Bu diyetler zayıflamak için değil, sağlık için

Diyet artık hayatımızın vazgeçilmez bir parçası. Unutmamak lazım ki diyet sadece formda görünmek ve zayıf olmak için yapılmıyor. Bazı hastalıkların tedavisinde en önemli konu

Bu diyetler zayıflamak için değil, sağlık için

Diyetisyen Murat Gökçen ve diyetisyen eşi Aysun Gökçen yazdıkları Remzi Kitabevi’nden çıkan ‘Diyetle Gelen Sağlık’ adlı kitapta çölyaktan reflüye, egzamadan eklem ağrılarına kadar birçok konuda diyet ve beslenme önerileri sunuyorlar. İşte kitaptan birkaç örnek diyet:

Çölyak hastalarına

Çölyak, kronik bağırsak emilim bozukluğu hastalığı. Tahıl proteini olan glutene karşı tahammülsüzlük söz konusudur. Bu hastalarda gluten ihtiva eden tüm yiyecekler kaldırılır. Glutensiz diyet hayat boyu devam etmeli ve asla taviz verilmemelidir.

Sabah: Yumurta, Reçel, bal, marmelat Söğüş (Domates, salatalık, yeşillik) Mısır ekmeği (Glutensiz özel yapım)

Öğleden önce: Meyve (İstediğiniz meyve, kuru meyveler de olabilir)

Öğle: Etli sebze yemeği, Pilav Meyve kompostosu

Öğleden sonra: Üzümlü kek (glutensiz) Çay, kahve

Akşam: Izgara balık ya da kırmızı et veya tavuk, Zeytinyağlı sebze, Salata (Mevsim ya da çoban)

Gece: Meyve, ceviz, badem

Horlama ve uyku apnesi için örnek diyet

07.00-10.00: Diyet sütlü, ballı yulaf ezmesi, Bal 1 tatlı kaşığı

10.00-12.00: Elma

12.00-14.00: Kaşarlı tost Buzlu çay (şekersiz), Muz

14.00-16.00: Diyet yoğurt (tuzsuz), Tuzsuz etimek

16.00-18.00: Biskot ,Söğüş domates, Salatalık

18.00-20.00: Çorba (Mercimek/şehriye), Sebze yemeği (Tavuk göğüs parçalı), Mevsim salata, Tuzsuz etimek

Reflü hastalarına

Reflü yemek borusunda görülen yanma, yutma güçlüğü, göğüs ağrısı, mide asit salgısının ağza geri gelmesi ya da yemek borusunda dolgunluk hissi gibi belirtileri olan bir hastalıktır. Şişmanlık, mide fıtığı, hamilelik, sigara, alkol kullanımı reflüyü tetikler.

Sabah: Krem peynir, Beyaz ekmek (katkısız), Muz

Öğleden önce: Ballı ve krem peynirli ekmek

Öğle: Haşlanmış makarna (labne peynirli), Meyve kompostosu (az şekerli)

Öğleden sonra: Ballı ve krem peynirli ekmek

Akşam Çorba: (Tercihen sade suya şehriye) Haşlanmış patatesli tavuk (beyaz eti)

Gece: Pişmiş kabuksuz elma

Kemik erimesine karşı savaşın

Sabah: Diyet süt, Diyet peynir, Söğüş domates, salatalık, Ekmek (Tam buğday, çavdar ya da yulaf)

Öğleden önce: Meyveli light yoğurt

Öğle: Tarhana çorbası Zeytinyağlı sebze yemeği,Ekmek (Tam buğday, çavdar ya da yulaf) Dondurma veya sütlü tatlı

Öğleden sonra: Diyet sütlü yulaf, Badem

Akşam: Kıymalı sebze yemeği, Fesleğenli makarna, Cacık Ekmek (Tam buğday, çavdar ya da yulaf)

Gece: Adaçayı, meyve

Egzama, deri döküntüsü ve bazı alerjik hastalıklar için

Sabah: İstenen kıvamda yumurta, Zeytin (Yeşil ya da siyah), Bal Ekmek (Glutensiz özel yapım)

