İşin sırrı herkes için olmasında!

50 ülkede, 200'ü Mavi shop olmak üzere 4.000'e yakın noktada satış yapan Mavi Jeans'in başarı öyküsü...

Cumartesi, 28 Kasım 2009 - 05:00

İşin sırrı herkes için olmasında!

Mavi Jeans, 1991 yılında İstanbul’da kuruldu. 1996’da yurtdışına açılan Mavi Jeans bugün; ABD, Kanada, Almanya, Avustralya, Danimarka, İtalya, Hollanda ve Rusya’nın aralarında bulunduğu 50 ülkede, 200’ü Mavi shop olmak üzere 4.000’e yakın noktada satılıyor... Mavi’yi bugün Amerikan eski Başkanı Bill Clinton’ın kızı Chelsea ve eşi Hillary Clinton, Cher, Spice Girls’den Geri Halliwell, Daryl Hannah, Antonio Banderas, Hillary Duff, Annie Lennox, Juliette Lewis gibi çok sayıda ünlü tercih ediyor.

İşte bu müthiş başarı öyküsü beni Mavi’nin peşinden 4 Levent’teki merkezine götürdü. Bütün dünyaya giydirdikleri Mavi’yi yaratan; yaratıcı ekiple tanışmaya; onlardan işin sırrını detaylı olarak öğrenmeye. Aslında işin sırlarından birini binadan girer girmez çözüyorsunuz; öyle genç bir çalışan topluluğu var ki, sanki üniversitedesiniz! Binada her şey genç; kafesi bile gençlere göre düzenlenmiş. Ve onlar kendi deyişleriyle ‘çok eğleniyorlar’ da. “Ofis ortamımız yok; sanki büyük bir üniversite burası. Arkadaş ortamındayız ve bu üniversitede Mavi’yi yaratıyoruz” diyorlar.

Biraz sonra sanki ders arası olmuş gibi cıvıl cıvıl genç bir kalabalık onları beklediğim salona doluyor. İşte Mavi’yi tasarlayan, dünyaya sevdiren ekip karşımda. Yaş ortalaması 27. Gençleri gençler giydiriyor Mavi’de. Genç Türk tasarımcıların ağırlıklı olduğu ekipte Amerikalılar var, İngilizler var, hatta Avustralyalı, İsrailli, Yunan tasarımcılar var. İşin ikinci sırrı da bu demek; çok kültürlülük! Önce bütün ekiple tanıştık, sonra ekip başlarıyla baş başa kalıp işin sırrını öğrenmeye çalıştık. Ekibin başı yani Tasarım Müdürü Türk, Güney Oktar. Denim Tasarım Sorumlusu Emma Shrouder İrlanda asıllı bir İngiliz. Denim Tasarım Şefi Ebru Tuğalan. Bahar Bilik Kız Üst Grup, Banu Uğural Yılmaz ise Erkek Üst Grup tasarım sorumlusu. İngiliz Mikhaela Callaghan ise Rusya ve yakın pazarlara tasarım yapan ekibin başında. Onun ekibi tamamen yabancılardan oluşuyor. Ve işte Mavi’yi Mavi yapan ve onu dünyaya giydirenlerin ağzından bunun nedenleri...

MÜKEMMEL UYUM FELSEFESİ

Tasarım Müdürü Güney Oktar, Mavi’nin felsefesi ve Mavi Jeans’i Mavi Jeans yapanlardan bir tanesini şöyle açıklıyor: Müşterinin vücuduna göre ürünü tasarlamak. Mavi Jeans’in diğer pazarlarda başarılı olmasının en büyük sebeplerinden de bir tanesi bu.

Mavi’nin ‘Perfect Fit’ diye adlandırdığı ‘Mükemmel Uyum’ felsefesi de buna dayanıyormuş: Ama sadece insanın vücuduna uyması değil, insanın hayatına uyması en önemlisi. Yani bütçenize uygun, nerede giyecekseniz oraya uygun olması ve içinde rahat etmeniz Mavi Jeans’deki ekibin üzerinde kafa patlattığı en önemli konular.

Denim Tasarım Şefi Ebru Tuğalan anlatıyor: Öncelikle bizim için marketteki vücut şekilleri önemli. Her ülke insanı farklı bedenlere sahip. Dolayısıyla bizim hedefimiz onların, yani herkesin bedenlerine uygun fitler yapmak. Öncelikle kalıp çok önemli. Çünkü her ülke ve her beden için o ülke insanlarının üzerinde iyi sonuç verecek kalıp var.

DÜNYA NEDEN MAVİ'Yİ SEVDİ?

