Çocuğum hangi sporu yapmalı?

Dr. Tolga Aydoğ, çocuklara spor seçerken dikkat edilmesi gerekenleri anlattı

Çocuğum hangi sporu yapmalı?

Spor, çocuğun fiziksel gelişiminin yanı sıra sosyal gelişimi için de çok yararlıdır. Anadolu Sağlık Merkezi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı, Spor Hekimliği Doçenti Dr. Tolga Aydoğ, çocuklara spor seçerken dikkat edilmesi gerekenleri anlattı.

Spor seçiminde nelere dikkat etmek gerek?

Çocuğun isteği çok önemli, çocuk bir spor dalına bağlanıp kalmak mı istiyor? Yoksa bir takım sporları denemek mi? Biz bu amaçlar için ne kadar vakit ve para harcamayı düşünüyoruz? Çocuğunuzu çalıştıran antrenörün amacı ne? Sizin amacınız ile örtüşüyor mu? Çocuğunuz spor yaparken eğleniyor mu? Spor yapacağı günleri iple mi çekiyor yoksa sizin zorunuzla mı gidiyor? Aslında doğru spor seçimi biz hekimlerin önerilerine değil ailelerin bu sorulara vereceği yanıtlara bağlı. Çocuğumuzun ilerleyen yaşlarda spor yapmasını arzuluyorsak, öncelikle spordan keyif almaları gerekir. Tabii ki seçilecek sporun çocuğun yaşına, cinsiyetine, yeteneğine ve daha da önemlisi fizyolojik yaşına uygun olması gerekir.

Çocuklar kronolojik (takvimsel) yaşlarına göre aynı olsa da, kendi fiziksel, beyinsel ve olgunlaşma düzeyine göre farklı oranlarda gelişir ve büyür. Biliriz ki ufak yaşlarda 3-5 ayın bile önemi vardır, çocuğun gelişiminde. Çocuğun ne düzeyde spor yapmasına izin verilmeli? Burada karar çocuğun, ailenin ve antrenörün tutumuna bağlı olarak şekillenir. Çocuğun gerçekten yarışmacı olmak isteyip istememesi, antrenörün çocuklara karşı tutumu, kuralları uygulayıp uygulamadığı, onlara doğru alışkanlıklar vermek için çabalayıp çabalamadığı (kazanmayı her şeyin üstünde tutması gibi) göz önüne alınmalıdır. Tabii ki bir takıma üye olmak çocuğu çok olumlu yönde etkileyecektir. Aslında çocuğun ve ailesinin sadece sporcu olmak için çabalamaması, birçok yönünü geliştirmek için uğraşması gerekir. Bunun için çocuk öncelikle okuldan uzaklaşmamalı ve arkadaşları ile beraber sinema, tiyatro, müzik gibi sosyal faaliyetlere de katılmaya çalışmalıdır.

Yaşa göre uygun spor türleri nelerdir?

2-3 yaş: Sadece koşma, yakalama, zıplama gibi temel hareketleri yapabilirler. Dolayısı ile aile bireyleri ve arkadaşları ile oyunları seçmelidir aileler. Bu amaçla bahçede koşma, yürüme, dans etme, suda gözetim altında oynama ve ciddi deneyimli kişiler eşliğinde jimnastik seçilebilir.

4-6 yaş: Dans etme, yüzme, jimnastik, ip atlama, elim sende, sek sek, üç tekerlekli bisiklete binmeyi yapabilirler. Bu yaşta çok deneyimli kişiler eşliğinde yüzme ve jimnastik başlanılabilir. Altı yaşından sonra çocuklarda güvenli ve kontrollü hareket yapma yeteneği gelişir ve spor tercihleri yavaş yavaş oluşmaya başlar.

7-10 yaş: Jimnastik, yüzme, futbol, basketbol, voleybol, hentbol, bisiklet, tenis yüzme gibi sporlarla ilgili temel eğitime ve bunların birleşimini içeren sporlara başlayabilirler.

10 yaş sonrası: Daha önceki yaşlarda başladıkları sporları daha organize olarak yapmaya devam ederken, atletizm, güreş ve küreğe başlayabilirler. Birkaç yıl sonra ise boks, tekvando, karateye başlamak uygundur. Bu sporlara daha erken de başlanabilir, ama yine direk bu sporlara değil onların alt yapısını oluşturacak esneklik, denge ve koordinasyonlarını geliştirecek temel hareketleri içeren bir antrenman uygundur.

HAZIRLAYAN: Ferhan Kaya Poroy

2