Dünya basını ne dedi?

Dün yapılan referandumda 'Evet' oyunun kazanması dünya basınında da geniş yankı buldu

a
a
Pazartesi, 13 Eylül 2010 - 09:34


Dünya basını ne dedi?

İngiliz haber ajansı Reuters, resmi olmayan sonuçlara göre Türk halkının referanduma "evet" dediğini belirtti. Haberin sonunda verilen yorumda bu sonuçların 2011 yılındaki milletvekilliği seçimleri için Başbakan Erdoğan'a büyük itici güç olacağı ifadesini kullandı.

Associated Press (AP) ajansı, gelen ilk sonuçların halkın askeri darbe anayasasının değişimi için hükümete güçlü bir destek verdiğini ortaya koyduğunu kaydetti.

Referandum, BBC, CNN, Deutsche Welle, El Cezire, El Pais, Press TV, Jerusalem Post, El Mundo, Haaretz, Die Welt gibi basın ve yayın organlarının internet sitelerinde haber ilk haber olurken, Reuters ve AFP haber ajansları Türk televizyonlarında sonuçlar açıklanır açıklanmaz haberi “Acil” koduyla geçti.

Reuters daha sonra gönderdiği geniş haberini "Türkiye'de hükümet referandum zaferine hazır" başlığıyla yayımladı. Ajans ayrıca Türk ve yabancı analistlerin görüşlerinden oluşan bir ilk yorum derlemesini de abonelerine gönderdi.

AFP'nin haberinin başlığı ise "Erken sonuçlar: Türkler ordu ve yargının kısıtlanmasını destekledi" şeklinde oldu. Haberde oy sayımının Ak Parti'ye verilen desteğin büyük olduğu doğu illerinden başladığına, muhalefetin ise Batı'daki kalabalık şehir merkezlerinde toplandığına dikkat çekildi. Associated Press de Türk televizyonlarından aldığı sonuçları "Türk medyası 1980 darbesinden sonra hazırlanan anayasadaki değişikliklere destek verildiğini bildirdi" şeklinde duyurdu.

Referandum haberleri Google News'de haber sıralamasında birinci sıraya yükseldi. Le Figaro’nun ana sayfasından yayımladığı referandum haberi de günün en çok yorumlanan haberi oldu. Sonuçlar yavaş yavaş açıklanırken güncellenen haberin başlığı ise "Türkiye ordunun rolünü azaltmak için oy kullandı" oldu.

DÜNYA SONUÇLARI CANLI YAYINLA İZLİYOR

Önde gelen yabancı televizyon kanalları da gün boyunca İstanbul’daki muhabirleri aracılığıyla dakika dakika referandumun nabzını tuttu.

Avrupa'nın geneline yayın yapan Euronews hazırladığı Türkiye programıyla referanduma geniş yer verirken, kanalın internet sitesindeki haberler sürekli olarak güncellendi. BBC televizyonu da referandumdan canlı yayın yaptı.

CNN haberi “Türkler Erdoğan hükümeti için kritik sınavda oy kullandı” başlığıyla verdi.

CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu'nun referandumda oy kullanamaması da yabancı basın organlarında kendisine geniş yer buldu.

BBC'DEN FLAŞ ANALİZ

BBC'nin internet sitesinde kritik referandum manşetten düşmedi. Haberi, "Erken sonuçlar Türklerin yeni anayasaya destek verdiğini gösteriyor" başlığıyla veren site bir de flaş analiz yayımlandı.

Kuruluşun İstanbul temsilcisi Jonathan Head'in imzasını taşıyan analiz şöyle:

"Çetin ve bazen de kavgalara sahne olan kampanya sürecinin ardından çıkan sonuçlar, Türkiye'nin halen daha Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın reform paketini destekleyenler ve karşı olanlar olmak üzere başa baş bir şekilde ikiye ayrılmış durumda olduğunu gösteriyor.

Toplam 26 anayasa değişikliğinin birçok maddesi tartışılmıyor ve Avrupa Birliği tarafından da memnuniyetle karşılanıyor.

Ancak iki üst düzey yargı organının üye sayısının artırılmasını öngören iki madde muhalefetteki partiler tarafından eleştiriliyor. Muhalefet, bu maddelerin hükümeti yargı üzerinde aşırı etki sahibi yapacağını düşünüyor.

Seküler Türkler, hükümetle sık sık anlaşmazlığa düşen yüksek mahkemeleri, Erdoğan'ın İslami kökenli partisinin başlıca denetleyicisi olarak görüyor.

Başbakan, mahkemeleri siyasi kararlar vermekle suçluyor. Başbakan'a muhalefet edenler ise onu giderek otoriter olmakla suçluyor ve böylesine önemli anayasa değişiklikleri konusunda kendisine güvenilmeyeceğini söylüyor."

ALMAN BASININDA REFERANDUM

Alman basını Türkiye'deki Anayasa referandumuna geniş yer ayırdı. Alman haber ajansı Deutsche Welle, "Türk halkı Anayasa hakkındaki kararını veriyor" başlığıyla yayınladığı haberinde, Anayasa değişikliği için uzun süren tartışmalar sonucunda Türk halkı sandık başına gidiyor. Anketlere göre halk Anayasa'da yapılan değişikliklere onay veriyor" yorumunu yaptı.

Die Welt gazetesi ise yayımladığı yorum haberinde, "Türkiye referandumla Atatürk'ün mirasını geriye itiyor" başlığını kullandı. Haberde Türk hükümetinin, Anayasa değişikliğine halkın olumlu oy vereceğini umduğu belirtildi.

Almanya'nın en yüksek trajlı gazetesi Bild internet sayfasında yayınladığı haberde, Türk halkının büyük bir çoğunlukla Anayasa değişikliğini onayladığını yazdı. Bild gazetesi Türk televizyonlarına dayandırdığı haberinde halkın yüzde 57'sinin referandumda "evet", yüzde 43'ünün ise "hayır" oyu kullandığını yazdı.

REFERANDUM İSPANYA'NIN DA MANŞETİ

İspanya’nın önde gelen gazetelerinden El Pais, Türkiye’deki anayasa referandumuna yönelik bir analiz yayımladı ve internet sitesinde ilk manşet olarak verdi.

Önceki ankete göre, yakın bir oranla evet çıkacağınım belirten gazete, muhalefet lideri Kemal Kılıçdaroğlu’nunsa tablolarda yaşanan bir sıkıntı yüzünden oy kullanamadığına dikkat çekti.

İstanbul’daki yağışlı hava şartlarının seçmenleri zorladığını söyleyen El Pais, son kırk yılda dört askeri darbe gören Türklerin böyle zorlu şartlara alışkın olduklarını belirtti.

(RADİKAL)