Duygusal yeme alışkanlığı nedir? Duygusal yeme alışkanlığından nasıl kurtulursunuz?

Aç olmadığınız halde kendinizi özellikle sağlıksız atıştırmalıklar yerken bulduğunuz oldu mu? Cevap 'evet' ise stres ya da duygusal değişim kaynaklı yemek yeme alışkanlığı edinmiş olabilirsiniz. Yediklerinizin size fazla kilolar olarak dönmemesi için bu duygusal yeme davranışından kaçınmanız için neler yapmanız gerekiyor?  

22 Şubat 2018, Perşembe 16:36
A A

Klinik psikolog Merve Saraçoğlu, obeziteden korunmanın önemli bir adımı olan duygusal yeme alışkanlığından kurtulmanın yollarını anlattı. Saraçoğlu "İleri derecedeki stres ve travmatik sonuçlar doğuran olaylar karşısında vücudumuzun verdiği tepki aşırı uyku ya da uyumamak, bitkinlik ya da aşırı hareketlilik gibi belirtilerin yanı sıra çoğunlukla aşırı yeme isteği ya da hiç yememe oluşabilir. Bunların sonucu olarak strese bağlı kilo alımı ya da beslenme bozuklukları görülüyor" dedi. 

Genellikle mutluyken yemeğe saldırmadığımıza, ruhsal mutluluğun ve tatminin bedene yansıdığına değinen Merve Saraçoğlu şöyle konuştu: " Vücut, kapatacağı bir eksiklik olmadığı için açlık hissetmez. Ancak mutsuz, üzgün, sinirli, stresli durumlarda ruhsal bir tatminsizlik yaşadığımız için bunu aşırı miktarda çikolata, pasta, hamurlu yiyecekler gibi yüksek kalorili gıdalar tüketerek kapatmayı tercih ederiz. Bu da maalesef fiziksel olarak yağlanmanın yani obezitenin, ruhsal olarak da depresif semptomların artmasına neden olur." 

Adım adım duygusal yeme davranışından kurtulmanın yolları: 

Duygusal yeme davranışını, genellikle suçluluk duygusu izliyor. Bu gibi durumlarda yapılması gerekenler aslında basittir ancak birkaç uygulamadan sonra beyin davranışı değiştirmeyi kabul ediyor. Stres kaynağını ortadan kaldırmak için neler yapabileceğinize odaklanmalısınız. 

İlk başta çözüm bulamasanız bile çözüme odaklanıyor olmak da önemli bir adımdır. Kötü hissettiğiniz zaman odağınızı sağlıksız bir yiyecekten başka bir aktiviteye çevirebilir ya da bir uzman görüşüyle daha sağlıklı atıştırmalıklarla bu döneminizi atlatabilirsiniz.

* Sık ve düzenli öğünlerle beslenmeye çalışılmalıdır.* Öğün atlamamak önemlidir.* Tokluk hissi hemen algılanamadığı için lokmaları yavaş yavaş ve sık çiğneyerek beslenmek gerekir.* Lifli, protein ve mineral yönünden zengin gıdalar, tüketildikten sonra uzun süre tok tutar.