Çağ değişiyor Karşılıklı

Cuma, 30 Eylül 2016 - 16:00

Paris Otomobil Fuarı’na kısa bir ziyaret yaptım. Dünyadaki teknoloji ve ekonominin lokomotif sektörüyle ilgili son gelişmelerini not ettim. Yaşananlar bizim için çok önemli. Zira Türkiye, Avrupa’nın 5. büyük üreticisi. Moody’s’in yatırım notumuzu düşürdüğü bir ortamda ülkemizde üretilen araçları Avrupa’nın kalbinde görmek beni gururlandırdı. Türkiye’ye güvenen ve uzun soluklu yatırım yapanlar kazanıyor.

Adapazarı’nda üretilen Toyota CHR, fuarın en ilgi gören modellerinden biri. Hyundai i10, Honda Civic de ülkemizden dünyaya ihraç ediliyor. Renault’nun Türkiye’de ürettiği Megane Sedan da Paris’te yoğun ilgi gördü.

Renault Nissan Başkanı Carlos Ghosn menzili 400 kilometreye çıkan elektrikli araç Zoe’nin bütün ezberleri bozacağını anlattı. Carlos Ghosn “Otomobilin geleceği elektriklide” dediğinde kimse inanmak istememişti ancak bugün markaların çoğu elektrik ve hibrid gibi teknolojiler üzerinden yola devam ediyor.

10- 20 yıl içinde dizel ve benzinli otomobil sayısı hayli azalacak. Paris’te Renault’nun küresel düzeyde önemli yöneticilerinden Deniz Le Vot ile sohbet ettim. Türkiye’ye konjonktürel gelişmelerden bağımsız baktıklarını ve uzun süredir yatırımlarını sürdürdüklerini, bu durumun değişmeyeceğinin altını çizdi. Türkiye hakkında olumsuz algıların yaratılmak istendiği dönemde dev bir markanın bakışı anlamlı.



Otonom, yani sürücüsüz araçlar büyük ilgi görüyor. Volkswagen standında dikkat çekici bir araç gördüm. Adı I.D. Elektrikli ve sürücüsüz hareket etme özelliklerine sahip. Alman üretici o kadar iddialı ki, bu araçla Beetle (Kaplumbağa) ve Golf’ten sonra endüstride yeni bir çığır açacağını savunuyor. ABD’li elektrikli otomobil üreticisi Tesla yeni modeli X’i tanıtıyor. Şirket, iddia ettiği hedefleri tutturabilirse büyük markaları çok zorlayabilir.

Tamamen yenilenen Audi Q5 çok güzel olmuş. Audi’nin 15 bin euro etiketli elektrikli E-Tron dağ bisikletini de çok beğendim. Küçük otomobiller dünyasının öncü markalarından Japon Suzuki’nin yeni Ignis modeli ilgimi çekti. Aracı Osman F. Boyner’le birlikte inceledik.

Station modeller Türkiye’de maalesef “ticari araç” gibi algılanıyor. Çok kullanışlı olmalarına rağmen tüketiciler bu nedenle bu sınıftaki araçlara mesafeli yaklaşıyor. Oysa Bursa’da üretilen Fiat Tipo Station sınıfının en iyi tasarımlı araçlarından. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu ile konuştuk, bu modele bütün pazarlardan yoğun ilgi olduğunu anlattı.