İlköğretime uyum sürecinde ailelere önemli uyarılar

Okul korkusunu önlemenin en etkili yönteminin; çocuğun, kreş ve anaokulu eğitimine kesintisiz devam etmesi olduğunu söyleyen Doç. Dr. Özalp Ekinci ebeveynlere önemli tavsiyelerde bulundu

Salı, 12 Eylül 2017 - 02:30

İlköğretime uyum sürecinde ailelere önemli uyarılar
Sevim Büyüktaş Demir / POSTA

Kaygılı yapıya sahip çocuklarda okula uyum sürecinin zor olabileceğini belirten Sağlık Bilimleri Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Özalp Ekinci, okul korkusunu önlemenin en etkili yönteminin, çocuğun kreş ve anaokulu eğitimine kesintisiz devam etmesi olduğunu söyledi.

Kıyaslama yapılmamalı

Her çocuğun yeniliklere verdiği tepkilerin farklı olduğunu ifade eden Doç. Dr. Özalp Ekinci, bazı çocuklar yeni sosyal ortamlarda girişken davranıp kolayca uyum sağlayabilirken, bazılarının ise sosyal ortamlara geç ısındığını belirtti. Ailelerin okula yeni başlayan çocuklarını, kardeşleri ve diğer çocuklarla kıyaslamaktan kaçınması gerektiğine işaret eden Doç. Dr. Ekinci, ilköğretime uyum sürecinde ailelerin akademik başarı konusunda aceleci olmamasının önemini vurguladı.

Her çocuğun öğrenme hızı farklı

Birinci sınıftaki her çocuğun aynı hızda öğrenemeyeceğini kaydeden Doç. Dr. Ekinci, önemli olanın, temel okuma-yazma ve matematik becerilerinin yıl sonuna kadar kazanılması olduğunu söyledi. Okula uyum sürecinde, çocuğun hem başarılarına hem başarısızlıklarına aşırı tepki verilmemesi gerektiğinin altını çizen Doç. Dr. Ekinci, “Hızlı öğrenen çocukların aşırı övülmesi çocuğun motivasyonunu ve okul kurallarına uyumunu olumsuz etkiler” dedi.

Ödül ya da ceza uygulanmamalı

Çocuğun ders notunun yüksek ya da düşük olmasına ödül-ceza uygulanmaması gerektiğine de dikkat çeken Doç. Dr. Ekinci şu tavsiyelerde bulundu: “İlköğretim döneminde temel hedef not değil, düzenli olarak ders çalışma alışkanlığının kazanılması olarak belirlenmeli. Düzenli ders çalışmakta zorlanan çocuklarda pekiştirme yöntemleri faydalıdır. Her gün okulda ve evde sorumluluklarını yerine getiren çocuklara sembolik pekiştirme yapılmalı. Bir hafta boyunca belli sayıda puan kazanan çocuk, yaşı ve gelişimine uygun bir ödülle ödüllendirilebilir. Hedefe ulaşmayanlara ise ceza verilmemeli, o haftanın ödülünü kazanamadığı sakince anlatılmalı.”