Adım adım anneliğe hazırlık

Hamile kalmak istiyorsunuz ama endişeleriniz peşinizi bir türlü bırakmıyor. Bilinçli hamile kalmak ve sağlıklı bir hamilelik dönemi geçirmek istiyorsanız bazı şeylere dikkat etmeniz gerekiyor

a
a
Cumartesi, 24 Temmuz 2010 - 05:00


Adım adım anneliğe hazırlık

Haber: Ferhan Kaya Poroy

Hiç beklemediğiniz anda anne-baba olacağınızı simgeleyen bir çift pembe çubukla karşılaşmak yerine, hamilelik şansını arttıran yumurtlama dönemizi hesaplayarak ya da tespit ederek istediğiniz zaman hamile kalabilirsiniz. Yumurtlama dönemlerinin tespitinde yumurtlama testini kullanabilirsiniz. Test, istenildiği zaman ve her yerde kullanılabilme pratiği sağlıyor, sınırsız kullanım özelliğiyle de ekonomik bir tercih sunuyor.

Ayrıca hamile kalmadan önce bir doğum uzmanıyla görüşmek akılcı bir gebelik planı yapmak için önem taşır. Ancak gebeliklerin çoğu bebeğin anne karnındaki hayati önem taşıyan ilk haftaları geçtikten sonra ortaya çıkmaktadır. Oysa bu çok erken gebelik döneminde anne adayının sağlık durumu ve beslenme alışkanlıkları bebeğin büyümesini etkileyebilmektedir. Gebelik öncesi yapılacak yeterli bir sağlık değerlendirmesi anne adayının tüm gebeliği süresince faydalı olacaktır.

Açıklanamayan kısırlık için...

Çiftlerin büyük bir kısmında hamile kalamamanın nedenini açıklayacak sebepler bulunabilirken, yaklaşık yüzde 10-12’sinde herhangi bir sebep tespit edilemez. Bu çiftler açıklanamayan kısırlık olarak adlandırılırlar. Amerika’da özellikle kısırlık yaşayan hastalar düşünülerek, doğal yolla hamile kalmaya yardımcı olması amacıyla üretilmiş olan sperm dostu jel, artık TC. Sağlık Bakanlığı izini ile ülkemizde de bulunuyor.

Bu jel, sperm hücrelerine antioksidan desteği sağlayarak güçlendirip, spermlerin yumurtaya doğru olan yolculuğunda önemli ölçüde fayda sağlayarak, doğal yolla hamile kalınmasına yardımcı oluyor.

Bu testleri yaptırın

Hamilelik öncesi yapılan doktor muayenesinde anne adayının yaşam ve yeme alışkanlıkları, sosyal durumu, aile hikayesi, sağlık durumu, olası genetik ve kronik hastalıklar, riskli hastalıklara karşı aşı durumu, sigara-alkol kullanımı ve çevresel faktörler araştırılır. Basit birtakım testlerle anne adayının sağlık durumu belirlenir. Adım adım anneliğe hazırlık Hamile kalmak istiyorsunuz ama endişeleriniz peşinizi bir türlü bırakmıyor. Bilinçli hamile kalmak ve sağlıklı bir hamilelik dönemi geçirmek istiyorsanız bazı şeylere dikkat etmeniz gerekiyor. İşte uzmanlardan tavsiyeler: Balık yiyen çocuk zeki oluyor İsveç’te yapılan bir araştırmaya göre, yeteri kadar balık yiyen çocukların zeka düzeyi daha yüksek oluyor. Göteborg Sahlgrenska Üniversitesi Hastanesi için yapılan araştırma sık sık balık yeme ile çocukların IQ’su arasında bir ilişki var. Buna göre, 15 yaşındaki 3927 çocuğun zekaları analiz edildi. Haftada en az 1 kez balık yiyen bu çocukların 3 yıl sonra IQ düzeyleri ölçüldü ve ortalama yüzde 7 yükseldiği ortaya çıktı. Haftada birden fazla yiyenlerde ise bu artış yüzde 12 civarındaydı.

Hamilelikte vitamin kullanımına dikkat!

Hamilelik süresince bol vitamin almak her zaman faydalı değildir. Gebelik döneminde düzgün bir beslenme alışkanlığı olan kadınlarda diğer vitaminlerin eksikliğinin görülmesi pek olası değildir. Ancak bir vitamin olmayan demir, gebeliğin üçüncü ayından itibaren gebede hızla tükenmeye başlar ve gebelikte haftalar geçtikçe anemi tablosu ortaya çıkar. Diyetle en çok demiri kırmızı et tüketerek alabiliriz ancak gebelikte sadece diyetsel demir yeterli değildir, dışarıdan ilaçlarla desteklenmelidir. Bu testler arasında kan sayımı, idrar tahlili, tiroid testi, HIV, hepatit, kızamıkçık, toxoplazma antikorları, pap smear sayılabilir. Gebeliğinden önce diyabet, kalp hastalığı, epilepsi, hipertansiyon ya da obezite gibi rahatsızlıkları bulunan anne adaylarının gebelikleri daha riskli geçebilir. Bu durumların önceden bilinmesi sayesinde yapılacak hazırlıklar ve çıkarılacak takip planı risklerin minimuma inmesini sağlayacaktır.

Kilonuza dikkat edin!

Gebelik öncesi kilonun değerlendirilmesiyle vücut kitle indeksinin 19-25 arasında tutulması amaçlanmaktadır. Aşırı zayıf ya da kilolu olmanın gebelik döneminde bazı riskleri vardır. Çok zayıf olmak düşük, erken doğum ya da haftasına göre düşük doğum tartılı bebek doğurma risklerini arttırırken obezite gebelik diyabeti, tansiyon hastalığı, iri bebek risklerini arttıran bir durumdur.

Sağlıklı beslenin

Mümkünse gebelik öncesi dönemde sağlıklı beslenme alışkanlıkları edinin. Çok zayıf kadınlar 1-2 kilo almaya çalışırken kilolu anne adayları kendilerine uygun bir diyet programıyla kilo kaybetmeye çalışmalıdır. Fazla kilolar kalp yükünü arttırmaktadır. Bu da ilerleyen gebelik haftalarında anne adayının efor kapasitesini oldukça düşürür ve gebeliği sıkıntılı bir dönem haline getirir. Gebelikte diyet yapmak fetusun yeterli besin alamamasına sebep olabilir. Bir kadın günde ortalama 2000 kalori almalıdır. Anne adaylarının beslenme programlarında bol miktarda meyve ve sebze yer almalıdır. Tam tahıllı ürünler, koyu yeşil yapraklı sebzelerde folik asit bol miktarda bulunmakla beraber gebelik planlayan kadının gebeliğinden bir ay öncesinde günde 0.4 miligram folik asit alması gereklidir.

Folik asit alın!

Folik asit gebeliğin çok erken döneminde nöral tüp defekti olarak adlandırdığımız fetal anormalliklerin ortaya çıkma riskini azaltmaktadır. Folik asitin bolca bulunduğu diğer besinler ise ıspanak, lahana, marul, şalgam, fasulye, portakal, çilektir...

Sigara ve alkolden uzak durun

Alkol ve sigaranın çok düşük miktarlarda bile alındığında bebekte problem yaratabileceği göz ardı edilmemelidir. Sadece anne adayını ve bebeği değil babayı da kötü şekilde etkileyecektir. Sadece sigaranın değil fotoğrafçılıkta kullanılan kimyasalların, solventlerin, kurşun ve civanın da fetus ve spermler üzerine zararlı etkileri olduğunu unutmamak gerekir.

2