Dr. Ender Saraç

//icdn.posta.com.tr/images/none/16x9.jpg

Diyette yapılan 14 büyük yanlış

Pazartesi, 31 Mayıs 2010 - 05:00

Bugün Dünya Sigarayı Bırakma Günü.Yeşilay yeniden büyük bir atağa kalktı. Sigarayı bırakma konusunda okullarda ve toplumda büyük bir bilinçlendirme kampanyası başlattı. Çok yakında Yeşilay’ın alkol ve uyuşturucuya karşı müthiş bir atağı geliyor.

Çocukluğumuzun kitaplarında okduğumuz Yeşilay’ına destek çıkalım, özellikle çocuklarımızı içki, sigara, uyuşturucu gibi alışkanlıklardan uzak tutalım. Yeşilay’ı tebrik ediyorum. Bilgi için: www. yeşilay.org.tr. Hayattaki en önemli hazinemiz sağlığımızdır.

Özellikle çocuklarımızı her türlü kötü alışkanlıklardan korurken sağlıklı beslenmeye ve kilo kontrolüne özenderelim. Bugün diyet yaparken yapılan 14 büyük yanlışı yazıyorum. Ayrıca sayfada kilo verirken yaşanan sorunlardan biri olan kabızlık konusuyla ilgili bilgi de bulacaksınız.

Bu hataları yapma, zayıfla

1)Akşam geç ve ağır yiyorsanız dolu mideyle yatağa giriyorsanız

2)Beyaz un ve beyaz şekeri, rafine gıdaları haftada 2’den fazla tüketiyorsanız.

3)Haftada 2 kez 1 kadehten fazla içki tüketiyorsanız

4)Haftada 3 kereden az egzersiz yapıyorsanız

5)Bir ay diyet yapmanıza rağmen hiç kilo vermediğiniz halde bir doktora başvurmuyor, tahlil yaptırmıyorsanız

6)Yoğun stres altında olmanıza rağmen bunu önemsemiyorsanız

7)Sadece kiloyu önemsiyor, göbek ve bel civarından yağ ağırlıklı zayıflamayı önemsemiyorsanız

8)Televizyon, bilgisayar veya elektronik oyunlar karşısında saatler geçiriyor ve farkında olmadan abur cubur atıştırıyorsanız

9)Yediklerinize dikkat ediyor ama içeceklerinizi fark etmeyip şekerli, şeker eklenmiş meyve sularını fazla içiyorsanız

10)Yemek önünden banılan yağlar, sürülen tereyağları, tulum peynirlerini yiyorsanız

11)Uzun süre aç kalıp sonra bir öğüne yükleniyorsanız

12)Su, bitki çayı, maden sodası gibi kalorisiz içecekleri bolca içmiyorsanız

13)Sadece ne yediğinize takılıp nasıl yediğinizi önemsemiyorsanız

14)Tok karnına tatlı ve şekerli meyve yiyorsanız

SİGARA KİLO VERDİRİR Mİ?

Aslında hem evet, hem de hayır. Pek çok kişi sigarayı bırakmaktan çekinir. Sigarayı bırakırsa iştah patlaması yaşayacağından ve kilo alacağından korkar. Hazırlıksız ve yerine başka bir rahatlatıcı faktör konmayan sigara bırakmadan sonra kişide sigaradan belki de daha zararlı olan stres başlar. Stresin azalması için pek çok kişi yine ağız tatminine başvurur yani iştah açılır ve bolca abur cubur tüketilir.

Yağmurdan kaçarken doluya tutulabilrsiniz. Bu, asla ve asla sigarayı bırakmayın, sigara içmeyin demek değil. Sigara kesinlikle zararlıdır ve bırakılmalıdır. Bırakırken sıkıntı yaşamamak için sigarayı bırakmaya kesin karar verip gerekli hazırlığı yapmalısınız. Biz sigarayı bırakmaya karar verenleri başvurduklarında önce motive etmeye çalışıyoruz. Sonra akupunktur, bitkisel ilaçlar, rahatlatıcı çaylar, hatta çeşitli hekimlerin yaptığı hipnoz veya bağımlılık tedavisi gibi destekler almasını öneriyoruz.

Sigarayı nasıl bırakırsınız?

