Askeri paraşütçülerden 'Matrix' şov

Özel Kuvvetler Komutanlığı'ndaki 'Dikey Rüzgar Tüneli' tanıtıldı

a
a
Çarşamba, 29 Aralık 2010 - 18:25


Askeri paraşütçülerden 'Matrix' şov

Genelkurmay Özel Kuvvetler Komutanlığı’ndaki ‘Dikey Rüzgar Tüneli’nin (DRT) tanıtımında askeri paraşütçülerin gösterileri nefes keserken, ’Matrix’ filmindeki sahneleri andırdı.

Genelkurmay Başkanlığı, Gölbaşı Oğulbey Kışlası’nda bulunan Özel Kuvvetler Komutanlığı’na (ÖKK) basın turu düzenledi. Burada paraşütçülerin eğitildiği ‘Dikey Rüzgar Tüneli’ basın mensuplarına tanıtıldı. Paraşüt eğitimi ve DRT hakkında bilgi veren ÖKK Askeri Serbest Paraşüt Kurulu Başkanı Albay Oğuz Tozak, TSK’da askeri paraşüt eğitimlerinin ‘statik’ ve ‘serbest’ olmak üzere iki bölümden oluştuğunu kaydetti.

ESKİDEN UÇAKTAN ATLIYORLARDI >> VİDEO

Albay Tozak, Paraşüt kursuna katılan personele yer eğitimleri, paraşüt katlama ve Dikey Rüzgar Tünelinde uçuş eğitimleri verildiğini belirterek, “Yer eğitimlerini başarıyla tamamlayan personele, atlayış bölgesinde temel ve taktik paraşüt atlayışları yaptırılmaktadır. Atlayış sınavlarını başarıyla geçen personel, kursun son safhasında tam teçhizatlı yüksek irtifadan gece şartlarında atlayışını icra eder ve serbest paraşüt brövesi almaya hak kazanır” dedi.

PARAŞÜTÇÜLERİN ‘MATRIX’ ŞOVU

Albay Tozak’ın brifinginin ardından basın mensuplarına Dikey Rüzgar Tüneli’nde verilen eğitim uygulamalı olarak gösterildi. Bir öğretmenin, bir kursiyere atlayıştan sonra nasıl hareket edeceğini göstermesiyle başlayan eğitim, daha sonra tam bir ‘şov’a dönüştü.

Kendilerini motorlardan üretilen havanın oluşturduğu rüzgara bırakan askeri paraşütçülerin yaptıkları hareketler, ünlü aksiyon bilim-kurgu filmi ‘Matrix’in sahnelerini aratmadı. El ve ayak hareketleriyle vücutlarına yön veren, bir yükselen, bir alçalan paraşütçüler, yapılabilecek tüm akrobatik hareketleri de ustaca havada sergiledi.

 

Adobe Flash Player YükleAdobe Flash Player Yükle

 

EĞİTİM SÜRESİ 6 HAFTAYA İNDİ

İlk kez serbest atış yapan paraşütçülere öğretmenlerin eşlik ettiğini belirten Albay Tozak, öğretmenin, havada öğrenci ne hata yaparsa yapsın, bunu düzeltebildiğini vurguladı. Dikey Rüzgar Tüneli’nde, uçaktan çıkıştan paraşüt açılana kadar olan serbest düşüş safhasını yapay ortamda gerçekleştirebilme imkanı sağlandığını anlatan Albay Tozak, şunları söyledi:

“DRT’nin kullanım maksadı, serbest paraşütçülerin serbest düşüş eğitim ihtiyacını emniyetli, kısa süre içerisinde ve ekonomik olarak karşılamaktır. Serbest paraşüt eğitimleri riskli, uzun süreli ve yüksek maliyetlidir. DRT sayesinde yüksek riskli bir eğitim olan serbest paraşüt eğitiminin serbest düşüş safhası, tamamen kontrollü ve emniyetli bir ortamda yapılmaktadır. Uçakta yapılan bir atlayışta serbest düşüş süresi 30 saniyedir. Ancak Dikey Rüzgar Tüneli’nde bir personel eğitim boyunca 60 ila 90 dakika uçuş yapabilmektedir. Daha önce 3 ila 5 yılda ortalama 150 atlayış yaparak kazanılan yeteneğe, DRT sayesinde artık 6 hafta gibi kısa bir sürede ulaşılabiliyor. DRT’nin devreye girmesiyle, eğitim amaçlı statik atlayışlar da ortadan kalktı. Ayrıca uçuş ve atlayış maliyetleri karşılaştırıldığında, tünelin 1/30 oranında daha az maliyetli olduğu tespit edilmiştir. Uçaktan yapılan 30 saniyelik bir atlayışın maliyeti 60 dolar iken, tünelde ayrı süre kadar yapılan eğitimin maliyeti ortama 2 dolardır. Milli Savunma Bakanlığı’nın bir projesi olarak, Türk mühendislerinin emeği ile inşa edilen DRT, 31 Ekim 2008 tarihinde tamamlanarak Özel Kuvvetler Komutanlığı’na teslim edilmiştir.”

DRT’NİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ

DRT’nin esas unsurunun, motorlar ve rüzgar kanalları olduğunu kaydeden Albay Tozak açıklamasını şöyle sürdürdü:
“Her iki yanda ikişer tane olmak üzere dört tane elektrik motoru bulunmaktadır. Motorlar tarafından üretilen rüzgar, hava kanallarından geçerek uçuş odasına gelmekte ve bu sayede uçuş yapılmaktadır. DRT binasında komuta kontrol odası, bekleme odası, uçuş odası, çalışma odaları ve kolaylık tesisleri bulunmaktadır. DRT’de yapılan uçuşlar üç kamera tarafından kaydedilmekte ve bu kayıtlar naklen veya banttan izlenerek uçuş kritiği yapılmaktadır. Sistemin teknik özellikleri ise, uçuş alanı 4 metre, uçuş eğitim yüksekliği 8 metre, tünel yüksekliği 24 metre, güç tüketimi 400- 1400 kw ve rüzgar hızı maksimum 260 km/saat’tir.”

Albay Tozak, DRT’nin imkan ve kabiliyeti ile, çok kısa bir süre içerisinde verilecek her türlü görevi yapmaya hazır serbest paraşütçüler yetiştirildiğini vurguladı.

KADIN PERSONELDEN TALEP YOK

Konuşmasının ardından gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Albay Tozak, ‘Bir paraşütün açılmama riski ne kadardır?’ sorusu üzerine, paraşütlerin ‘milyonda bir’ dahi olsa açılmama ihtimali olabileceğini belirterek, DRT’nin devreye girmesinden sonra bugüne kadar 50 bin atlayış yapıldığını ve herhangi bir üzücü durum yaşanmadığını söyledi. Albay Tozak bir soru üzerine, ikili anlaşmalar çerçevesinde, talep gelmesi halinde yabancı ülke personeline de hizmet verilebileceğini kaydetti. Albay Tozak, başka bir soru üzerine ise, paraşüt eğitimleri için bayan personelden herhangi bir talep gelmediğini söyledi.



Fevzi KIZILKOYUN/ANKARA, (DHA)