Ferhan Kaya Poroy

//icdn.posta.com.tr/images/{aspect}/2017/02/01/8186510.ferhan-kaya-poroy.png

Korku Okulu

Cumartesi, 10 Kasım 2012 - 05:00

Bu, bir kitabın adı. Kızım şu sıralar okuduğu bu kitabı Panel Kırtasiye’den 18.50 TL’ye aldı. Kitabın yazarı Gitty Daneshvari, yayınevi Epsilon. Ama okumaya başladığı andan itibaren kitapta bir reklam havası sezinlemiş olacak ki “Anne, bu kitapta hep markalardan bahsediliyor, biliyor musun?” diye ilk tepkisini verdi.

Gerçekten de bir çocuk kitabı için aklınıza hayalinize gelemeyecek markalardan övgüyle bahsediliyor kitapta. Mesela Range Rover! “Range Rover marka arabasının lüks döşeli içi, evinin oturma odasından bile konforluydu...” Mesela “Farmington kasabası el değmemiş bir yerdi. WalMart, Starbucks, McDonalds ya da benzerleri yoktu!..” Mesela BlackBerry! “Bayan Punchalower ve Lulu uyumaya çalıştılar ama Bay Punchalower’ın BlackBerry telefonuna hızla mesaj yazması yüzünden bu imkansızdı...

” Daha pek çok marka: United Airlines, Coca Cola, Astro Truf (bu bir suni çim markasıymış, kitapta da aynen şu cümle ile geçiyor: “Astro Truf marka suni çim. Yani gerçek çimden sonra en kaliteli malzeme”)... Kızım henüz kitabı bitiremediği için adı geçen tüm markaları benim için işaretleyemedi. Açıkçası ben böyle bir örtülü reklamla ilk kez karşılaşıyorum. Pardon, örtülü bile değil, aleni reklam...

Filmlerde, dizilerde yapılan uyarılar belki bu tip kitaplarda da olmalı. ‘Bu dizide örtülü reklam uygulaması yapılmaktadır’ yazısı, bu tip kitapların kapağına da konmalı ki aileler çocuklarını uyarabilsin. Lütfen siz de bu tip kitaplarla karşılaştıysanız bana yazın. Çocuklarımızın küçük yaştan beynini yıkayan ‘kitap arası reklam’ işine birlikte son verelim. Herkese iyi hafta sonları.

(10.11.2012 tarihli Cumartesi Postası'ndan alınmıştır.)