizin etkisi her yerde farklı oldu. 2010’la ilgili olarak çok iyimser olduğumu söyleyemeyeceğim. Biraz daha beklememiz gerekiyor.

Krizin patlak verdiği yer olan ABD aynı zamanda krizin bittiği yer mi olacak?Toparlanmanın Amerika’dan itibaren mi başlamasını beklemeliyiz?

Bazı pazarlar krizden hiç etkilenmedi, mesela Çin 2009 yılında büyümesine devam etti. Bu trend 2010 yılında da devam edecek diye düşünüyorum; ama 2008 yılı ile karşılaştıracak olursak tabii ki ekonomileri desteklemek için çok büyük bir çalışma oldu. Amerika’da 2010 yılında umut verici bir seviyede büyüme yaşanacağını tahmin ediyorum.

Bu yılki fuarı nasıl değerlendiriyorsunuz? En önemli yenilikler neler?

Çok fazla yeni teknoloji var. Üreticiler yeni ürün geliştirmeye devam ediyor. Kriz, otomobil üreticilerinin yeni teknolojiler üretmesini engellemedi. Çok sayıda yeni konsept araç görüyoruz bu seneki fuarda. Renault dünyada elektrikli otomobil üretimi konusunda öncü markalar arasında yer alıyor.

Otomotivde geleceğin en önemli kaynaklarından biri elektrik mi olacak? Önümüzdeki dönemin otomobillerinde ağırlıklı olarak hibrit mi yoksa elektrik mi kullanılacak?

Otomotiv sektörünün yüzde 2’lik bir kısmı hibrit. Elektrikli arabaların çok daha fazla gelişebileceğini düşünüyorum. Çevre kanunlarının daha fazla sıkılaşacağını düşünüyorum ve çevreye daha saygılı araçlar üretmemiz gerekecek. Örneğin, Japonya’da çıkarılacak yeni bir kanunda karbondioksit salınımının yüzde 25 oranında azaltılması isteniyor bu da çok büyük bir rakam ve yeni pazarlar da daha fazla araç talebi olacak dünyadaki araç sayısı artacak. Düyünün petrol fiyatları artıyor. Daha sıkı kanunlarla karşılaşacağız. Yeni pazarlarla birlikte rekabet artacak.

Elektrik enerjisi sizce otomotiv endüstrisinde geleceğin enerjisi olacak mı?

Hayır, ana enerji kaynağı olmayacaktır. Bizim projemiz 2010 yılında küresel olarak yüzde 10’unun elektrikli olması. Yani yüzde 90’ı yine normal petrol ile çalışacak.

Renault Megane’ın yerini alan Fluence isimli aracın elektrikli versiyonunu da Bursa’daki Oyak Renault fabrikasında üretmeye karar verdiniz. Bu projenin geleceğini nasıl görüyorsunuz?Üretim kararını nasıl aldınız?

Son derece önemli bir karar ve proje tabii ki tüketicimiz için en mantıklı olan ne ise bizim planlarımız bu şekildedir. Bursa son derece güzel bir fabrika ve biz yatırımlarımıza devam edeceğiz, son derece yüksek kaliteli ve çok rekabetçi bir maliyetimiz var. Bursa’dan son derece memnunuz. Bursa’nın kalite ve yüksek beceri ile yola devam edeceğine inanıyoruz. Yatırım için yeni araçlarımızı da Bursa’da üretmeye devam edeceğiz. Renault Türkiye’de bir numara. Biz sizin ülkenizde cok uzun zamandır varız. Her zaman büyük başarı gösteren Türk ekibimize güveniyoruz.

Türkiye’nin Avrupa Birliğine üye olmaması üretim ve pazar koşulları açısından güçlük yaratıyor mu?

Açık konuşmak gerekirse Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne üye olmaması kesinlikle bizim karar sürecimizde etkili olan bir unsur değil. Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne üye olup olmaması bizim yatırım kararlarımız için hiçbir önem ifade etmez. Biz kararlarımız şuna göre veririz; Biz yeterli insanlara sahip miyiz? Kalitemiz var mı? Maliyetimiz iyi mi? Mühendisimiz iyi mi? Bundan sonrası, tabii ki seçtiğimiz yer lojistik ve ihracat için iyi bir nokta mı? Eğer bunlara iyi diyebiliyorsanız o iş tamamdır. Türkiye’nin Avrupa Birliği ülkesi olup olamaması kesinlikle Türkiye ve Avrupa Birliği arasındaki bir karardır. Bizimle ilgili bir karar değildir. Biz sadece performans ve maliyete bakarız.

Frankfurt Otomobil Fuarı’na Türk bakanlar da geldi. Türkiye bu şekilde ilk defa uluslararası bir fuara iki tane bakan gönderdi. Onlarla yeni yatırım planlarınızı da konuştunuz mu?

Türkiye’den gelen bakanlarla Bursa’dan bahsettik, yatırımlardan bahsettik, yeni araçlardan bahsettik, Türkiye’de yapılacak elektrikli araçlarımızı son derece beğendiler. Bakanlar elektrikli araçları fuarda test edecek. Bakanlarla çok güzel bir iletişimimiz oldu. Otomobilleri seven insanların Renault’ya güvenleri var. Türkiye’deki ortaklığımızın kökleri çok eskiye dayanıyor. Biz Türkiye’yi yabancı bir ülke olarak görmüyoruz. Renault Türkiye’yi kendi ülkesi olarak görüyor.

Renault Fluence’ın geleceğini nasıl görüyorsunuz?

Aracımız oldukça iddialı. Çok başarılı olacağını düşünüyorum. Bursa fabrikamızın performansına da güveniyorum.

3