Öğle: Etli sebze yemeği (Bakla hariç), Pirinç pilavı Mevsim salatası

Öğleden sonra: Kuru kayısı, Ceviz, fındık

Akşam: Izgara et (Tavuk, balık, kırmızı etten biri), Zeytinyağlı sebze yemeği (bakla hariç), Mevsim salatası, Ekmek (Glutensiz özel yapım)

Gece: Patlamış mısır ya da biskot Meyve (incir hariç)

Bu diyetle bağışıklık sistemini güçlendirin

Sabah: Kivi, diyet sütlü yulaf ezmesi Yumurta veya diyet beyaz peynir, Domates, maydanoz, dereotu Çavdar ekmeği

Öğleden önce: Badem, Ceviz

Öğle: Tarhana çorbası, Izgara ciğer veya menemen, Mevsim salatası, Tam buğday ekmeği

Öğleden sonra: Kuru kayısı, Tahin pekmez, Çavdar ekmeği

Akşam: Izgara balık, Zeytinyağlı bamya veya taze fasulye, Mevsim salatası, Tam buğday ekmeği

Gece: Haşlanmış mısır, Elma, armut, portakal

Yüksek tansiyona karşı

Kan dolaşımındaki basıncın normal değerlerden fazla olması haline yüksek tansiyon denir. Fazla kilo yüksek tansiyonu olumsuz yönde etkiler. Hayat boyunca damar sertliği oluşumunu engelleyen besinler tüketildiğinde yüksek tansiyon riski büyük oranda engellenebilir. Uzun vadede bu tip beslenme tarzında ısrarcı olunması, genetik yapının bile olumlu yönde değişmesini sağlayabilir.

Sabah: Muzlu süt Tuzsuz, yağsız peynir, Domates, dereotu, maydanoz, biber, Tuzsuz ekmek

Öğleden önce: Adaçayı

Öğle: Mercimek çorbası (Tuzsuz olacak), Diyet tuzlu, yağsız peynirli, bademli mevsim salatası, Tuzsuz ekmek

Öğleden sonra: Sütlü, ballı cornflakes, muz

Akşam: Zeytinyağlı sebze yemeği (Tuzsuz), Izgara balık, Soğan salatası (maydanoz, dereotu, sumak, kırmızı pul biber) ,Tuzsuz diyet ekmek

Akşamdan sonra: Diyet yoğurt (sarımsaklı-tuzsuz), Tuzsuz ekmek, Elma, kivi

Saç dökülmesine...

Saç dökülmesi yetersiz ve dengesiz beslenmenin yarattığı mineral ve vitamin yetersizliği, kansızlık, hormonal dengesizlikler, alerji, mantar enfeksiyonları, epilepsi, hiper ya da hipotiroidi, stres, büyük cerrahi ameliyatlar gibi nedenlerden kaynaklanabilir. Saç dökülmesinin en önemli besinsel etkenlerinden biri proteindir. Proteinden yetersiz beslenme saç tellerinin bir nebze cansızlaşmasına neden olur. Yetersiz ve dengesiz beslenme devam ettiği sürece bu cansızlaşan saç telleri tekrar canlanamaz, dökülmeye başlar. Bu yüzden bol protein içeren, kırmızı et, tavuk, balık, peynir, yoğurt, yumurta, havyar, soya fasulyesi, mantar, kabak çekirdeği, kimyon gibi besinler sıkça tüketilmelidir. İşte saç dökülmesine karşı örnek diyet:

Sabah: Yumurta (Tam pişmiş), Peynir, Söğüş (Domates, salatalık, yeşillik), Yulaf ya da çavdar ekmeği

Öğleden önce: Badem, ceviz, Elma

Öğle: Mantar çorbası,Etli nohut veya mercimek yemeği, Mevsim salatası, Yulaf ya da çavdar ekmeği

Öğleden sonra: Tahin pekmez, Yoğurt, Yulaf ya da çavdar ekmeği

Akşam: Izgara balık, Midye, Mevsim salatası, Yulaf ya da çavdar ekmeği

Gece: Kabak çekirdeği, Yer fıstığı, Kivi, muz

4