Diyabeti önlemek mümkün mü?

Kalp damar hastalıkları, gözde damar tıkanması ve körlüğe kadar giden durumlar, katarakt oluşumu, böbrek yetmezliği, duyu/his eksikliği ve uzuv kayıpları gibi önemli sorunlara yol açabilen diyabetin önlenmesi, riskli kişilerin ortaya çıkarılması ve diyabet gelişmeden koruyucu programlara alınması ile mümkün olabiliyor

26 Eylül 2016, Pazartesi 12:44
A A
Medistate Kavacık Hastanesi Endokrinoloji ve Metabolik Hastalıklar Uzmanı Doç Dr Başak Karbek Bayraktar, bu hastalığın önlenmesi için alınabilecek önlemler hakkında bilgi verdi:

GİZLİ ŞEKERE DİKKAT!

Pre-diabetik olarak adlandırılan gizli şeker tanısı konmuş kişilerde 10 yıl içinde tip 2 diyabet gelişme riskinin yaklaşık olarak yüzde 50 olduğunu belirten Doç. Dr. Başak Karbek Bayraktar “Buna karşılık basit yaşam tarzı değişiklikleri ile tip 2 diyabet riskinin yüzde 58’e varan oranlarda önlenebileceği veya ortaya çıkışının geciktirilebileceği gösterilmiştir. Toplumda çok daha yaygın olarak görülen tip 2 diyabetin önlenmesine yönelik olarak çocukluk çağından itibaren tedbirler almak mümkün” şeklinde konuştu.

HAREKETLİ OL, SAĞLIKLI KAL

Şişmanlık ve hareketsizlik yüzünden günümüzde erişkin tip diyabetin görülme yaşının çocukluk-ergenlik çağına kadar inmiş durumda olduğunu belirten Doç Dr Başak Karbek Bayraktar "Haftanın en az 5 günü, düzenli olarak minimum 30 dk orta yoğunlukta yapılan yürüyüş ve benzeri aktiviteler diyabet riskini yüzde 35-40 oranında azaltmaktadır. “ dedi.

Tip 2 diyabet ve uzun dönemli organ hasarlarını önlemek için bilgi veren Doç Dr Başak Karbek Bayraktar, hareketli olmanın yanı sıra alınması gereken diğer tedbirleri de şu şekilde sıraladı:

• Boya uygun vücut ağırlığı hedeflenmeli ve bu ağırlığın korunmasına çalışılmalıdır.

• Yeterli ve dengeli beslenmeli; günde en az 5 (beş) porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir.

• Günlük enerjinin yüzde 25-30’ u yağlardan sağlanmalı, enerjinin doymuş yağ asidinden gelen
oranı yüzde 10’un altında olmalıdır.

• Şeker gibi basit karbonhidratlar günlük enerjinin ≤%10’ unu aşmamalı, basit karbonhidratlar
yerine kurubaklagiller, tam tahıl ürünleri tercih edilmelidir.

• Günlük alınan tuz miktarı 5 gr’ı aşmamalıdır.

• Sigara kullanılmamalı ve aşırı alkol tüketiminden kaçınılmalıdır.

 

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;