Bunun nedenini Denim Tasarım Şefi Ebru Tuğalan şöyle açıklıyor: Bir kere orijinal bir yerden çıktı. Hem de Akdeniz ülkesi olduğu için insanları canlı ve heyecanlı. Bence bu Akdenizli ruh markaya yansıdı. Sıcak ve samimi olması ve de müşterisini gerçekten anlıyor olması. Mükemmel uyum (Perfect Fit), her pazarda vücut yapısına uygun yaratılması. Bir de Mavi kendine has bir marka, başka bir şey olmaya çalışmıyor.

Tasarım Müdürü Güney Oktar ise; Türkler’in misafirperverliğinin markaya yansıdığını belirtiyor: Eve gelen misafir gibi, ‘Ben ona ne yapsam da memnun etsem?’ diyoruz biz de. Önce kendimiz deniyoruz, giyiyoruz, emin olmadığımız ürünü bekletiyoruz, bir sonraki sezon tekrar tartıyoruz. Buradaki bütün ürünler kendimizi müşterinin yerine koyarak hazırladığımız ürünlerdir...

İLHAM KAYNAĞI ÜNİVERSİTELİLER

Mavi’nin müşterileri en çok gençler, özellikle de üniversiteliler. Fiyat politikası bile ona göre biçimlendiriliyor. Böyle olunca tasarım grubunun ilham kaynağı da gençler oluyor. Erkek Üst Giyim Tasarım Sorumlusu Banu Uğural Yılmaz ilham aldıkları yerleri şöyle anlatıyor: İlham aldığımız yerler gençlerin, üniversitelilerin tarzı, sokak tarzı. Biz trendleri kendi hayat tarzımızla da yakalamaya çalışıyoruz. Çok genç bir ekibiz. Vapurlara biniyoruz, trenlere biniyoruz, sokak sokak geziyoruz ve bunları tasarımlarımıza yansıtmaya çalışıyoruz.

Ekipteki yabancı tasarımcılardan İngiliz Michaela Callaghan, Türkiye’de çalışan yabancı bir tasarımcı olarak gözlemlerini anlatıyor:

Aslında Mavi’nin dünyadaki diğer firmalardan ayrılan bir yanı yok, son derece evrensel, dünyaya açık bir felsefesi ve duruşu var. Dolayısıyla dünyanın herhangi bir markasında çalışıyormuş rahatlığıyla burada çalışıyorum. İstanbul’da olmakla Londra’daki bir tasarım ofisinde olmak arasında bir fark yok; üstelik İstanbul’da olmak daha heyecanlı. İstanbul’daki sokak modasında belli bir etnik tat var. Bu tat öyle bir zenginleştiriyor ki beni. Ben renkten ve desenden çok ilham alan bir tasarımcıyım, o yüzden bunun zenginliği içerisinde yaşıyorum ve sokaktan ilham alıyorum.

Banu Uğural Yılmaz, İstanbul’un bir başka avantajından söz ediyor: İngilizler’in, Parisliler’in bir tarzı var ama İstanbul’da böyle bir sınır yok. İstanbul’da kendine özgü ve rahat bir giyim tarzı var ki biz buna ‘Burası İstanbul’ diyoruz. İstanbul özgür stillerin buluştuğu bir platform.

KADINLAR SEKSİ VE COOL OLMAK İSTİYOR

Mavi, sezonda 60-70 jean modeli üretiyormuş. Her hafta yeni bir ürün çıkıyor ve bu ürün mağazalarda ‘Yeni Çıktı’ standında yer alıyor. Denim Tasarım Şefi Ebru Tuğalan’a; “Jean alırken erkekler ne istiyor, kadınlar ne istiyor?” diye soruyorum: “Özellikle kadınlar seksi ve cool olmak istiyorlar. Sonuçta hepimizin jean giydiğinde aynaya dönüp ilk baktığımız yer belli! Dolayısıyla mükemmel oturması gerekiyor. Kadınların seksi olmakla beraber cool görünmesi çok önemli. Bu arada popoyu kaldırmak için, beli ince göstermek için bazı kalıp hileleri olduğunu da Ebru’dan öğreniyoruz!

Jean’den erkeklerin ne beklediğini de Denim Tasarım Sorumlusu Emma açıklıyor: Erkekler de kadınlar gibi üzerlerine tam uysun istiyorlar. Öncelikle o pantolonu nerede ve ne zaman giyecekleri önemli. Gece çıkarken mi günlük hayatında mı giyecek erkekler buna çok dikkat ediyor. Ayrıca yaşam tarzlarını yansıtmasını istiyor. Müzikten ilham alan birisiyse jean’iyle de o görüntüsünü yansıtsın istiyor.

