Cumartesi Postası Spor otomobil yaptı Jay Leno'ya sattı

Spor otomobil yaptı Jay Leno'ya sattı

Paylaş
Spor otomobil yaptı Jay Leno'ya sattı

Şu anda Türkiye'de birileri kendi atölyesinde otomobil yapıyor dersek, inanır mısınız?

Amerikalı Jay Leno, dünyanın en ünlü talk show programcılarından biri. Jay Leno otomobil koleksiyonuyla da çok konuşuluyor. Ünlü şovmenin, Güney Kaliforniya’daki bir garajda, 200 arabasının olduğu biliniyor. Onun arabaları, genelde, günümüzde nasıl çalıştığına akıl sır erdiremeyeceğiniz kadar eski modeller: Bentley, Rolls Royce, Steamer... Jay Leno, bebek gibi baktığı otomobilleri için hiçbir masraftan kaçınmıyor. Mayıs ayında satışa sunulacak Onuk S56G de ünlü şovmenin koleksiyonuna katılacak. Siparişini çoktan veren Jay Leno otomobile kavuşacağı günü iple çekiyor.

Haberin Devamı

Türkiye’nin ilk yerli otomobili Spor Anadol STC-16’nın proje liderinden YENi VE ŞIK BiR MODEL: S56G

Teknoloji, orijinallik, tutku, hız, hırs... Bunlar, Ekber Onuk’u ve yaptığı işleri anlatmak için kullanılabilecek anahtar sözcükler. Ekber Onuk otomobillere tutkun. Bu sevdası çok küçük yaşlarına dayanıyor. Hikayesi şöyle: Yakın akrabası Kemal Bey, Kurtuluş Savaşı’ndan sonra İsveç’e gidip otomotiv sektöründe çalışmış. İyi bir mühendis ve mucit olan Kemal Bey, İsveçli eşi ölünce Türkiye’ye dönüp Onuk Ailesi’nin yanına yerleşmiş. Çırağı gibi gördüğü küçük Ekber’e otomobil sevgisini öyle güçlü aşılamış ki, Ekber Onuk ilkokul yıllarında otomobil mühendisi olma kararı almış. Dilerseniz öykünün gerisini kendisinden dinleyelim; “Saint Joseph Lisesi’ni bitirdim. Otomotiv sektörünün en iyi isimlerinin uçak mühendisi olduğunu öğrendim. Yani uçak mühendisi olmam gerekiyordu öncelikle. İstanbul Teknik Üniversitesi’nin ilgili bölümüne girdim. Okurken Otosan Anadol Ralli Takımı’nda yarışmaya başladım. Mezun olduğum yıl da Otosan’a girdim. 1970’li yıllardı. Türkiye’de tasarımı yapılan ilk otomobilin, STC-16’nın proje liderliğini üstlendim. 23 yaşında bir mühendisin hayal dahi edemeyeceği bir şeydi bu. Müthiş bir ekiple işe soyunduk ve 8 ayda arabayı sıfırdan üretip çalışır hale getirdik. Ama o dönemde tüm dünyada petrol krizi başladı, spor araba alımı durdu. Ürettiğimiz model de Otosan’ın elinde kaldı. İşte Türkiye’de yapılan ilk otomobilin macerası budur. Hani ‘Devrim Arabaları’ diye bir film vardı ya. Asıl devrim, bizim o otomobili tasarlamamızdı. Özetle, Türkiye’de üretilen ilk yerli otomobil, Spor Anadol STC-16’dır.” STC-16 son dönemde tekrar popüler oldu, hatırlarsanız. ‘Zaman Makinesi 1973’ adlı filmin baş aktörü işte bu spor Anadol’du.

Haberin Devamı

Hücumbot da üretiyor

Ekber Onuk, en yakın dostu Şakir Yılmaztürk ile otomobil yarışlarına katılmış yıllarca. 1985’te Amerika’nın tekne üreticisi Magnum’un sahipleriyle tanışmışlar. Aldıkları teklif üzerine Amerika’ya tekne üretmeye koyulmuşlar. Yüksek standartları hedefledikleri ve bunun için herşeyi ortaya koydukları için başarı kaçınılmaz olmuş elbette. Bir süre sonra iki ortak savunma sanayiine göz dikmiş ve sahil güvenlik botlarının yapımına başlamış. Dünyanın en hızlı ve en yüksek performansına sahip sahil güvenlik botlarının üzerinde, onların imzası var. Hücumbot üretimi hız kesmeden sürüyor. Tuzla’daki Yonca Onuk Tersanesi’nde. Ekber Bey’in yıllar önceki hayali olan otomobil üretimi ise son aşamasına geldi. Onuk S56G model otomobil, mayıs ayında görücüye çıkacak. Başta 10 adet üretilmiş olacak, yıl sonuna kadar 50 adeti bulacak.

Haberin Devamı

“Porsche’den esinlendik”

Onuk S56G’nin yaratıcı, tasarımcı ve uygulayıcı ekibi, tamamen Türklerden oluşuyor. Söz, yine Ekber Bey’de; “Onuk S56G bir spor araba. Porsche’nin 356 Speedster’ından esinlendik. Biz utanmadan ve gururla bu arabanın Porsche’ye benzediğini söylüyoruz. Çünkü Porsche, arabaların şahıdır. Bizim modelimizin motoru 182 beygir. Ortadan motorlu ve iki kişilik. Daha sonra arkadan motorlu 4 kişilik modelini de üreteceğiz. Araç, çok iyi bir yol tutuşu elde etmek üzere dizayn edildi. Şasi tasarımı, dizaynı bizim eserimiz. Motoru, vites kutusu ve aktarma elemanları Ford’dan...” Mayıs ayında satışa çıkacak Onuk S56G’nin fiyatını soruyoruz Ekber Bey’e. “Piyasadaki en ucuz spor otomobilden daha ucuz olacak: Vergiler dahil 40-42 bin Euro. Çünkü çok büyük bir kâr beklemiyoruz. Bu, benim için ticari girişimden ziyade prestij.” Peki başka otomobiller, markalar olacak mı? “Evet” diyor Ekber Bey. “Onuk Sazan adlı bir spor araba üzerinde çalışmalarımız da sürüyor. Bir süper araba! Prototipi hazır. Önce sadece yarış amaçlı hazırlanacak. Seri üretime zamanla geçmek istiyoruz. Tabii bunun için yüklü miktarda yatırıma ihtiyacımız var. Ama şu kadarını söyleyebilirim; Onuk Sazan, vergisiz 150 bin Euro civarında satılacak.”

Haberin Devamı

KAYBETTİĞİ OĞLUNUN LAKABI ‘SAZAN

Sizin de dikkatinizi çekmiştir kuşkusuz, Ekber Onuk’un ürettiği ve üretmek istediği tüm otomobillerin isminde bir ‘Sazan’ geçiyor. Merak ettik, sebebini sorduk. Meğer ardında üzücü bir hikâye varmış: Yerli spor otomobil projesini, Ekber Onuk’un oğlu Kaan Onuk başlatmış. Kaan, uçak ve uzay mühendisliği okuyormuş. Ancak 1996 yılında bir trafik kazasında can vermiş. Ekber Onuk, arkadaşlarının oğluna taktığı ‘Sazan’ lakabını marka olarak seçmiş.

Haberin Devamı

(12.04.2014 tarihli Cumartesi Postası ekinden alınmıştır.)