Clio 4'ün üretimi tartışma yarattı

Fransa hükümeti, Renault Clio 4'ün Türkiye'de üretilmemesi konusundaki baskısını artırıyor

Çarşamba, 13 Ocak 2010 - 11:40

Clio 4'ün üretimi tartışma yarattı

Sanayi Bakanı Christian Estrosi dün Clio’nun yeni modelini Türkiye’de üretmeyi düşünen Renault’un Operasyonlardan Sorumlu Genel Müdürü Patrick Pelata’yı kabul etti.

Estrosi, dün ayrıca parlamentoda yaptığı konuşmada, "Clio 4’ün Türkiye’de üretilmesine izin vermeyeceğiz. Bu Renault Fransa’da üretilecek ve Fransa’da satılacak. Başbakan ve hükümet adına söylüyorum, Fransa pazarında satılacak bir araba Fransa’da üretilmeli" dedi.

Fransa’nın ikinci büyük otomotiv şirketi Renault’da devletin yüzde 15,01 hissesi bulunuyor. Clio, Fransa’da geçen yıl Peugeot 207 ve Renault Megane’dan sonra en fazla satılan üçüncü araba oldu.

Renault, Clio 4’ü Türkiye’de üretmeyi düşünürken, eski nesil Clio’nun üretildiği Fransa’daki Flins fabrikasında ise 2012 yılında Zoe adlı elektrikli otomobil ve elektrikli akü üretmeyi planlıyor.

MALİYET DAHA UCUZ

Bu arada piyasa uzmanları otomotiv üretiminde maliyet konusunun önemine işaret ettiler. Credit Suisse’den Stuart Pearson, "Bütün otomotiv şirketleri gibi Renault’nun da konuyu maliyet temelinde ele alması gerektiğini ve maliyetlerin Türkiye’de bu anlamda ucuz olacağını" ifade etti.

Renault’nun 2009 yılında 2.6 milyar Euro zarar etmesi, 2010 yılında 100 milyon Euro ve 2011 yılında da 1.1 milyar Euro kar etmesi bekleniyor. Renault, Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde satışlarını artırmayı ve üretim maliyetlerini azaltmayı hedefliyor.

BÜTÇE BAKANI DA TEPKİLİ

Fransa Bütçe Bakanı Eric Woerth, Renault IV modelinin, "Türkiye’de üretiminin kabul edilemez olduğunu" söyledi. Renault Clio IV modelinin Türkiye’deki üretimine ilişkin Fransa’daki tepkilerle ilgili olarak LCI televizyon kanalının sorularını yanıtlayan Woerth, "Normal olmayan Fransız bir üreticinin, üretimi başka bir ülkeye taşıyıp, tekrar bu arabaları bu ülkeden ithal etmesi"diye konuştu.

"Fransızların bir taraftan Fransız arabası satın alıp, diğer taraftan iş kaybetmesinin doğru olmadığı" görüşünü savunan Woerth, "fabrikaların Fransa’da kalmasını sağlamak için alternatif bir ekonomik modelin düşünülmesi gerektiğini" ifade etti.

Fransız bakan, iş vergisinin kaldırılmasının, otomobil fiyatlarında önemli düşüş sağlayacağını sözlerine ekledi.  

La Tribune gazetesi, geçen hafta, Clio IV modelinin, Bursa’daki fabrikada  üretileceğini yazmıştı.