Kredi çekerken tüketicinin hakları neler? İşte tüm detaylar...

Kredi kullanırken hepimiz sayfalar dolusu sözleşmeyi okumakta zorlanırız. Okusak da önemli yerlerini gözden kaçırırız. İşte sözleşmelerde yer alan maddelerle ilgili bilmeniz gerekenler...

Salı, 28 Şubat 2017 - 09:38

Kredi çekerken tüketicinin hakları neler? İşte tüm detaylar...
Yeni Tüketici Kredisi Sözleşmeleri Yönetmeliği’ne göre kredi için hesap işletim ücreti ödemek ya da sigorta yaptırmak gibi bir zorunluluk yok. Yine isteyen 14 gün içinde hiçbir ceza ödemeden kredi kullanmaktan vazgeçebilecek. Bankalar kredi kullanmadan önce sizi faiz, masraf ve toplam ödeme bilgilerini içeren bir ön sözleşmeyle de uyarmak zorunda. Hatta bankalar artık böyle bir ön sözleşmeyi yazılı olarak alıyor.
 

SİGORTA ZORUNLU DEĞİL


Tüketicinin yazılı olarak açık talebi olmadan kredi ile ilgili sigorta yaptırılamayacak. Tüketicinin sigorta yaptırmak istemesi halinde, istediği sigorta şirketinden sağladığı teminat, kredi veren tarafından kabul edilecek. Krediden cayma hakkı da var. Kredi için hesap açılması durumunda ve bu hesaptan sadece kredi ile ilgili işlemler yapılması durumunda hesap işletim ücreti ve masraf talep edilemeyecek.


MASRAFIN YERİNE TAHSİS ÜCRETİ


Yürürlüğe giren son yasayla dosya masrafı yerine ‘tahsis ücreti’ denilen yeni bir ücret çıktı. Bunun dosya masrafından aslında tek farkı, biraz daha düşük tutarlı olması. Bankalar dosya masraflarına yapılan itirazlar neticesinde ciddi tutarlarda geri ödeme yaptı. Tahsis ücreti genelde daha düşük tutarlı olduğu ve kredi tutarının ‘binde 5’i olarak sınırlandırıldığı için tüketiciler kabul edilebilir buluyor.
 

AİDATI OLMAYAN KART


Tüketici ile bankayı karşı karşıya getiren bir başka konu ise kart aidatı ücreti alınmayan kredi kartı. Yasal olarak tüm bankalar böyle kredi kartı çıkartmak zorunda. Ancak bankalar kart aidatı alınmayan karta taksit imkanı, hediye puanı gibi özellikleri eklemiyor. Bu yüzden taksitle alışveriş yapmak ya da puan ve kampanyalardan yararlanmak isteyenler, mecburen kart aidatı olan kredi kartlarına rağbet ediyor.
 

NEDENİ DE YAZILACAK


Reddedilen kredi durumunda banka yazılı olarak tüketiciyi derhal ve ücretsiz olarak bilgilendirecek. Size kredi çıkmaması durumunda bu hakkınızı bilip bankaya başvuruda bulunabilirsiniz. Yani ‘Bana neden kredi çıkmadı?’ sorusunu sorma hakkınız var. Tüketici vadesi gelmemiş bir veya birden çok kredi borcunun tamamını ya da bir kısımını erken ödeyebilecek. Bunun için gerekli faiz indirimi de yapılacak.