Çin'den "uçan" denizaltı!

Bugünün hantal denizaltılarını unutun; hız canavarı "uçan" denizaltı geliyor!

Çin'den

Ortaya çıkmalarının kısa süre ardından, denizaltılar hız ve çeviklik anlamında başka teknolojiler tarafından geride bırakıldılar. Ancak, denizaltılar yıllar sonra büyük bir geri dönüş yapabilir gibi gözüküyorlar, en azından teorik olarak. Kuzeydoğu Çin'de yer alan Harbin Institute of Technology araştırmacıları, South China Morning Post'a söylediklerine göre 9820 km mesafesi olan "Şangay'dan San Francisco'ya 100 dakikada" gidebilecek bir denizaltı üzerinde çalışıyorlar.

Böyle bir şeyin mümkün olması oldukça zor gözüküyor. Ancak, bugünün en hızlı denizaltılarının saatte 75 km hızını geçememesi düşünüldüğünde, böyle bir denizaltı yapılabileceğine inanmak o kadar da kolay değil. Denizaltılarının hızındaki en önemli nokta, sürtünme ve bu sürtünmeye karşı nasıl bir önlem alındığı.

Süper hızlı Çin denizaltısının sunulan planları, Soğuk Savaş dönemine uzanan bir "süper boşluk" teknolojisine dayanıyor. Bu teknoloji, bir aracın çevresinde neredeyse sürtünmesiz bir hava "balonu" yaratarak aracın su içinde "uçmasına" imkan tanıyor, bu durum da mümkün gözükmeyen hızlara ulaşılmasına izin veriyor. Ruslar, bu teknolojiyi kullanarak 370 km hızına sahip torpidolar üretmişlerdi; ancak konu denizaltı olduğunda onlar da bunu başaramadı.

Şimdi ise, Harbin'in Complex Flow and Heat Transfer Lab araştırmacıları, bu teknolojiyi kullanarak bir denizaltının nasıl üretilebileceğini araştırıyorlar. Baş araştırmacı Prof. Li Fengchen "Bu potansiyelden oldukça heyecanlıyız." cümlesini kuruyor ve South China Morning Post'a yaptığı konuşmaya şu cümleleri de ekliyor "... Bizim yöntemimiz, vektörel itme gibi, diğer bütün yaklaşımlardan oldukça farklı." Li'nin bahsettiği yöntem, motor itişini de içine alan geniş bir teknoloji grubu. Ancak, Li'nin ekibinin kullanmayı tercih ettiği yöntem, aracı sürtünmeyi azaltan özel bir sıvı ile kaplayarak "süper boşluk" teknolojisinin kullanılabileceği hızlara çıkmasını sağlamak.

Tabii ki bu noktada bir aracın böyle bir hıza nasıl ulaşabileceği ve bu hıza ulaştığı durumda nasıl yönlendirileceği soruları ortaya çıkıyor. Li, sıvı zar teknolojisinin süper boşluk ile birleştirilerek, ilk fırlatmadaki zorlukların azaltılabileceğini ve seyahatin daha kolay bir şekilde gerçekleştirilebileceği düşüncesinde. Sıvı zarın miktarının azaltılıp arttırılması, sürtünmeyi değiştirerek aracın yönünü belirleyebilir. Ancak araştırmanın pek çok detayı henüz gizli tutulmakta.

Devamı, haberimizin ikinci sayfasında...


Başa çıkılması gereken en büyük sorun...

Tabii ki bu teknoloji, ABD Donanması'nın da dikkatinden kaçmamış durumda. Bazı teknolojik buluşların, genel çalışma sistemi üzerinde çok büyük etkisi olduğu ve bu teknolojilerin geleceği değiştirme potansiyeline sahip "rahatsız edici teknolojiler" olarak tanımlandığı, 2002 yılında denizaltı ekibinin resmi yayını olan Undersea Warfare'de bir makalede yazıyordu. Süper boşluk teknolojileri de, bahsedilen bu teknolojiler arasında yer almaktaydı.

Ancak, her ne kadar araştırma askeri bir geçmişe sahip de olsa, bu teknolojinin kullanılabileceği olumlu yollar da yok değil. En basit hali ile bu hıza sahip olan bir araç, insan ve malzeme aktarım hızını oldukça arttıracaktır. Ayrıca, Li'nin söylediğine göre, bu teknolojinin daha ileri bir halinde, su içerisinde pek çok küçük hava balonu tutan bir giysi yapılması ve "suda yüzmenin havada uçmak kadar kolay" olması ihtimali bulunmakta.

Ancak bu teknolojide çok ciddi sorunlar söz konusu. Beijing Institute of Technology'nin Fluid Mechanics Laboratory bölümünün başında olan Wang Gouyu, aracı sarmalayan balonun boyutunun kontrol edilmesinin oldukça zor olduğunu ve aracın dönüş yapmasının neredeyse imkansız olduğunu söylüyor. Ayrıca, Wang'ın söylediğine göre, eğer aracın herhangi bir parçası balonun dışına çıkar ise, yoğunluk farkından kaynaklı olarak aracın parçalanması da söz konusu olabilir...

Resimlerle: Benzersiz bir lüks: Denizaltı yatı!

Kaynak: CHIP Online