Ekonomi F1, olimpiyattan önemli

F1, olimpiyattan önemli

Paylaş
F1, olimpiyattan önemli

Philsa Genel Müdürü Turhan Talu, Formula 1 yarışlarının Türkiye için olimpiyatlardan daha önemli bir tanıtım aracı olduğunu belirtti

İSTANBULİ EFSANEVİ YARIŞ

Formula 1’e (F1) dün son kez ev sahipliği yapmış olabilir. F1’in patronu Bernie Ecclestone, İstanbul’da aradığı kazancı bulamayınca, yarışın 2011’de Türkiye’ye gelmesi için 26 milyon dolar istemişti. Ecclestone ikna edilemezse, Kurtköy’de 260 milyon dolara inşa edilen İstanbul Park, 6 yıllık F1 geçmişinin ardından atıl kalacak.

Konu, F1 fanatikleri kadar ekonomi dünyasını da üzecek. Çünkü dünyada 1.5 milyardan fazla insanın izlediği F1, Türkiye’nin tanıtımı ve turizm açısından çok önemli bir etkinlik.

6 YILDIR İSTANBUL'DA

F1 takımlarından Ferrari’nin sponsoru Phillip Morris ve Sabancı’nın ortak şirketi Philsa’nın genel müdürü Turhan Talu, F1’in Türkiye için ‘olimpiyatlardan daha önemli bir etkinlik’ olduğunu söyledi.

Önceki akşam İstanbul Park’taki Ferrari TIR’ında gazetecileri ağırlayan Talu, “F1’in İstanbul’dan gitme ihtimaline üzülüyorum. Çünkü bu etkinlik, Türkiye’nin yıllardır hayalini kurduğu olimpiyat oyunlarından daha önemli. Olimpiyatları alamadık, alsak bile bir kere yapacağız. Oysa F1 gelmiş ve 6 yıldır İstanbul’a değer katıyor” dedi.

HÜKÜMET SORUNU ÇÖZEBİLİR

Turhan Talu, hükümete, Formula 1’in İstanbul’da kalması için gerekli girişimleri yapması çağrısında bulundu. Başka ülkelerde 300-400 bin kişinin katıldığı F1’e, Türkiye’de biletler pahalı bulunduğu için en fazla 100 bin kişinin katıldığını ifade eden Turhan Talu, F1 yönetiminin bu nedenle ülkeden çekilmeyi düşündüğünü kaydetti.

Talu, “Bu konu, güçlü sponsorluklarla çözülür” dedi. Bu yıl F1 için yurtdışından 25 bin kişinin geldiği, 100 bine yakın da bilet satıldığı öğrenildi. Bilet satış rakamı, geçen yılın yüzde 30 üzerinde oldu.

SPONSORLAR CAZİBE YARATIR

Türkiye’nin cuma günü 2016 Dünya Kupası’na ev sahipliği yapma şansını kaçırdığını ‘üzülerek’ hatırlatan Turhan Talu, F1’in de kaybedilmemesi için hükümete şu önerilerde bulundu: “İyi bir ana sponsor lazım. Bunun dışında hükümet, yarıştan 10 gün önce ve 10 gün sonra İstanbul Park’ı bütün sponsorlara açsın. Ulaştırma, iletişim, akaryakıt, içki, tütün, havayolu şirketlerini heyecanlandırmak lazım. Bu hem biletleri ucuzlatır hem de sponsorlar bu uzak alana insanların ulaşımını kolaylaştırır, cazibe yaratır.”

TIR DEĞİL VİLLA

Formula 1 takımları, ‘evlerini sırtlarında’ taşıyor. Turhan Talu’nun basını ağırladığı ‘Ferrari Evi’, 5 TIR, 1 mutfaktan oluşuyor. Villa büyüklüğündeki ev, TIR’ların ‘lego’ gibi montajlanmasıyla oluşturuluyor. İki TIR yanyana konuluyor, üstüne iki TIR daha yerleştiriliyor. 5’inci TIR teras olarak en üste, mutfak da giriş katın arka kısmına konuluyor. Ferrari Evi, takımın sosyal alanı olarak kullanılıyor.

ÇOCUKLAR DA İZLİYOR REKLAM YAPMIYORUZ

Phillip Morris, Ferrari’ye sponsorluk yaptığı halde, gerek tütüne 2003’ten bu yana Avrupa çapında getirilen reklam yasağı gerekse şirket politikasını gözönüne alarak, Formula 1 yarışlarında marka logosunu ve ismini kullanmıyor.

Turhan Talu, 2003’te Avrupa’da başlayan bu yasağı, 2007’de tüm F1 pistlerine taşıdıklarını belirterek, “Bu, 18 yaş altı çocuklar dahil dünyada 1.5 milyar insanın canlı izlediği bir yarış. Çocuklara, sigara reklamı yapmamayı şirket politikamız haline getirdik” dedi.

3.5 SANİYEDE HIZI 301'DEN 78’E İNİYOR

Ferrari gezisinde takımın ‘gizli odasına’ a girdik. Odada, otomobillerin her hareketi bilgisayardan takip ediliyor, pilotlara taktik ve uyarılar veriliyor. Fotoğraf çekmek yasak! Kayıtlarda, Ferrari pilotlarından Felipe Massa’nın deneme turunda saatte 301 kilometrelik en yüksek hıza ulaştığını, ardından frenlere asılıp, tam 3.5 saniyede hızını 78’e düşürdüğünü gördük. Pilotların yarış sırasında 3-4 kilo vermesine şaşırmamak lazım...

2

Haberin Devamı