Hakem heyeti çözer

Pazartesi, 11 Ocak 2010 - 05:00

3 Haziran 2009’da kampanya ile cep telefonu aldım. Bu telefon 16 Haziran 2009’da arızalandı. Yetkili servis telefonu İstanbul’a yolladığını söyledi. 30 Haziran’da da yenisi ile değişeceğini bildirdiler. Temmuzda durumu öğrenmek için aradığımda asıl muhatabın telefon firması olduğunu, orayla temasa geçmem gerektiğini söylediler. Firmayı defalarca aradık, yetkili olduğunu söyleyen değişik insanlar ellerinde cihaz olmadığını belirtip bizi oyalıyorlar ve ne zaman geleceği konusunda da bilgi vermiyorlar. Ben ödemelerimi yapıyorum. Ne kampanyadan çıkartıyorlar ne de yenisini veriyorlar. Bu konuda haklarım nelerdir? Nereye başvurabilirim? Ö.T.

Başınıza gelen olay aslında çok sık karşılaşılan bir olay. Bir ürün aldığınızda ve bu ürün sizin olayınızda olduğu gibi garanti süresi içinde arızalandığında, ürünü aldığınız yere götürerek bu arızanın ücretsiz olarak giderilmesini talep edebilirsiniz. Artık mal Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun anlamında ayıplı bir maldır. Cep telefonu arızalarında satış yapan firmalar müşterileri, tamir hizmetini yerine getiren yetkili servislere yönlendiriyorlar. Bu nedenle servise yollanmanız normal. Anormal olan is telefonun değiştirilecek olduğunun bildirilmiş olmasına rağmen temmuz ortasından itibaren sizi oyalayarak, muhatabı değiştirmiş olmaları. Telefonun tamir edilmiş olarak size iadesi mecburidir. Tamir edilemeyen ürünlerin ise aynı nitelikte yeni bir tanesi ile değiştirilmesini veya ödediğiniz bedelin iadesini satıcıdan talep edebilirsiniz. Katılmış olduğunuz kampanya ne olursa olsun, elinizde telefona ait bir fatura ve bir servis fişi mevcut olmalı. Bu belgelerle, başınıza gelen olayı açıkladığınız bir dilekçeyi, ikametgahınızın bulunduğu ilçe kaymakamlığına götürün. Kaymakamlıklarda kurulmuş bulunan ‘Tüketici Hakları Hakem Heyeti’ bir mahkeme gibi olayı inceleyip karşı tarafın da savunmasını istedikten sonra, olayı (mahkemelere oranla çok daha kısa ve masrafsız bir şekilde) çözüme ulaştırıyor. Ancak kararları bağlayıcı değil. Sonuçta yine ihtilaf uzarsa tüketici hakları ile ilgili tüketici mahkemesine başvuracaksınız.

Biraz düşünün

Apartman yönetimi ile ihtilafa girdim. Benden ortak gider talep ediyorlar. Bu doğal. Ancak bizim binamızın önünde bize ait olmayan bir parsel var. Bu parselden bize kestirmeden giriş mümkün. Bizim yönetim bu parsele yol açmış ve yol parasını ortak gidere dahil etmiş, benden istiyor. Ben ise bu yolu kullanma ihtiyacında değilim. Bunu ödemek zorunda mıyım? K.L.

Okuyucularım öyle sorular soruyorlar ki, soru hukuki olduğu müddetçe cevaplamamak ve çözüm getirmemek mümkün değil. Ancak bugün öyle durumdayım ki bazen açıklamakta bazen de gerekçesini göstermekte zorlanıyorum. Şimdi konuya geleyim. Önce bilinmesi gereken şu. Bir apartman söz konusu ise ancak size ait parsel ve anayapı için yapılacak masrafa iştirak mümkündür ve ortak gider bunlar için toplanır. Komşu parsel için veya kamuya ait bir alan için ortak gider yapılmaz ve talep olunmaz. Ancak şimdilerde bir toplu yapı sistemi söz konusu. Kat mülkiyeti içinde toplu yapılar hakkında özel hükümler getirildi. İşte bunlardan biri soru ile ilgili. Toplu yapılarda, “Kat malikleri toplu yapı kapsamındaki ortak yapı, yer ve tesisler üzerindeki kullanma hakkından vazgeçmek veya bunların başka bir parselde veya kamuya ait alanlarda bulunduğunu veya bağımsız bölümlerinin veya kendilerinin durumu dolayısı ile bunlardan faydalanmaya lüzum ve ihtiyaç bulunmadığını ileri sürmek sureti ile toplu yapı ortak gider payını ve toplanacak avansı ödemekten kaçınamazlar. “Görüldüğü gibi toplu yapılarda bu para ödenir, tek yapılarda ödenmez. Birinci soru, bana ait olmayan yere niye para ödeyeyim? İkinci soru madem gerekli, tek yapılarla toplu yapılar arasındaki ayırım niye? Biraz da siz düşünün.