Beslenme çantasının vazgeçilmezleri

Çocuğun sağlıklı gelişimi için sağlıklı beslenme alışkanlıklarının erken yaşta kazandırılması, çok büyük önem taşıyor

Cumartesi, 10 Ekim 2009 - 05:00

Beslenme çantasının vazgeçilmezleri

Hacettepe Üniversitesi’nden Prof. Dr. Sevinç Yücecan sağlıklı bir beslenme çantasında neler olması gerektiğini anlattı.

Sağlıklı bir beslenme çantası hazırlamanın en kolay yolunun içine 4 ana besin grubundan birer çeşit besin yerleştirmek olduğunu söyleyen Yücecan, süt ve süt ürünleri yanında içecek olarak meyve suyu bulundurulmasını tavsiye ediyor ve ekliyor: “Süt ve süt ürünleri beslenme çantasında mutlaka yer almalıdır. Süt yerine yoğurt, ayran da tüketilebilir. 3-4 adet ceviz konulabilir. Ayrıca sebze ve meyvelerin mutlaka beslenme çantasında yer alması gerekir. Sandviçin içine domates veya tatlı biber dilimleri eklenebilir. Mevsimine göre küçük bir adet yıkanmış havuç konulabilir. İçecek olarak su, kutu meyve suları, kutu ayran veya kutu sütlerin yer alması daha sağlıklı seçimler.”

Süt, yoğurt ve peynir tüketimi özellikle kemik ve kas gelişiminde etkili: Vücudumuz için gerekli olan kalsiyum ve riboflavinin en iyi kaynağı olan süt, yoğurt ve peynir grubu, çocukların özellikle kemik ve diş sağlığı için büyük önem taşıyor. Protein, fosfor ile B2, B12 ve A vitaminince zengin olan bu grup ürünler, büyüme ve gelişme, dokuların onarımı, kemik ile dişlerin gelişimi ile sağlığı, sinir ve kasların düzenli çalışması, hastalıklara karşı direnç oluşumunda etkin rol alıyor.

Günde iki porsiyon et, yumurta ya da kuru baklagil tüketimi öneriliyor: Et, yumurta ve kuru baklagiller gibi gıdaların bulunduğu besin grubundaki öğelerde diğer besinlere kıyasla daha fazla protein bulunuyor. Bu besin grubu tüketimi, büyüme ve gelişme, hücre yenilenmesi, doku onarımı, kan yapımı, sinir, sindirim sistemi ve deri sağlığı ile hastalıklara karşı direnç için önemli. Yücecan bu grup ürünlerinin günlük tüketim miktarının çocuklar için 2 porsiyon olduğunun altını çiziyor.

* Meyve ve sebzeler ile sularının tüketimi, özellikle güçlü antioksidan sağlamasıyla dikkat çekiyor: Sebze ve meyvelerin günlük enerji ve protein gereksinmesine katkıda bulunmasının yanı sıra, mineraller ve vitaminler bakımından da son derece zengin. Folat, A vitamini ön öğesi olan beta-karoten, E, C, B2 vitaminleri, kalsiyum, demir, magnezyum, posa ve güçlü antioksidan etkinlik gösteren bileşenleri içeren meyve ve sebzelerin suyunun da tüketilmesi gerekli vitamin ve minerallerin alımını kolaylaştırıyor. Günde 5 meyve ya da sebze ya da bunların sularının içilmesi gerekiyor.

* Karbonhidrat yönünden zengin tahıllı besinler enerjinin en büyük destekçisi: Buğday, pirinç, mısır ve bunlardan yapılan un, ekmek, makarna, bulgur ve benzeri besinlerin çocukların beslenmesinde önemli bir yere sahip olması gerektiğine dikkat çeken Prof. Dr. Sevinç Yücecan, bu grup besinlerin önemli kısmının karbonhidrat olduğunu ifade ediyor. Tahılların vücudun temel enerji kaynağı olduğunu belirten Sevinç Yücecan, çocukların özellikle yoğun aktivitelerinde ihtiyaç duydukları enerjiyi sağlıyor. Bu grup; sinir, sindirim sistemi ile deri sağlığı ve hastalıklara karşı direnç oluşumunda da önemli rol oynuyor.