1)KARAR VERİN: Sigarayı bırakma konusunda iradeniz dışında bu kadar etkili yardımcı yoktur. Sigarayı bırakma kararı için sessiz, sakin bir ortama çekilin ve gözlerinizi kapatıp düşünün. Akciğerlerinizin katran gibi siyah bir madde ile dolduğunu ya da kalp krizi geçirdiğinizi, cinsel performansınız düştüğünü, partnerinize mahçup olduğunuzu veya 2 kat merdiveni çıkamadığınızı düşünün. SİGARAYI TERK ETME kararını alın.

2)KENDİNİZİ ARINDIRIN: Hazır sigarayı bırakmışken bol bitki çayı ve sağlığa yararlı destekler tüketin. Sigarayı bıraktıktan sonra akciğerlerdeki hasarın temizlenmesi uzun süre alır. Sigarayı bırakanlara en faydalı önerilerden biri bol yeşil çay içmektir. Yeşil çay da içindeki yararlı antioksidanlarla bedene o kadar yarar sağlar. Günde 4-5 fincan iyi, kaliteli yeşil çay içmeyi bu dönemde alışkanlık haline getirin.

3)NANE TÜKETİN: Bu dönemde bol bol nane tüketin. Nane sinir sistemine iyi gelir, ferahlık ve serinlik verir. Aynı zamanda nanedeki bazı bileşenler ve mentol, nefes açıcı ve solunumu rahatlatıcı özellik gösterir. Nane çarpıntıya yardımcıdır. Kafur, okaliptus, mentol gibi nefes açıcı maddeler solunum sisteminin daha iyi hava alışverişi yapmasına yardımcı olur. Nane, sigara içtiğiniz dönemde oluşan kötü ağız kokusu ve ağız hijyenine karşı temiz, ferah bir ağız sağlar. Sigarayı bıraktığınız dönemde ister kuru ister taze bolca nane tüketin. Salataya, cacığa, çorbaya, yemeklere bolca nane katın.

4)KARANFİL: Sigaradan sonra ağızda oluşan kötü tat ve kokulara veya ağızdaki olumsuz hisse karşı yararlı olur, ağızda mikroorganizma oluşumunu azaltır.

5)BAHARATLAR: Zerdeçal olmak üzere kekik, nane, biberiye ve zencefil hem solunum sistemini destekler hem de toksin atmaya yardımcı olur.

6)NEFES KONTROLÜ: Her sigara içmek istediğinizde gözlerinizi kapatın, akciğer, bronş, nefes borusu ve solunum sisteminizi hissedin. Kontrollü olarak burundan nefes alıp daha uzun bir sürede ağızdan nefes verin. Sigara içme isteği hafifleyene kadar nefes egzersizine devam edin.

HİPOTİRODİ'YE DİKKAT

Sigaranın içindeki nikotin tiroid fonksiyonlarını canlandırdığı için gizli hipotiroidi’yi maskeleyebiliyor. Sigara tiryakisi olup aniden bırakanların bazılarının birden kilo almalarının nedenlerinden biri nikotinin tiroid fonksiyonlarını canlandırıcı etkisinin ortadan kalkmasıdır. Eğer sigarayı bıraktıktan sonra hızlı bir kilo artışı oluyorsa, o zaman bir hekime başvurmak, serbest T3, serbest T4 serbest TSH, TPO ve anti TPO tahlillerini yaptırmakta yarar var.

Toksin atın, iştahı dengeleyin

Sigarayı bırakmaya karar verdiğinizde hem iştahınızı dengeleyecek, toksin atmanızı sağlayacak hem de anti oksidan içeren özel ve doğal bir bitkisel çay formülü:

MALZEMELER: - Yarım tatlı kaşığı iyi ve kaliteli yeşil çay - 7-8 yaprak melisa - Yarım tatlı kaşığı rezene tohumu - İri bir tutam ıhlamur - Yarım tatlı kaşığı papatya.

