Dr. Ender Saraç

//icdn.posta.com.tr/images/none/16x9.jpg

Diyette dondurma yenebilir ama...

Cuma, 21 Mayıs 2010 - 05:00

Sevgili okurlar, tam sıcaklar bastırıyor derken havaların yeniden serinlemesi, bağışıklık sisteminizi zora sokabilir. Özellikle klimaların sıcak basınca birden açılması birçok kişide kas ağrılarına, solunum sisteminde sıkıntılara yol açtı. Klimaları birden en soğukta ve kuvvetli çalıştırmak yerine önce daha orta ısılarda ve hafif kuvvette çalıştırıp vücudu alıştırmak en iyisidir. Bir ısınıp bir soğuyan havalar bağışıklık sistemi hassas olanlarda sıkıntı yaratabiliyor. Eğer diyet yaparken sık sık hastalanan ve bağışıklık sistemi çöken bir beden yapısına sahipseniz tıpkı bizim Bodrum High Sağlıklı Zayıflama Merkezi’nde önerdiğimiz gibi destek olarak beta glukan, çinko, C vitamini ve kırmızı reishi mantarı çayı kullanabilirsiniz. Bir anda soğuk su içmeye başlamak da yanlış. Yine suyun ısısını da yavaş yavaş düşürerek, önce ılık, ardından oda sıcaklığına getirmek, yaz sıcaklarında da serin su ve sıvılar almak daha doğrudur. Buz gibi su veya içecek içmek ise hiçbir zaman doğru değildir. Unutmayın, zayıflama sadece birkaç güne sığdırılabilecek bir şey değil. sağlıklı zayıflama programları devam edecek. Kilo kontrolü sadece yazları aklınıza gelmesin.

Aşırıya kaçmadan TÜKETMEK ŞART

Havalar ısınmaya başladıkça beden soğuk gıdalar ister. Dengelemek için daha serinletici gıdalara yöneliriz. Bu gıdaların başında da dondurma geliyor. Dondurmayı pek çoğumuz severiz. Aslında bilinçli yendiğinde ve fazla sık tüketilmediğinde dondurmayı zararlı bir gıda grubuna sokmam. Gerçekten süt katılarak yapılan aşırı şeker eklenmemiş dondurmaların yararlı yönleri de vardır. Örneğin; bol sütlü sade dondurma aynı zamanda iyi bir kalsiyum ve az da olsa protein kaynağıdır. Doğal meyvelerden yapılan dondurmalar ise meyvenin çeşidine göre hem antioksidan özellik gösterir hem de iyi bir C vitamini kaynağı olabilir.

Eğer diyetteyseniz dondurma yerken kilo almamak için dikkat etmeniz gereken bazı kurallar:

- Haftada bir veya en fazla 2 kez dondurma tüketin. Bu dondurma miktarları 2 küçük top veya 1 iri topu geçmesin.

- Dondurmayı tok karnına yemeyin, ara öğün olarak tüketin.

- 2 küçük top sade dondurmayı ayran, yoğurt, süt gibi bazı ara öğünlerin yerine değişim olarak kullanabilirsiniz.

- Dondurmayı yedikten sonra üzerine soğuk su içmeyin.

- Boğazınızın hassasiyetini korumak için dondurma yedikten sonra üzerine 1 fincan ılık sıcağımsı su veya 1 fincan nane çayı içmek uygun olur.

- Dondurmayı yedikten sonra diş sağlığınızı korumak için ağzınızı ılık su ile çalkalamak faydalıdır.

İŞTE DONDURMALAR VE KALORİLERİ

Kalori değerleri hakkındaki bilgiyi Bodrum High Klinik Diyetisyeni Betül Ay Aydoğan verdi:

- Kaymaklı maraş dondurması: 249.3 kkal (1 top) - Meyveli dondurma: 131.7 kkal (1 top) - Yumuşak dondurma (evde yapılan dondurma): 129.5 kkal (1 top) - Sade dondurma: 71.0 kkal (1 top) - Çilekli diyet dondurma: 64.3 kkal (1 top) - Beyaz kornet: 1 adet: 70 kalori - Yeni kornet: 1 adet: 340 kalori

SORBE (Dondurulmuş meyve püresi)

MALZEMELER: - 100 gram çilek - 2 adet yeşil elma - 1 adet limon suyu - Yarım demet taze nane - 50 gram esmer şeker - 100 gram su

HAZIRLANIŞI: Elma ve çileği püre haline getirin, bir miktar ince ince dilimlenmiş limon kabuğuyla karıştırın. Bu işlemi yapmadan önce limonun beyaz kısımlarını çıkarın (limon kabuğunun altındaki beyaz kısım tatlıya acı tat verebilir). Su, şeker ve limon suyunu ocakta hafif kaynatıp şekerini erittikten sonra elma ve çilek püresini ekleyip çırpma teli yardımıyla çırpın. Karışımı istediğiniz kalıba döküp dondurucuda 1 saat bekletin.

GÜNÜN MÖNÜSÜ

Sabah yataktan kalktıktan hemen sonra 1 bardak ılık, ballı limonlu su için. Yarım tatlı kaşığı balı, 8-10 damla limon suyunu ılık suya karıştırın.

SABAH: * 2 kaşık sade müsli * 2 kaşık yulaf ezmesi * 1 bardak az yağlı keçi sütü * 1 küçük kahve kaşığı tarçın * 4-5 adet çilek.

ARA: * 1 avuç yeşil erik

ÖĞLE: * 4 adet orta boy köfte (yağsız kıymadan yapılacak) * 1 kase yeşil salata.

ARA: * 2 orta boy salatalık.

ARA: * 1 bardak light ayran * Küçük bir avuç sarı leblebi.

AKŞAM: * 1 porsiyon zeytinyağlı taze fasulye * 1 dilim tam buğday ekmeği * 2 salatalık * 1 domates.

GECE: * 4 adet kuru kayısı * 8-9 adet fındık.

Bugün size öğlen yağsız kıymadan bol köfte verdim. Çünkü sağlıklı zayıflama programlarında B 12 vitamini, çinko ve demir eksikliği olmaması için sizlere arada kırmızı et de öneriyorum. Ama özellikle kırmız et yediğiniz günlerde kanda kolesterolün yükselmesine engel olan ve etin kabızlık yapıcı etkisine karşı bağırsakların çalışmasını destekleyerek olumlu bir etki yaratan müsli ve yulaf ezmesini aynı gün içinde tüketmenizi öneririm. Yulafın büyük bir sağlık kaynağı olduğunu unutmayın.

KOLESTROLÜ DÜŞÜRÜYOR

Yulaf ezmesi, kolesterolü düşürür, bağırsak çalıştırır, diyetlerde de epey yararlıdır. Yulaf ezmesi yiyerek beta glukan adlı lifin bağışıklık sisteminizi güçlendirmesini sağlayabilirsiniz. Ayrıca yulaf sayesinde kolesterol ve şekerin vücudunuzda yarattığı hasardan da kurtulabilirsiniz. Gün içinde tatlı krizleri geçiriyor ve tatlıya sığınıyorsanız ara öğünlerde yulaf ezmesi tüketebilirsiniz.

2