Katsayı problemi gerçekten çözüldü mü?

a
a
Salı, 05 Ocak 2010 - 05:00

Danıştay’ın kararıyla çıkmaza girdiği düşünülen üniversiteye girişte uygulanacak katsayı sorunu, Yüksek Öğrenim Kurumu’nun kararıyla çözüldü. Buna göre alan içi tercihte Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları (AOBP) 0.15, alan dışı tercihte 0.13 olarak uygulanacak. Ancak üniversiteye giriş için yapılacak birinci ve ikinci aşama sınavlarında Türkiye genelinde ilk bine giren adaylara lise türü gözetilmeksizin yüksek olan katsayı (0.15) uygulanacak.
Adaylardan öğretmen lisesi ve meslek lisesi mezunu olanların sınavsız kayıt hakkı olanlar dışında, kendi alanlarındaki programları tercih etmeleri halinde ilgili AOBP’lerinin 0.05 ile çarpımı sonucunda bulunan puan, diğer puanlarına ayrıca eklenecek. Bu durumda en yüksek AOBP, alanında tercih yapıldığında 75, alan dışı tercih yapıldığında 65 olarak hesaplanırken en düşük AOBP alanında tercih yapıldığında 15, alan dışı tercih yapıldığında 13 olarak hesaplanıp ilgili puan türüne eklenecek.
Adaylardan öğretmen lisesi ve meslek lisesi mezunu olanlara kendi alanlarındaki tercihleri için en çok 25, en az 5 puan ekleme yapılacak. Katsayı farklılığının en çok 10, en az 2 puan olarak yansıyacağı görülüyor. İlk bakışta aradaki fark birkaç fazla soru çözülmesi ile kapanabilir gibi görünmekle birlikte müfredat farklılığından dolayı meslek lisesi öğrencilerinin bu farkı kapatabilmeleri oldukça güç. Bu durumda meslek lisesi çıkışlı adayların diğer lise çıkışlı adayları yakalamaları ve daha fazla soru çözmeleri gerekiyor.
2009 Şubat ayından itibaren sistem değişikliği ile başlayıp katsayı konusunda devam eden bu tartışmalar gerek öğrencileri gerekse velilerini oldukça sıkıntıya soktu. Bir türlü rahat nefes alamayan öğrenciler, yeterince organize olmamış ve planladıkları çalışmaları bir türlü hayata geçiremedi. Ancak artık bu tartışmaları geride bırakarak kalan süreyi çok iyi kullanmaları gerekiyor.
Şimdi liselerin ara sınıflarındaki öğrenciler merakla bekliyor. Acaba bu tür değişiklikler önümüzdeki yıl veya yıllarda da devam edecek mi? Eğer devam edecekse farklı bir yaklaşım sergilenebilir. Sınavda yapılacak değişiklikler tüm detaylarıyla planlanmalı ve bir süre kamuoyunda değerlendirilerek uygulamaya geçirilmeli. Aksi takdirde her değişiklik gündeme geldiğinde öğrenci ve ailelerini sıkıntılı günler bekliyor olacak.