Çocuğu okula başlayan anneye altın öneriler

Okul hayatına ilk adımı atmak, çocukların hayatında yeni bir dönemi başlattığı için büyük önem taşıyor

Cumartesi, 19 Eylül 2009 - 10:22

Çocuğu okula başlayan anneye altın öneriler

Okula yeni başlayan çocuğun henüz yaşamadan, zihninde tasarladığı korkuların sönmesi için sabırlı ve kararlı bir tutum sergilemek gerekiyor.

Okulun ona kazandıracakları, okulun özellikle evdeki durum ve ilişkileri açısında kayıplara yol açmayacağı vurgulanmalı. Sınıf öğretmeni ile kuracağı ilişkinin desteklenmesi, öğretmenin önerileri ile hareket edilmesi önemli. Başlarda çocukla birlikte derse girmek konusunda öğretmenin tutumu ve kararı belirleyici olabilir.

Veliler, özellikle okulun ilk günlerinde ısrarla annesinden ayrılmak istemeyen ve sınıf ortamına karşı tepkili olan çocuğun yanında derse girebilirler ancak bu durum sürekli olmamalı. Aile bireylerinin, annenin sergileyeceği saldırgan, kırıcı tutum ve davranışlar çocuğun uyum sürecini olumsuz etkiliyor.

Bu davranışlar çocuk tarafından sevilmediği, evde değerinin kalmadığı, itildiği, anne için başka ilgilerin kendisinin önüne geçtiği şeklinde algılanabilir. Saldırgan tutumların yaratacağı sonuçları kestirmek mümkün olmayabilir. Korku ve tedirginlik bir iki haftadan uzun sürüyorsa, zaman kaybetmeden psikolojik yardım istemek gerekiyor.

 İLK GÜNLER NE YAPMALI?

* Okula gitmesi konusunda ailenin tüm üyeleri tutarlı tutum takınmalı, çocuk cesaretlendirilmeli.

* Çocukla her zaman açık ve anlaşılır tarzda konuşulmalı. Okula gitmek istemiyorsa açıkça bu korkusunun nedenleri ve endişeleri ortaya çıkarılmalı. Ancak bu kesinlikle aşağılayıcı ve küçük düşürücü tarzda yapılmamalı.

* Sadece onun değil her çocuğun bunu yaşayabileceği söylenmeli

Çocuklar için en önemli şey, güvendir. Çocuklara güven verilmeli. “Buralardayım”, “çıkışta seni alacağım”, “Beni göreceksin”, “Kapıda olacağım” gibi cümlelerle çocuk sakinleşebilir. İlk günlerde çocuklarını okullarda yalnız bırakmamaları çocukların güvenlerini kazanmaları açısından gereklidir.

* Kesinlikle karşılaştırıcı bir tutum içinde olunmamalı, başka çocuklar “İyi örnek” olarak gösterilmemeli.

* Okulun ilk günlerinde ve daha sonra, okul ve öğretmenle işbirliği içinde olunması önemli. Ailelere okuldaki profesyoneller ve rehber öğretmenler tarafından bu adaptasyon sürecinin ne zaman sonlandırılması konusunda bilgi verilmeli.