Hakan Çelik

TÜM YAZILARI

Sürücüsüz otomobil devrimi

03 Ocak 2018, Çarşamba 05:00
Renault'nun tam elektrikli, sürücü gerektirmeyen otomobilini Fransa'da test ettim. Büyük teknolojik dönüşüme Türkiye'den sadece POSTA Gazetesi davetliydi.



Dünyanın en önemli otomobil üreticilerinden Renault’nun tamamen elektrikli, internete bağlı ve sürücüsüz otomobili Symbioz’u dünyada ilk kez test eden gazetecilerden oldum. Tasarımı, teknolojisi ve kullanım özellikleriyle sıra dışı bir otomobil olan Renault Symbioz demo car, geleceğin ulaşımı hakkında net fikir veriyor.


‘Mind off’ sürüşün en uç noktasını gösteren ve Ubisoft tarafından tasarlanan sanal gerçeklik deneyimi, otomobil otonom sürüş modunda iken sürücünün arkasına yaslanıp rahatlamasına olanak tanıyor.

TRAFİK KONTROLDE

Renault bu otomobilde ‘mind off’ adını verdiği teknolojiyi uyguluyor. Yani sürücü yola konsantre olma ihtiyacı duymadan aracın içinde oturabiliyor. İsterse aracın kontrolünü alabiliyor ancak Symbioz trafikteki bütün gelişmeleri takip edebilecek özelliklere sahip.


Symbioz’u Paris yakınlarındaki Saint- Aubin-sur-Gaillon bölgesinde kullandım.

HATAYA İZİN YOK

Navigasyona yüklenen parkurda istenen ve izin verilen hızlarla yolculuğu tamamlıyor. İnsanların güvenliğini gözetmek için tasarlanan Symbioz, bütün trafik kurallarına harfiyen uyarak araç içindekilerin ve yayaların güvenliğini sağlıyor.



EV İLE UZAKTAN ETKİLEŞİM

Renault Symbioz ile yolculuk evden başlıyor ve yolcunun kişisel ajandası evdeki TV’de gösteriliyor. Akıllı telefon, tablet veya PC aracılığıyla güncelleniyor ve otomobil ile ev arasında paylaşım sağlanıyor. Ayrılmadan 15 dakika önce otomobille ve yolculukla ilgili tüm bilgiler (kalan şarjla gidilebilecek mesafe, trafik/hava) gösterilebiliyor.

Aracın L şeklindeki gösterge tablosu ekranı, kullanıcıların, yol altyapıları veya evleri gibi dış dünya ile uzaktan etkileşime girmelerini sağlıyor. Aracın ekranındaki 360 derecelik kamera görüntüsü ile evlerinde neler olup bittiğini kontrol edebiliyorlar. Evin ısıtma ayarlarını yapabiliyor veya buzdolabı gibi diğer ev aletlerine erişebiliyorlar.

KIA'NIN DEĞERİ 6.7 MİLYAR DOLAR

Değerlendirme kuruluşu Interbrand’ın hazırladığı rapora göre KIA’nın global marka değeri yüzde 6 artarak 6.68 milyar dolara yükseldi. KIA’nın marka değeri 2007’den bu yana yüzde 645 arttı.



Üçüncü yılında olan J.D. Power Kalite Değerlendirme Raporu’nda, 12 ile 36 aylık araç sahipliğinde, İngiltere’deki araçların ilk kullanıcıları tarafından son 12 ay boyunca yaşanan sorunlar ölçülüyor.

Raporda; dış tasarım, sürüş deneyimi, özellikler, kontroller, ekranlar, ses sistemi, iletişim, eğlence, navigasyon, koltuklar, ısıtma, havalandırma, klima, iç tasarım, motor ve şanzıman gibi özellikler esas alınıyor.

ZORLU TESTLERDEN TAM NOT ALDI

Hyundai’nin IONIQ, Elantra, Elantra GT (yeni i30), Sonata ve Tucson modelleri, zorlu çarpışma testlerinden yüksek derece Top Safety Pick ile ayrılırken Santa FE ve Santa FE Sport ise bir üst skor olan Top Safety Pick Plus’a ulaştı.



Yüksek güvenlik standartları gereği, oldukça zorlaştırılan testlerde araçlar beş farklı darbe dayanıklılığı testine tabi tutuluyor. Önden çapraz ve tam çarpma, yandan çarpma, tavan dayanıklılığı ve koltuk baş destekleri çarpışma testlerinde yüksek skor elde edebilmek son derece önemli.

En üst skor olan Top Safety Pick Plus için, araçların yolcu tarafında için de kabul edilebilir veya daha üstü puan kazanması gerekiyor.