Eğitim - Kariyer Türk Eğitim Derneği'nin 2015 Değerlendirme Raporu: Çocuklar okulda stres altında

Türk Eğitim Derneği'nin 2015 Değerlendirme Raporu: Çocuklar okulda stres altında

Paylaş
Türk Eğitim Derneği'nin 2015 Değerlendirme Raporu: Çocuklar okulda stres altında

OECD ülkelerinde 11, 13 ve 15 yaşlarındaki öğrenciler arasında yapılan araştırmada Türkiye, Polonya ile birlikte 'en mutsuz' ülke çıktı. Türkiye, öğrencilerin okulda en fazla stres hissettiği ülkeler arasında da yüzde 29.2 ile birinci oldu

YAŞAR ÖZAY / POSTA EĞİTİM UZMANI

Haberin Devamı

Türk Eğitim Derneği’nin (TED) düşünce kuruluşu TEDMEM’in hazırladığı, 2015 Eğitim Değerlendirme Raporu’nda, Türk eğitim sisteminin genel profili ortaya çıkarıldı. Ulusal ve uluslararası verilerin birlikte analiz edildiği raporda çocukların ‘yaşam doyum’ düzeyleri de ölçümlendi.

Buna göre, OECD ülkelerinde 11, 13 ve 15 yaşlarındaki çocuklar arasında yapılan araştırmada, Türkiye, Polonya ile birlikte ‘hayatından memnun çocuk’ oranı en düşük olduğu ülke oldu. Öğrencilerden okulda hissettikleri baskı ve stresin şiddetinin ‘hiç’ ve ‘çok fazla’ aralığında belirtmelerini istediği ankette de Türkiye, OECD ülkeleri içinde yüzde 29,2 ile ‘öğrencilerin okulda en fazla stres hissettiği ülke’ olarak ilk sırada yer aldı.

Haberin Devamı

‘2015 Hayat Nasıl’ araştırmasında ise Türkiye’de çocukların dörtte birinden fazlasının yoksulluk içinde yaşadığı ortaya konuyor. Dahası 2007 ile kıyaslandığında Türkiye’de çocuk yoksulluğunun yüzde 5 oranında artış gösterdiği görülüyor. Bulgular çocukluk yıllarındaki yoksulluğun kötü sağlık koşulları ve okul performansıyla, yetişkinlikte ise daha az kazançla ilişkili olduğunu ortaya koyuyor.

TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL PROFİLİ

Tespitlerin yanı sıra önerilerin de yer aldığı rapordan öne çıkan bazı bölümler şöyle:

YGS Fen Bilimleri, Matematik ve Türkçe puanlarında düşüş var:

2010-2015 arasında YGS’de Fen Bilimleri, Matematik ve Türkçe net ortalamalarında kademeli olmasa da bir düşüşten bahsedilebilir. Öncelikle ‘Öğrencilere neden öğretemiyoruz?’ sorusuna cevap aranmalı.

Üniversite mezunlarının sayısı 2 kat arttı:

2000’den itibaren ortaokul sonrası eğitim yaşamlarını sonlandıranların sayısında düzenli bir düşüş oldu. Özellikle üniversite mezunlarının sayısı 2000 yılından 2014 yılına kadar iki kat arttı.

TEOG’da yanlış soru kotası olmalı:

TEOG’da tesadüfi hataların ölçme değerlendirme sisteminin güvenirliğine gölge düşürmesinin engellenmesi amacıyla farklı bir çözüm yolu geliştirilmeli.

Sınav odaklı eğitim sistemine çözüm gerektiriyor:

Eğitim sistemimizde öncelikli müdahale alanlarından birisi, sınavlar üzerine inşa edilmiş eğitim sisteminin öğrenciler ve ailelerin daha rahat hissetmelerine yardımcı olacak şekilde nasıl dönüştürüleceği gerçeğidir.

Haberin Devamı