Bir kazanın anatomisi

Geçtiğimiz günlerde Türkiye'de yaşanan bir trafik kazası otomobil mühendisliği açısından literatüre geçecek nitelikteydi. 75 metrelik uçurumdan yuvarlanan Audi A6, içindeki sürücüyü hayatta tutmayı başardı

Çarşamba, 25 Ağustos 2010 - 05:00

Bir kazanın anatomisi

OTOMOBİL PROFESÖRÜ-HAKAN ÇELİK
Otomobiller daha satışa sunulmadan önce çeşitli çarpışma testlerinden geçirilirler. Amaç, olası bir kazada aracın hangi bölgelerden ne oranda hasar gördüğünü anlayabilmektir. Otomobillerin içine insana benzeyen mankenler yerleştirilir ve araç hızla giderken bir duvara ya da başka bir araca çarptırılarak test edilir. Mühendisler buradan elde edilen sonuçlara göre otomobillerin güvenlik seviyelerini iyileştirmeye çalışır. Ancak, gerçek yol koşullarında yaşanan kazalar, test mühendisleri için çok daha yararlı sonuçlar verir. Çünkü test parkurlarında hesaplanamayan ya da tahmin edilemeyen senaryolar burada gerçeğe dönüşür. Örneğin, bir otomobilin 75 metrelik uçurumdan yuvarlanması gibi!

Geçtiğimiz günlerde Bursa’nın Mudanya ilçesinde işte böyle bir kaza meydana geldi. Chess isimli şirkette genel müdür olarak çalışan 46 yaşındaki Aysun Özenen isimli kadın sürücü 34 BKB 06 plakalı otomobiliyle Yıldıztepe mevkiinde ilerlerken aracın kontrolünü kaybetti. Siyah renkteki Audi A6 marka otomobil kayalara çarparak yaklaşık 75 metre yuvarlandı. Denize 3-4 metre kala bir düzlükte durabildi.

Kemer ile savrulmaktan kurtuldu

Kazadan sonra Mudanya Devlet Hastanesi’ne, sonra da Acıbadem Hastanesi’ne götürülen Aysun Özenen’in olayı hafif sıyrıklarla atlattığı anlaşıldı. Bu, gerçekten mucize gibi bir sonuç. Böyle bir kazadan insanın ölmeden kurtulabilmesi çok zor bir olasılık. Aysun Özenen’in kurtulmasında şansının da rolü var elbette ancak, kullandığı otomobil Audi A6’nın sağlamlığı ve güvenlik seviyesi de alkışı hak ediyor.
Kazadan sonra otomobilin fotoğrafını dikkatle inceledim, çok büyük darbe almış olmasına rağmen hayati bölgelerde ezilme olmamış. Aracın gövdesi, çarpma şiddetini çok dengeli şekilde dağıtmış ve belli yerlerde absorbe etmiş. En önemlisi Aysun Özenen’in emniyet kemeri bağlıymış ve bu sayede araçtan dışarı savrulmamış.



Bu kazanın ardından otomobilin fotoğraflarının ve bazı parçalarının incelenmek üzere Audi’nin Ingolstadt’daki merkezine gönderileceğini tahmin ediyorum. Mercedes, Audi, Volvo ve BMW gibi otomobil markaları dünyanın dört bir yanında meydana gelen kazalarla ilgili detaylara ulaşıp yeni otomobilleri geliştirirken buradaki deneyimlerden yararlanıyorlar.

