Anadolu orta sınıfının tercihi

Salı, 14 Haziran 2011 - 05:00

Yönetim dünyasında anlatılan, kitaplara konu olan ‘vakaların’ (Case) önemli bir bölümü başarılar üzerine, hiç de yabana atılmayacak bölümü de başarısızlıklar üzerine kurulur. Savaşlarda kaybedilen meydan muharebelerinden hatalı ürün lansmanlarına, CEO seçiminden birleşmelere kadar çok sayıda başarısızlık örneğine yönetim kitaplarında rastlamak mümkündür.

12 Haziran seçimlerini de bence ‘Kazanan’ ve ‘Kaybeden’ açısından böyle irdelemekte yarar var. Örneğin, CHP hem ‘Nerede hata yaptık?’, hem de ‘AK Parti nasıl başardı?’ sorusuna yanıt aramak zorundadır. Sadece kendini sorgulayan bir sistem, farklı yapanı görmezden geldiği için yeterince anlamlı sonuçlar üretmeyebilir.

[[HAFTAYA]]

Başarının stratejisi de önemli

Pazar günü sandık başına giden seçmen, oyunu kullanırken çok fazla değişkene baktı. Geçmişini, bugününü, kendisinin ve çocuklarının geleceğini düşündü. ‘Evet’ mührünü, bunların muhasebesini çıkararak istediği partinin ambleminin üzerine vurdu. Anketlerin de öncü verileri nedeniyle herkes AK Parti’nin yüzde 45’ler civarında oy alacağını tahmin ediyordu. Ancak, iktidar partisinin oyu beklentilerin üstüne çıktı, CHP’ninki ise umulanın altına geriledi. Dünden beri seçimin değişik yönleri irdeleniyor. Ben, gelmiş geçmiş en önemli seçim diye nitelendirdiğim 12 Haziran’a, ekonomi, refah, sınıf atlama ve istikrar açısından da bakmak istiyorum. Böyle bakınca birkaç önemli başlığın altını, verilere dayanarak çizmekte yarar görüyorum:

Ekonomik verilerin dili

1. Vatandaş LYS, Ergenekon, kitap toplama ve otoriterleşme gibi söylemlere değil, istikrara oy verdi.

2. İşsizlik ve yoksulluk, CHP’nin en önemli vaatleri arasındaydı. Ancak, vatandaş, oyunu kullanırken, işsizlik konusuna çok da odaklanmadı. İşsizliğin en yüksek olduğu illerde, AK Parti hem birinci çıktı hem de oyunu artırdı.

3. Yeşil Kart’ın yüksek olduğu illerde Bağımsızlar adayların (BDP destekli) yanında en yüksek oyu AK Parti aldı. Yoksulluk oranının düşük olduğu illerde, ‘Aile Sigortası’ vaadi pek işe yaramadı gibi göründü.

4. Bunun yanında ihracatın arttığı illerde AK Parti’nin oyunun da yükseldiğini görüyorum. 2003-2010 arasında ihracatı en çok artan illere bakılınca bunu açıkça görmek mümkün. Çünkü, ihracat, istihdam ve refah düzeyi artışı anlamına geliyor.

Yeni girişimci sınıfın tercihi

5. 1990’lara girilirken Türkiye’nin ilk 20 holdingi arasına Anadolu’dan giren olmazdı. Şimdi Boydak, Sanko, Naksan gibi holdingler giriyor. Gaziantep, Kayseri, Konya, Malatya, Denizli gibi illerde yeni bir işçi sınıfı yükseliyor. Sanko’nun, Boydak’ın fabrikalarında çalışan işçiler, yarının Anadolu ‘orta sınıfı’ olarak yükseliyorlar.

6. Son 10-15 yılda yükselen Anadolu’daki sanayici ve girişimcilerle konuştuğunuzda, ‘gidişten’ memnun olduklarını açıkça görüyorsunuz... ‘Refahımız böyle geldi, böyle devam etsin’ diyeni çok gördüm.

7. Toplu Konut İdaresi (TOKİ), son 10 yılda 500 bine yakın konut yapmış. TOKİ ve özel şirketlerin Anadolu’da yaptıkları konutlar, geleceğin ‘orta sınıfı’ dediğimiz grubu AK Parti’ye daha da yakınlaştırdı.

Anadolu Kaplanları

Kurulan şirket sayısı, ihracatçı şirket sayısı, illere göre ihracat, kişi başına milli gelir ve otomobil satışları... Bu kriterlere de baktığınızda, ekonomiden önemli mesaj geliyor. ‘Anadolu Kaplanları’ efsanesinin yaratıldığı illerin tercihinin, eskilerin deyimiyle, ‘Kahir’ şekilde AK Parti’den yana olması, yeni girişimci kuşağın etkisini de ortaya koyuyor. İhracat 30 milyar dolardan 120 milyar dolarlar düzeyine çıkarken, bu şirketler büyüyüp, çevrelerinde istihdam ve değer yarattılar. Anadolu’daki seçmen oyunu görüldüğü kadarıyla ‘yaşam tarzına’, ‘Ergenekon’a’, ‘kitap toplatmaya’ ya da otoriterleşme endişelerine göre değil, işine bakarak vermiş.

Kayseri ve Gaziantep

Anadolu’nun En Etkili 50 İş İnsanı araştırmasının ödül töreninde, Sanko’nun patronu Abdülkadir Konukoğlu ve Boydak’ın patronu Musatfa Boydak ile aynı masada idim. Kayseri ve Gaziantep’deki durumu sordum. Seçim öncesi yanlış anlaşılmalar olmaması için yazmamıştım. Konukoğlu, Gaziantep’ten son derece emin görünüyordu. ‘Yüzde 60’ın üstü’ yanıtını vermişti. Pazar günü açıklanan veriler AK Parti’nin oy oranını yüzde 61.87 olarak gösterdi. Boydak’ın da tahmini aynı yöndeydi. ‘Yüzde 60’ın üstüne çıkar’ demişti. Kayseri’nin oy oranı Pazar akşamı yüzde 64.96’ya yükseldi. Biri Gaziantep’i, diğeri Kayseri’yi taşıyan iki grubun patronunu, illerinin nabzını iyi tuttukları için tebrik etmek gerekiyor. Darısı siyasilere...