Concorde neden düştü?

Paris mahkemesi, süpersonik uçağın servis dışı kalmasına neden olan kazanın kesin sebebini belirleyerek, sorumluları cezalandıracak

Çarşamba, 03 Şubat 2010 - 12:12

Concorde neden düştü?

Fransa’nın başkenti Paris’te Charles De Gaulle Havaalanı’ndan kalkışından birkaç dakika sonra düşen ve 113 kişinin ölümüne yol açan süpersonik Concorde uçağı kazasının davası, olayın üzerinden 10 yıl geçtikten sonra dün başladı.

Sivil havacılık tarihinin en hızlı (2.330 km/s) yolcu uçağı olmasına rağmen, 25 Temmuz 2000’deki kaza yüzünden seferden kaldırılan İngiliz-Fransız ortak yapımı “Concorde” uçağı 4 ay sürecek bu davayla yeniden gündeme oturdu. “Kasıt olmaksızın ölüme sebebiyet verme” iddiasıyla yargılanan sanıklar arasında “Concorde’un babalarından” 80 yaşındaki Henri Perrier ile 74 ve 72 yaşlarındaki 2 emekli mühendis bulunuyor.

Düşen Concorde’dan önce aynı pisti kullanan ve 43.5 santim uzunluğunda titanium bir levhayı düşürerek Concorde’un tekerini patlattığı, kopan kauçuk parçalarının kanattaki yakıt deposuna sıçrayıp alev almasına yol açtığı düşünülen Continental Airlines uçağının iki teknisyeni de yargılanıyor.

Yangın daha önce başladı Amerikan “Continetal Airlines” şirketinin avukatları, yakıt deposundaki yangının uçağın metal levhanın üzerinden geçmesinden 700-800 metre önce başladığını öne sürerek, çok sayıda tanık dinleteceklerini bildirdi. Bu tez doğrulanırsa, Concorde’ların teknik kusur taşıdığı ortaya çıkacak, imalatçı firma ihmalden sorumlu tutulacak.

Fransız mahkemesinin inceleyeceği son varsayım, “British Airways”te 20 yıl Concorde’ların makinistliğini yapan Ian Kirby’nin ortaya attığı senaryo. Kirby’ye göre, deponun ateş alma nedeni fazla dolu oluşu. Kara kutuların o tarihte bu parametreyi kaydedecek özellikte olmaması yüzünden bu tezin kanıtlanması çok zor. Müdahil koltuklarında kaptan pilotun yakınları, uçağın üzerine düştüğü otelde ölen 4 kişinin ailesi, pilot sendikaları ve Air France yer aldı.

Çoğu hali vakti yerinde Alman yolcularından oluşan kazazedelerin yakınları, Air France’tan yüklü tazminatlar aldığından müdahil olmadı. Paris-New York arasını 3.5 saatte alan Concorde uçakları, 60’lı yıllarda, nükleer santral, hızlı tren (TGV) ve Arianne füzesi gibi kamu sermayesi destekli “ütopyacı” dev girişimler arasında sayılıyordu.

MİİLİYET