Mazda’nın iddialı dizeli
Geçtiğimiz haftalarda Mazda 3’ün 1.6 litrelik hatchback dizel modeliyle bir sürüş gerçekleştirdim. Test otomobilleri beyaz renkte olunca seviniyorum, zira beyaz benim son yıllardaki favori rengim. Ayrıca beyaz otomobiller fotoğrafta da güzel çıkıyor. Mazda son yıllarda kalitesini artıran ve tasarımlarını çok iddialı hale getiren bir Japon markası. Türkiye’ye ilk giren Japon markası olmasının da etkisiyle bugün Türkiye’de hatırı sayılır oranda Mazda tutkunu var. Bir otomobilden memnun kaldığınızda genellikle o markayla devam edersiniz.
Mazda bunu dünya ölçeğinde başarmış bir firma. Mazda 3’ün 1.6 litrelik dizel motoru 109 beygir güç üretiyor. 185 kilometre son hıza ulaşan aracın 0-100 kilometre hızlanma değeri yaklaşık 11 saniye. Orta büyüklükteki bir şehir otomobili için bunlar gayet yeterli değerler. Üstelik 6 litre civarında kalan yakıt tüketimi insana büyük zevk veriyor.
Mazda 3 iyi yol tutan, virajları keyifle döndüren bir otomobil. Otomobilin en beğendiğim yönü, iç mekandaki ergonomi seviyesi oldu. Koltuklar çok rahat, sportiflik hissi ve konfor optimum seviyede sunulmuş. Bütün kumanda elemanları erişilebilir noktada. Çift ekranlı gösterge paneli çok şık, müzik sisteminin kalitesi yüksek.
Mazda’nın içinde bulunduğu sınıfta Opel Astra’dan Volkswagen Golf’e Renault Megane’dan Ford Focus’a kadar çok ciddi rakipler var. Mazda 3, Japon otomobillerinin yumuşaklığını ve rahatlığını sevenler için iyi bir alternatif. Mazda 3 Hatchback 1.6 dizelin anahtar teslimi satış fiyatı 47 bin 670 TL.

Renault Latitude bugün Moskova’da sahneye çıkıyor
Renault’nun lüks sınıftaki yeni otomobili Latitude bugün Moskova’da görücüye çıkıyor. Renault’nun halen satılmakta olan en lüks otomobili olan Laguna’nın da üzerine konumlanacak olan Latitude modeli, kapılarını bugün dünya basınına açacak olan Moskova Uluslararası Otomobil Fuarı’nda sergilenecek.
Latitude, cömert ve dengeli ölçüleri, güçlü motor seçenekleri, Fransız zevkini yansıtan konforlu iç mekanıyla dikkati çekiyor. Ayrıca geniş bagaj hacmi Latitude’ü prestijli bir makam otomobili olarak da kullanmaya imkan veriyor. Renault Latitude, Moskova’dan sonra Eylül ayındaki Paris Otomobil Fuarı’nda ve ardından ekim ayında İstanbul Uluslararası Otomobil Fuarı Motor Show’da gösterilecek. Yeni Renault Latitude ocak ayından itibaren Türkiye pazarında satışa sunulacak.
Renault, Latitude modeliyle sürpriz bir motoru da sunacak. Halen Fluence ve Laguna’da da kullanılmakta olan 1.5 litrelik 105 beygir gücündeki dizel motor bu modelde de yer alacak.

Fiat’ın minik devrimi
İtalyan otomobil üreticisi Fiat’ın Latin Amerika otomotiv mühendislik ve tasarım bölümü tarafından geliştirilen FCC III (Fiat Concept Car) isimli konsept aracı, Ekim ayında düzenlenecek olan 2010 Sao Paulo Otomobil Fuarı’nda resmen tanıtılacak.
Fiat FCC III konsepti ile ilgili ilk gerçekçi görselleri yayınlayan Fiat, yeni konsept aracını sosyal medya kullanarak 40 üzerinde ülkeden gelen kullanıcılardan gelen kayıtlı 10 binin üzerinde fikrin ve 1.5 milyonu aşkın ziyaretçinin talepleriyle şekillendirdi. Fiat FCC III konsepti, hızlıca park edilen, sıfır emisyon üreten ve tek noktada birleşen multimedya sistemlerine sahip yeni nesil şehirli otomobillerin geleceği hakkında fikir vermesiyle dikkat çekiyor.