SPOR GİYİM MODASININ YANSIMASI

Peki bu yıl dünyada spor giyim modasında neler öne çıkıyor ve bu Mavi’ye nasıl yansıyor?

Mavi trendleri Akdeniz ruhuyla birleştirerek uyguluyor. Güney Oktar, trendlerin Mavi’ye nasıl yansıdığını şöyle anlayor: Modada son birkaç yıldır en önemli trendlerden biri olan boyfriend fit denilen trend, erkek arkadaşının kıyafetlerini ödünç alan ve onu giyen kızlardan yola çıkıyor. Boyfriend fit, pantolonlarda olsun, gömleklerde, şortlarda olsun, üst giyimde olsun özellikle bu sezonun en önemli siluetlerinden bir tanesi.

Erkek Üst Giyim Sorumlusu Banu Uğural Yılmaz, bu sene erkek için yaptıkları gömlekleri kızların da çok tercih ettiğini söylüyor.

JEAN GİYMENİN YERİ DE YAŞI DA YOK

Mavi’nin genç tasarımcılarına göre, jean giymenin yaşı yok! Erkek Üst Giyim Sorumlusu Banu; “Bütün müşterilerimizi üniversiteliler, 20-30 yaş arasındakiler, işe başlamış ve devam eden ama yine de ruhu genç olan müşteriler olarak ayırıyoruz. 30’u geçtikten sonra herkes 30 kalıyor!” diyor.

Evet, onlara göre jean giymenin yaşı yok. Jean giymenin yeri de yok. Bir defileye de giyersiniz, evde otururken de, boya yaparken de, gece de giyebilirsiniz. Önemli olan o bir life style. Yani hayat tarzı. En demokratik ürün olarak geçiyor. Onu giyince insanlarla olan uçurumu, sosyal farkı ortadan kaldırıyorsunuz.

SPOR GİYİM ÖNERİLERİ

Mavi’nin tasarım ekibi spor giyim konusunda şu önerilerde bulunuyor:

* Önemli olan yaştan ziyade hayat tarzı ve o kişinin kişiliği. Giyimi onunla bağdaştığı sürece çok büyük bir kısıtlama yapmak gerekmiyor.

*Öncelikle, herkes bedenine uyan kıyafetleri almalı.

* Denemekten kaçınmayın. Bir şeyi olduğu gibi değil, başka şeylerle karıştırarak nasıl giyileceğini düşünerek alışveriş yapın.

* Kat kat giyinmekten de korkmayın!

PEKİ MAVİ'DEN GARDROPLARINA NE KATSINLAR?

İşte tasarım ekibinin önerileri:

* Boyfriend jean ve şort.

* Bu yılın en yeni ürünü jean tayt ve super skinny. Bunlar uzun çizmelerle mükemmel duruyor.

* Erkekler ekose gömlek alsın, kızlar erkek gömlekleri alıp jean tayt ve super skinny’lerin üzerine giysinler.

* Yırtık ve yamalı jeanler ve tabii ki İstanbul tişörtleri.

* Battaniye şallar ve yemeniler.

YENİ ÇIKTI!

Mavi’deki en yeni ürünü ise Tasarım Müdürü Güney açıklıyor: Erkek jeanlerimiz arasına üstü daha bol ve rahat, paçada daralan moda bir fit ekledik. Bu pantolonla ayakkabılarını da daha güzel gösterirler, güzel çoraplarla da havalı olur!

EN İYİ NASIL GİYERİM!

Hangisini hangisiyle giyeyim diye düşünüyorsanız, Mavi’nin son yeniliği mağazalarındaki ‘Aman Tamam’ projesi. Bu projeyle soyunma kabinlerinde doğru kombinasyonlar, yazılı ve çizili olarak müşteriye gösteriliyor. Mesela “boyfirend jean’i nasıl giyersem doğru olur?” sorusuna birkaç farklı öneri geliyor ve siz en doğru şekilde giymiş oluyorsunuz.

ERKEKLERE SUPER SKINNY 

2010-2011 için tasarlıyor şu sıralar bu genç ekip. Ne tasarlıyorsunuz diye soruyorum; “Sır” diyorlar. Ama yine de önümüzdeki sezonda erkekler için süper skinnylerin haberini fısıldıyorlar. Ve Emma bu süper skinnyleri moda meraklısı ve cesur erkeklerin çok seveceğini söylüyor...

SERAL CUMALI-POSTA

scumali@posta.com.tr

5