Bu yıl 16 yeni AVM'miz oldu

Artık 81 ilimizin 61’inde AVM var. Bir önceki seneye nazaran daha iyi bir yıl geçirdiklerini söyleyen AYD Başkanı Hulusi Belgü, 2017’yi pozitif kapatacaklarını düşünüyor

28 Kasım 2017, Salı 05:00
A A
2017 nasıl sürüyor?

2017 yılı bir önceki yılla karşılaştırıldığında ülke ekonomimiz ve sektörümüz açısından çok daha pozitif bir yıl oldu. 2017 yılında AVM cirolarında aylık bazda yüzde 32 artışı yakaladığımız dönem de olmak üzere endekste sürekli bir artış gözlemliyoruz. 2017 yılında yeni açılan AVM sayısına baktığımızda da bu sayının şu ana kadar 16 adet olduğunu görüyoruz. Yeni açılan alışveriş merkezlerinin toplam kiralanabilir alanı ise 713.000 metre kare. 2017 yılını özellikle Aralık ayında geleceğini düşündüğümüz yüksek ciro rakamları ile pozitif bir şekilde kapatacağımızı düşünüyoruz.

● Şu anda kaç tane AVM var?

Ülkemizdeki AVM sayısı 396 ve bu AVM’lerin toplam kiralanabilir alanı yaklaşık 12 milyon metre kare. Önümüzdeki yıl yaklaşık 13-15 adet yeni AVM’nin açılarak sayının 401-410 civarında olacağını öngörüyoruz.

● Her ilde AVM var mı?

Türkiye’de 81 ilin 61’inde AVM var. En çok AVM’si olan ilimiz 113 AVM ile İstanbul.

  ● AVM’lerin perakende sektörüne etkileri ya da kattıkları ne durumda?

Ülkemizde de ‘perakende alışverişi’ alışveriş merkezlerinin sunduğu hizmetlerden sadece bir tanesi haline geldi. Yıllar içinde değişim gösteren ziyaretçi beklenti ve ihtiyaçları karşısında alışveriş merkezleri de gerek konsept gerek mimari olarak bir değişim sürecinden geçti ve birer ‘yaşam merkezi’ haline geldiler. AVM’lerimiz artık ekonomik olarak ülkemize sağladığı ‘milli fayda’nın yanı sıra yemeiçme alanları, çocuk oyun alanları, spor salonları ve sinema salonları ile ziyaretçilerine sosyalleşme imkanı sunarak ‘toplumsal fayda’ da sağlayan, perakende sektörünün en önemli yapı taşı olma özelliği taşıyor. Markalar açısından değerlendirirsek AVM’lerle birlikte perakende markaları tüketiciye uygun ortamlarda çok daha hızlı erişme imkanına sahip oldu. Özellikle Anadolu kentlerinde birçok marka o şehre ilk kez AVM’ler sayesinde girdi. Bunun yanı sıra AVM’lerde uluslararası markalarla bir arada rekabete alışan yerli markalarımız dış pazarlara daha planlı bir şekilde açılabiliyor. AVM’lerimiz perakendeciye, perakendeci de AVM’lere değer kattı ve bugün uluslararası alanda söz sahibi olduk.

● Son yıllardaki değişimlere göre yeni tip AVM’ler söz konusu?

AVM’ler eskiden ağırlıklı olarak Alışveriş için gidilen yerlerken bugün yeme-içme, sinema, tiyatro, eğlence gibi sosyalleşme amaçlı olarak da gidilen yerler haline geldi. Teknolojik değişimlere de son derece hızlı uyum sağlayan AVM’ler geliştirdikleri uygulamalar, internette yapılan alışverişlerin mağazadan alınmasını sağlayan yöntemler ve müşteriye deneyimler yaşatan sosyal medya aktiviteleriyle de dijital dünyanın içindeler. Türkiye’deki yerli ve yabancı alışveriş merkezleri ve yöneticilerinin tek çatı kuruluşu olarak, alışveriş merkezleri ve yöneticileri, perakendecisi, markaları, mağazaları, tedarikçisi, üreticisi ve çalışanları ile bir bütün olan perakende sektörünün gelişimi için dünyadaki gelişmeleri takip ediyor, konferanslardan, eğitim ve seminerlere, düzenli araştırma ve endeks yayınları ile veri üretip paylaşıyoruz. Diğer taraftan yurtdışı AVM inceleme turları düzenleyerek yenilikleri takip ediyor, ülkemizde uygulamaya gayret ediyoruz. Bu çalışmalarımız bundan sonra da tüm hızıyla devam edecek.

Mimari ve konum olarak nasıl AVM’ler tercih ediliyor?

Mimari yapı da elbette bu doğrultuda değişiyor, gelişiyor. Artık çok daha fazla açık alana sahip AVM’lerimiz, karma projeler içinde yer alan AVM’lerimiz var. Ziyaretçiler genel olarak aydınlık, güneş ışığı alan AVM’leri daha çok tercih ediyor. Bu detaylar da elbette ki yatırımcılar tarafından dikkate alınıyor.

● Bu yılki AVM yatırımları kaç paraya ulaştı?

Şu anda ülkemizdeki yabancı yatırımların yüzde 9’undan fazlasını yalnızca AVM yatırımları oluşturuyor. Türkiye’de AVM yatırımlarının değerinin toplamda yaklaşık 55 milyar dolara ulaştığını söyleyebiliriz.

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.