Amsterdam kazasında yüzde 80 Boeing kusurlu

Hollanda Uçuş Güvenliği Teşkilatı, 25 Şubat'ta İstanbul-Amsterdam seferini yaparken düşen Boeing 737-800 tipi uçakla ilgili faturayı, üretici firma Boeing'e kesti. Kazanın bozuk altimetre yüzünden meydana geldiğini belirten teşkilat, Boeing'i yüzde 80 kusurlu buldu

Çarşamba, 30 Aralık 2009 - 11:20

Amsterdam kazasında yüzde 80 Boeing kusurlu

Hollanda Uçuş Güvenliği Teşkilatı, 25 Şubat’ta THY’nin, İstanbul-Amsterdam seferini yaparken, Amsterdam’da düşen Boeing 737-800 tipi uçakla ilgili kaza raporunu THY, Boeing ve Schiphol Havalimanı İşletmesi’ne gönderdi.

ARIZA YÜZÜNDEN HIZ KAYBETTİ

10 aylık çalışmanın ardından kazayla ilgili raporunu tamamlayan teşkilat, faturayı üretici firma Boeing’e kesti. Teşkilat Boeing’i yüzde 80 kusurlu buldu. Ulaştırma Bakanlığı’ndan üst düzey bir yetkili “ Raporda kaza nedeni olarak altimetre arızası gösteriliyor. Boeing kazada yüzde 80 kusurlu bulunmuş. THY ve hava meydanında küçük oranlarda (yüzde 10’ar) kusur tespit edilmiş” dedi.

Raporda uçağın iniş anında otomatik pilota bağlı olduğu, sol yanda bulunan irtifa göstergesindeki (altimetre) arızanın, düşüşten önce hız kaybetmesine yol açtığı belirtildi. Altimetrenin yanlış yönlendirmesi nedeniyle 250 kilometre hızla giden uçağın aniden hız kestiği kaydedilen raporda, “Pilotlar bunu fark ettiğinde artık çok geçti” ifadelerine yer verildi. Hollanda Uçuş Güvenliği Teşkilatı, uçağın iniş yapmak için alçaldığı Schiphol Havalimanı işletmesini de kusurlu buldu.

Uçağın dikkat çekici bir şekilde alçalmasına rağmen pilotların uyarılmaması havalimanı idaresine yüzde 10 kusur verilmesinde etkili oldu.

SAVUNMA İSTEDİLER

Teşkilat; THY, Boeing ve Schiphol Havalimanı işletmesinden 60 gün içinde savunmalarını istedi.

Boeing 737-800 tipi uçak, Schiphol Havalimanı’na inişe geçtiği sırada tarlaya düştü. Uçak üçe bölündü. Kazada üçü mürettebat 9 kişi yaşamını yitirdi.

HER YOLCU, 20 MİLYON DOLAR TAZMİNAT TALEP EDEBİLİR

Sivil havacılık uzmanları, kazada yaşamını yitirenlerin yakınlarının ya da zarar görenlerin bu aşamada tazminat davası açmalarının söz konusu olup olmadığı sorusunu “ Mağdur yakınları ya da mağdurlar, her zaman dava açabilir. Ancak konuya bakan hakimler karar verebilmeleri için kazayla ilgili raporu görmek, bilmek ister” sözleriyle yanıtladı. Kazazedeler Boeing’e dava açmak için Amerikalı avukatlarla anlaşmıştı. Amerikalı avukatlar kazada ağır yaralanan yolculardan her birinin Boeing’den 20 milyon dolara varan tazminat talep edebileceğini belirtmişti.

HABERTÜRK