Diyabeti önlemek mümkün mü?

Kalp damar hastalıkları, gözde damar tıkanması ve körlüğe kadar giden durumlar, katarakt oluşumu, böbrek yetmezliği, duyu/his eksikliği ve uzuv kayıpları gibi önemli sorunlara yol açabilen diyabetin önlenmesi, riskli kişilerin ortaya çıkarılması ve diyabet gelişmeden koruyucu programlara alınması ile mümkün olabiliyor

Diyabeti önlemek mümkün mü?
Medistate Kavacık Hastanesi Endokrinoloji ve Metabolik Hastalıklar Uzmanı Doç Dr Başak Karbek Bayraktar, bu hastalığın önlenmesi için alınabilecek önlemler hakkında bilgi verdi:

GİZLİ ŞEKERE DİKKAT!

Pre-diabetik olarak adlandırılan gizli şeker tanısı konmuş kişilerde 10 yıl içinde tip 2 diyabet gelişme riskinin yaklaşık olarak yüzde 50 olduğunu belirten Doç. Dr. Başak Karbek Bayraktar “Buna karşılık basit yaşam tarzı değişiklikleri ile tip 2 diyabet riskinin yüzde 58’e varan oranlarda önlenebileceği veya ortaya çıkışının geciktirilebileceği gösterilmiştir. Toplumda çok daha yaygın olarak görülen tip 2 diyabetin önlenmesine yönelik olarak çocukluk çağından itibaren tedbirler almak mümkün” şeklinde konuştu.

HAREKETLİ OL, SAĞLIKLI KAL

Şişmanlık ve hareketsizlik yüzünden günümüzde erişkin tip diyabetin görülme yaşının çocukluk-ergenlik çağına kadar inmiş durumda olduğunu belirten Doç Dr Başak Karbek Bayraktar "Haftanın en az 5 günü, düzenli olarak minimum 30 dk orta yoğunlukta yapılan yürüyüş ve benzeri aktiviteler diyabet riskini yüzde 35-40 oranında azaltmaktadır. “ dedi.

Tip 2 diyabet ve uzun dönemli organ hasarlarını önlemek için bilgi veren Doç Dr Başak Karbek Bayraktar, hareketli olmanın yanı sıra alınması gereken diğer tedbirleri de şu şekilde sıraladı:

• Boya uygun vücut ağırlığı hedeflenmeli ve bu ağırlığın korunmasına çalışılmalıdır.

• Yeterli ve dengeli beslenmeli; günde en az 5 (beş) porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir.

• Günlük enerjinin yüzde 25-30’ u yağlardan sağlanmalı, enerjinin doymuş yağ asidinden gelen
oranı yüzde 10’un altında olmalıdır.

• Şeker gibi basit karbonhidratlar günlük enerjinin ≤%10’ unu aşmamalı, basit karbonhidratlar
yerine kurubaklagiller, tam tahıl ürünleri tercih edilmelidir.

• Günlük alınan tuz miktarı 5 gr’ı aşmamalıdır.

• Sigara kullanılmamalı ve aşırı alkol tüketiminden kaçınılmalıdır.