İstanbul-Ankara tren yolculuğunda neler yaşadım?

Cuma, 20 Kasım 2009 - 05:00

İstanbul’la Ankara arasında kimler trenle seyahat ediyor? Uçak ya da karayoluyla mukayese edildiğinde Yüksek Hızlı Tren (YHT) zaman avantajı sağlıyor mu? Temizlik, konfor ve güvenlik gibi kriterlerde trenler ne durumda? Bu soruların yanıtını bulabilmek için İstanbul- Ankara arasında trenle yolculuk yaptım. Devlet Demiryolları’nın (TCDD) hızlı tren bağlantılı İstanbul- Ankara seferini merak ettiğim için bu hatta bir bilet aldım.

En başından sonuna kadar geçen süreçte izlenimlerimi aktarıyorum:

- Tren biletimi İstanbul’da Avrupa yakasında bir turizm acentesine giderek satın aldım. Bilgisayar sisteminde çeşitli aksaklıklar olduğu için biletimi almam için uzun süre beklemem gerekti. Yüzde 20 basın indirimi düşüldükten sonra İstanbul- Ankara’ya tek yön için toplam 21 TL para ödedim. Avrupa ülkeleriyle mukayese edildiğinde gerçekten çok iyi bir fiyat. Bu fiyata böylesine uzun bir hattın biletini satmak takdir edilmesi gereken bir iş.

- Bağcılar’daki Posta Gazetesi binasından Haydarpaşa Garı’na yaklaşık 40 dakikalık bir zamanda varabildik.

Melankolik Haydarpaşa

- Haydardaşa Garı’nın son durumunu incelemek için biraz erken gittim. Dünyanın en güzel gar binalarından biri olan Haydarpaşa Garı, sunulan hizmetin kalitesi açısından iç karartıcı bir havaya sahip. Gişe görevlileri hızlı tren hakkında neredeyse hiçbir şey bilmiyor. Yönlendirme tabelaları ve anonslar yetersiz. Karnınızı doyurmak isterseniz oldukça efkarlı bir atmosfere sahip ünlü gar lokantasına girmeniz şart. Kısa atıştırma yapabileceğiniz, internet erişimi olan modern bir cafe yok. Umumi tuvaleti kullanmak için 75 kuruş ödemek gerekiyor. Genel olarak Haydarpaşa Garı bu haliyle insanda trenle seyahat etme arzusu uyandırmıyor. Kendinizi 1930’larda çekilmiş bir Türk filminin setinde gibi hissediyorsunuz.

Vaktinde kalktı, geç vardı!

- Haydarpaşa’dan bindiğim Sakarya Ekspresi tam zamanında yani 17.50’de kalktı. Bu tren konfor kriteri açısından ortalama seviyede. Yemekli restoranda çeşitli türde et yemekleri sunuluyor ama çeşit az. İsteyene içki de veriliyor. Yemekli vagon temizlik açısından biraz daha özenli olabilirdi diye düşünüyorum.

- Sakarya Ekspresi İstanbul’dan Eskişehir’e kadar gidiyor. Bu trende her profilden vatandaşa rastlamak mümkün. Bu seferde daha çok öğrencilerle karşılaştım. Tek başına seyahat eden kadın yolcular da gördüm. Yol boyunca hiçbir güvenlik sorunu fark etmedim. Kırsal kesimden yolcuların fazlalığı dikkatimi çekti.

- Sakarya Ekspresi yolcularını Eskişehir’de indiriyor. Ankara’ya hızlı trenle devam edecek olanlar hemen yan peronda beklemekte olan hızlı trene geçiyor. Yaklaşık 5-10 dakikalık bir beklemeden sonra hızlı tren yola çıktı. Yüksek Hızlı Tren kartım bulunduğu için ekonomi sınıfı biletiyle Business Class’ta seyahat edebildim. Bu trenin vagonları şık, temiz ve oldukça konforlu. Her koltukta 220 volt elektrik prizi var. Ancak internet erişimi yok. Trenin yolculuk boyunca hızı zaman zaman 250 kilometreye kadar çıktı. Vagonlar neredeyse hiç titremediği için çayınızı kahvenizi dökmeden rahatça içebiliyorsunuz. Business Class’ta çok az yolcu vardı. Ancak ekonomi vagonlarının yarıdan fazlası doluydu. Kısa süre önce meydana gelen kazanın yolcu sayısını bir nebze azalttığını düşündüm.

Herkes tahammül edemez

- Hızlı tren, gece saat 23.50’de başkentin göbeğindeki Ankara Garı’na vardı. 5,5 saat olarak ilan edilen yolculuk ilk trenin yavaş gelişi nedeniyle 30 dakika daha fazla sürdü.

Yolculuğun bir bölümünü hızlı trenle yapmama rağmen İstanbul’dan Ankara’ya ancak 6 saatte gelebildim. Bu yolu otomobille katederseniz yaklaşık 4 saatte Ankara’ya varabiliyorsunuz. Eğer uçakla giderseniz, İstanbul’da şehir merkezinden Ankara’da şehir merkezine gidiş şeklinde düşünürseniz yarım saatlik rötar ilavesiyle yolculuk zamanı yine 4 saati buluyor.

Ben trenleri sevdiğim için olumsuzluklarına rağmen, zaman zaman bu yolculuğa katlanabilirim ancak pek çok kişi için tahammül edilemez gelebilir.