Fast food'un pabucu damda!

Doğu Avrupa'da komünist rejimin yıkılmasıyla beraber yaygınlaşan fast food ürünleri, yerini organik besinlere bırakıyor

Pazartesi, 14 Eylül 2009 - 10:29

Fast food'un pabucu damda!

Eski Sovyetler Birliği ülkeleri fast food ürünleriyle çok değil bundan yaklaşık 20 yıl önce, komünizmin yıkılmasıyla tanışmıştı. Tanışır tanışmaz da sevmiş, ülkede en az Batı’da olduğu kadar fast food mağazası açılmış, market rafları bu ürünlerle dolup taşmaya başlamıştı; ama şimdi her şey değişti...

Romanya, Polonya, Bulgaristan gibi Doğu Avrupa ülkeleri, Batı’ya organik ürün yetiştiren en önemli pazar konumunda. Doğu Avrupa ülkeleri neredeyse tüm Avrupa’nın organik ürün ihtiyacını karşılıyor. Londra merkezli "Organik Monitör" adlı firmanın sahibi Amarjit Sahota, “Aslında Doğu Avrupalılar Mc Donald’s, Coca Cola gibi ürünleri sevdiği için değil, merak ettiği için tüketti. Bir süre sonra zararını anladı ve bu alışkanlıklarını bıraktı. Şimdi McDonald’s’ların bomboş olduğunu görebilirsiniz” diyor.

Romanya’da şimdi her köşe başında organik ürün satan bir market var. Bu ürünlere hem halk ilgi gösteriyor, hem de ürünler İngiltere, Almanya, Fransa, İsviçre gibi Avrupa ülkelerine ihraç ediliyor. ‘Biofood’, ‘Bio Revolution’ gibi isimler alan marketler, sağlığa zararlı hazır yiyeceklerle neredeyse politik bir mücadele veriyor.

Romanya’daki gazetelerdeyse mutlaka bir ‘organik ürün’ köşesi var. ‘Yeşil sayfalarda’ sağlıklı ürünler tanıtılıyor. Yıllık 60 milyon avro kâr elde eden üreticiler, krizden de pek etkilenmemiş.

Doğu Avrupa ülkelerinde, 20 yılda değişen bu durum Avrupalılar tarafından ironik bulunuyor; ama Sovyetler’in mirasına sahip olan ülkeler organik ürünü politik olarak da doğru bulduğundan uzun yıllar Avrupa’daki raflarda Polonya, Bulgaristan, Romanya’da üretilmiş yiyecekler olacak gibi görünüyor.

AFP