HAZIRLANIŞI: Bu bitkileri iri bir çay fincanı veya 1 su bardağı kadar kaynamış suyun içine atın. Üzerini kapatın ve buharı içinde kalacak şekilde 5-6 dakika demleyin. Daha sonra üzerine kapattığınız kapağı açın ve içindeki bitkileri süzerek aromalarını iyice akıtın ve ılık, sıcak olarak yudum yudum için. Bu çayı günde 3-4 fincan kadar içebilirsiniz. İçerken içine beyaz şeker koymayın. Ancak az bir parça esmer şeker veya ince bir dilim limon ekleyebilirsiniz. Bu çayı ne çok aç ne de aşırı tokken içmeyin. Gün aralarına dağılmış olarak içebilirsiniz. Yaz sıcakları bastırdığında aynı çayı isterseniz içine birkaç adet nane yaprağı, 1-2 dilim ince limon ve bol buz katarak içebilirsiniz.

GÜNÜN MÖNÜSÜ

Sabah yataktan kalktıktan hemen sonra 1 bardak ılık, ballı limonlu su için. Yarım tatlı kaşığı balı, 8-10 damla limon suyunu ılık suya karıştırın.

SABAH: - 1 bardak ılık yağsız süt - 1 tatlı kaşığı kabaca öğütülmüş keten tohumu - 4-5 çorba kaşığı tam buğday gevreği.

ARA: - 1 yeşil elma.

ÖĞLEN: - Yarım ızgara tavuk göğsü - Bol yeşil salata.

ARA: - 4-5 adet malta eriği.

ARA: - 1 bardak yağsız ayran (2.5 kaşık yağsız yoğurt ve su çok az tuz ile yapılacak).

AKŞAM: - 4 kaşık tam buğday unundan entegral makarna. Bulamazsanız kepekli makarna da olur. - 4 kaşık ıspanak ya da mevsimin yeşil sebzelerinden kavurma. - 3 adet közlenmiş, hafif acı sivri biber.

GECE: - 4 adet kuru kayısı.

KABIZLIK ÇEKENE MÜRDÜM ERİĞİ

Diyetlerde pek çok kişinin sorunu olan kabızlıkta mürdüm eriği etkili bir meyvedir. Mürdüm eriğinin tazesi genelde yaz sonu sonbaharda çıkar. Ancak kurusu kuruyemişçilerde bulunur. Kurutulmuş mürdüm eriği ülkemizde bol ve ucuzdur. Koyu mor renklidir. İçinde yüksek oranda demir ve biraz şeker bulunur. Ama şeker oranı çok fazla değildir. Özellikle tazesinde bol C vitamini bulunur. En önemli özelliği bağırsakları çalıştırmasıdır.

Diyette ara öğünde yenilen mürdüm eriği kabızlık çekenlere faydalı olur ve demir ihtiyacının fazla şişmanlatıcı bir etki olmadan karşılanmasını sağlar. Mürdüm eriğini kuru olarak yiyebilirsiniz. Kabızlık sorun çekenlere ise ıslatılmış olarak yiyin diyorum. Ara öğünde 5-6 adet kuru mürdüm eriğini 1 saat önceden sıcak su ile ıslatın. Sevenler yerken üzerine biraz da tarçın serperlerse tadı daha da hoş olur.

DİYET YAPARKEN KABIZLIĞA SON

MALZEMELER: - 5-6 yaprak sinameki - Yarım tatlı kaşığı rezene tohumu

HAZIRLANIŞI: 1 bardak su, 5-6 yaprak sinameki ve yarım tatlı kaşığı rezene tohumunu 1-2 dakika kadar kaynatıp, 2-3 dakika demleyin. Şeker koymadan ılık sıcağımsı olarak için. Çok aç veya çok tok karnına içmeyin, hassas kişilerde gaz yapabilir. Eğer rezene koymadan sadece sinameki ile, çok sayıda ve çok uzun süreler boyunca içerseniz zamanla aşırı sinameki tüketimi bağırsaklarda tüysü cisimcikleri eritebilir ve ileri aşamalarda sağlık açısından sorunlar olabilir. Ama ara ara sadece diyetlerde oluşabilecek kabızlığa karşı içilen rezeneli sinamaki çayından korkmanıza gerek yok. Piyasada satılan form çaylarını bilinçli tüketiniz. Her form çayı aynı formülde değildir. Bazılarının içinde yüksek oranda sinameki olup fazla ve uzun süreli içilirse ilerde sorun yaratabilir. Bu nedenle form çayı alırken mutlaka içeriğini kontrol edin.

4