Turgay Polat Endüstri 4.0 ve eğitim
HABERİ PAYLAŞ

Endüstri 4.0 ve eğitim

Haberin Devamı

Bu haftadan itibaren sizlerle bu köşeden her Salı eğitim konuşacağız. Umarım ülkemiz ve çocuklarımız için bir katkımız olur.

Bugünkü yazımda size eğitim ve ekonomi ilişkisini yazacağım. Endüstri 4.0 kavramını biraz açarak başlayalım; ilk olarak 2011 yılında Almanya Hannover Fuarı'nda kullanıldı. Almanya'da gündeme gelen Endüstri 4.0 da bu çağın en önemli ekonomi stratejisinin adıdır.

İçerik olarak; endüstri 4.0 temel olarak Bilişim Teknolojileri ile Endüstriyi bir araya getirmeyi hedefliyor. Ana bileşenlerinden ilki Yeni Nesil Yazılım ve Donanım, yani bugünün klâsik donanımlarından farklı olarak düşük maliyetli, az yer kaplayan, az enerji harcayan, az ısı üreten, ancak bir o kadar da yüksek güvenilirlikte çalışan donanımlar ve bu donanımları çalıştıracak işletim ve yazılım sistemlerinin kaynak ve bellek kullanımı açısından tutumlu olması hedefleyen yeni nesil üretim kavramıdır.

Endüstri 4.0 stratejisi tüm dünyanın üzerine konuştuğu ve ülkelerin hızla uyum sağlamaya çalıştığı yeni ekonomi üretim aracıdır.

Şimdi bunun eğitimle ne alakası var diyebilirsiniz. Ya da bunun neresi hayati diyebilirsiniz. Anlatayım; günümüzde ülkelerin gelişmişliği yüksek teknoloji üretimi ve bu teknolojiyi patent altına alıp pazarlaması ile ilgilidir. Size bir rakam vereyim; 2013 yılında Türkiye 1.244 patent yaparken Çin 800 bin, Japonya 197 bin patent yapmış, aynı yıl katma değeri yüksek teknoloji ihracatı Türkiye’nin 2.2 milyar dolar iken G.Kore’nin 130 milyar dolar, Çin’in 560 milyar dolar olmuş.

İşte tam bahsettiğimiz bu, eğer Türkiye olarak endüstri 4.0’a uyum sağlayamazsak maalesef küresel dünyada söz sahibi olmamız mümkün görünmüyor.

2023 HEDEFLERİ İÇİN TEK ÇARE EĞİTİMDE DEĞİŞİMDİR


İşte bu yüzden eğitim diyorum. Eğitim derken yukarıdaki sisteme göre düşünecek, üretecek, yaratacak bireylerin yetiştirilmesinden bahsediyorum. Bugünkü eğitim sistemimizin bunu yapma ihtimali var mı? Pek mümkün değil. İşte biz yukarıda tanımladığımız endüstri 4.0’ı ıskalamamak adına eğitimimizde herşeyi yeniden yapılandırmak zorundayız. Peki bu yeni eğitim ne derseniz; bunun cevabı çok basit, bugün ne yapıyorsak onların tersini yaptığımız zaman doğruyu yapmış olacağız.

Beceri temelli, problem çözme becerisine sahip, yazılım yapan, kodlama bilen, araç yapabilen, üretim odaklı düşünen, yaratıcı, girişimci gençler yetiştirmemiz gerekiyor. Bu konuda size salık vereceğim çok önemli bir kaynak var. Sizden ricam lütfen Prof. Dr. Daron Acemoğlu’nun geçtiğimiz yıl yayınlanan makalesini okuyun. Hoca diyor ki “kalkınmak istiyorsanız 30 yaşın altına fırsat yaratın.

Gelişmiş ülkeler zenginliklerini bu yaş grubunun üretkenliğine borçlu, yeni ekonomi bu yaş aralığında dönüyor.” Ha bir de bunun için bize Fen ve Teknoloji liseleri lazım bence hemen bu okullara bakın ne dediğimi anlarsınız.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder