Baba Eczacıbaşı vasiyet etti zincirde hisseler satılmadı

Türkiye'nin ilk zincir ve toplu iğne fabrikası olan Atlı'nın yüzde 30 hissesi Eczacıbaşı Holding'e ait. 1970'li yıllarda Nejat Eczacıbaşı tarafındanalınan hisseler hiç satılmamış

Baba Eczacıbaşı vasiyet etti zincirde hisseler satılmadı

YÜZDE 30'UNUN SAHİBİ

Atlı Zincir, İğne ve Makine Sanayii, Türkiye’nin ilk zincir ve toplu iğne fabrikası. Türkiye’nin alanında en büyük küresel oyuncusu olan Atlı, 1951 yılında Kazım Nihat Bıyıklı ve Ertuğrul Soysal tarafından kurulmuş. 1974’te şirketin ana hissedarlığı Erenyol Ailesi’ne geçmiş. Şirketin yüzde 30 hissesi de Eczacıbaşı Holding’e ait. Atlı Yönetim Kurulu Üyesi Haldun Baysal, Eczacıbaşı Holding’in o günden bugüne kendi faaliyet alanıyla alakasız olmasına rağmen hisselerini satmadığını söyledi.

ONLAR İSTEMEZSE SATIN

Atlı’nın, Eczacıbaşı Yatırım Holding bünyesinde olduğunu belirten Haldun Baysal, Eczacıbaşı hisselerinin hikayesini şöyle anlattı: “Atlı Zincir’i 1970’li yıllarda Erenyol Grubu almış. O dönem grubun başında olan Necdet Erenyol ile Eczacıbaşı Holding’in başında bulunan Nejat Eczacıbaşı, Berlin Üniversitesi’nde birlikte okumuşlar, birlikte Türkiye’ye dönmüşler. Erenyol, Atlı’yı alınca Nejat Eczacıbaşı da yüzde 30 hisseyi almış ve kardeşleriyle çocuklarına ‘Sadece Atlı bizi istemezse bu hisseler satılabilir’ demiş.”

ALMANLARA İNAT KURULDU

Haldun Baysal, Atlı’nın 1960’larda gelen Alman heyetin, “Toplu iğne bile üretemiyorsunuz” yargısına inat kurulduğunu ve yurtdışındaki bu algıya son vermesi yönüyle de önemli bir yere sahip olduğunu anlattı. Atlı’nın dünyanın en modern zincir üretim teknolojisi ile donatıldığını belirten Baysal, üretim kapasitesinin yıllık ortalama 2 bin 500 ton olduğunu söyledi. Baysal, üretimin yüzde 40’ını ihraç ettiklerini, dünyada Amerika ve Avrupa normunda üretim yapan tek Avrupalı firma olduklarını dile getirdi.

SANAYİ ZİNCİRİ AĞIRLIKTA

Yük kaldırmada kullanılan sanayi zinciri, karda kullanılan patinaj zinciri, deniz zinciri ile raptiye, toplu iğne ve ataç üretimi yaptıklarını belirten Baysal, sanayi zincirlerinde yüzde 60-70, deniz zincirinde ise yüzde 80-90 pazar payına sahip olduklarını söyledi. Mevsimsel bir ürün olan patinaj zincirinin üretici için zor bir alan olduğunu belirten Haldun Baysal, “2005’te patinaj zincirini Amerikan ordusu ve sivil pazarı için üretmeye başladık. Bir de iş makinesi zincirlerine önem vermeye başladık” dedi.

MERCEDES'İN TEK TEDARİKÇİSİ

Amerika ve Avrupa pazarında potansiyel olduğunu ifade eden Haldun Baysal şöyle konuştu: “Türk ordusuna da zincir veriyoruz. Mercedes ve MAN’ın aldığı ihalelerde bütün patinaj zincirlerinin tek tedarikçisi biziz. Patinaj zincirinde bu tip pazarlara yönelmeye başladık. Binek tipi araçların kullandığı zincirlerden az kullanmaya başladık. Kaliteli ama az üretim yapıyoruz. Eskiden patinaj zinciri ciromuzun yüzde 70-80’i kadardı. Şu anda yüzde 50-50’ye çektik. Hedefimiz yüzde 30’a indirmek.

 AMERİKAN ORDUSU 650 BİN DOLARLIK SİPARİŞ VERDİ

Atlı Yönetim Kurulu Üyesi Haldun Baysal, Amerika, Fransa, İngiltere, Kanada, İtalya, Almanya, Yunanistan, İsveç, Romanya gibi ülkelere ihracat yaptıklarını söyledi. Baysal, “Amerikan ordusunda helikopterlerin ve diğer askeri teçhizatı bağlayan özel zincirler vardır. Yüksek çekme gücü olan zincirler. Amerika Savunma Bakanlığı’nın ihalesine katıldık, testleri geçtik. Haziran başına kadar teslim edilmek üzere 650 bin dolarlık deneme siparişi aldık. Sanayi zincirlerinde Amerikan ordusunun üç tedarikçisinden biriyiz” diye konuştu.

BUTİK PATİNAJ ZİNCİRİ ÜRETECEK

Patinaj zincirinde tescilli markaları ‘Takmatik’ ile üretim yaptıklarını belirten Baysal, ordu zincirleri ihalelerine ağırlık vereceklerini, ‘Takmatik’te butik üretim yapacaklarını söyledi. Haldun Baysal, “2009 kötü geçti. Şimdiye kadarki en düşük ciroyu yaptık. 2009 ciromuz 6.5 milyon lira. Bunun yüzde 40’ı ihracat. 2010 hedefimiz 10 milyon liranın üzerine çıkmak ve ihracat payını yüzde 50’ye çıkarmak” dedi.

2