Güne iyi uyku ile başlayın

Güne dinlenmiş olarak başlamak için iyi bir uykunun zorunluluğuna dikkati çekildi

Perşembe, 10 Aralık 2009 - 11:06

Güne iyi uyku ile başlayın

Türk Uyku Tıbbi Derneği tarafından Antalya’da düzenlenen "10. Uyku Tıbbı Kongresi" başladı.

Dernek Başkanı ve Dışkapı Yıldırım Beyazıt Eğitim ve Araştırma Hastanesi Göğüs Hastalıkları Kliniği Uyku Hastalıkları Tanı ve Tedavi Merkezi Şefi Doç. Dr. Sadık Ardıç, insan bedeninin ertesi gün yeni bir yaşama hazır olması için iyi bir uykunun gerekli olduğunu vurguladı.

Doç. Dr. Ardıç, "İyi uyumayan insan sabah kalktığında mutsuzdur, işe gitmek istemez, huzursuzdur, çevresi için stres oluşturur, üretkenliği azalır, yaşam kalitesi düşer. Kişinin güne dinlenmiş olarak başlaması bu açıdan çok önemlidir" dedi.

UYKU KAYNAKLI 84 HASTALIK VAR

Uykuyla ilintili 84 hastalık olduğunu vurgulayan Doç. Dr. Sadık Ardıç, diş gıcırdatma, sayıklama, gece bilinçsizce kalkıp gezmenin birer uyku problemi olduğunu, ancak genel değerlendirme içinde verdiği zararın az olduğunu ifade etti.

Solunumsal uyku problemlerinin ciddiye alınması gerektiğini vurgulayan Ardıç, halk arasında komik sayılan horlama belirtisinin, çok önemli bir uyaran olduğuna işaret etti.

Ardıç, uyku apnesi sendromu (uykuda solunumun durması) ve solunuma bağlı uyku hastalıklarının başlamasıyla birlikte, bu hastalığa bağlı olarak gelişen yan hastalıkların tedavisinin güç, yaşam kalitesini bozan, insanın üretkenliğinin düşmesi nedeniyle topluma yük olmasına yol açan ve ekonomik kaybın çok yoğun olduğu koşulların oluştuğunu belirtti.

BAGAJDA UYUYAN ŞOFÖR BÜYÜK TEHLİKE

Uyku yoksunluğu ve azlığının da çok önemli bir kavram olduğuna dikkati çeken Doç. Dr. Sadık Ardıç, şöyle devam etti: "Trafik Yasası, turizm işletmesinde çalışan şoförün yanında yedek bir şoför varsa, aralıklı uyuyarak Edirne’den Van’a kadar seyahat etmesine izin veriyor.

Oysa bu bireylerin, bizim tanımladığımız uyku kalitesinde uyumaları hiçbir şekilde mümkün değil. Çünkü şoförler ya aracın bagajında, iki tekerin arasındaki boşlukta ya da arkada uyuyorlar. Ses, ciddi gürültü, ısı farkı ve yatak konforunun olmayışı gibi dezavantajlarla uyuyorlar."

İDEAL UYKU KOŞULLARI

Doç. Dr. Ardıç, ideal uykunun koşullarını ise şöyle açıkladı: "Uyku hijyeni denilen şeyin sağlanması gerekiyor. Bireyin rahat edeceği, huzursuz olmadan yatacağı, kişinin ekonomik gücüne göre her türlü materyalden oluşan yatakta yatılmalı.

Uyunulan yer, organizmanın, ışığın uyarısı olmaksızın yapması gereken fonksiyonlara uygun olmalı. 18-22 derece uyku için iyi ısıdır. Uyunulan odada ses olmaması lazım.

Yatak odasında sadece yatak olmalıdır. Televizyon, radyo, kütüphane ve hatta gardırop bile olmamalıdır. Ayrıca bireyler sigara içmemeli, alkol alıyorsa uykudan 4 saat önce içilip bitirilmesi gerekir. Fazla kilo da uykuyu bozan önemli bir faktördür."

3