Kurban Bayramı'nda yeme içmeye dikkat!

Malumunuz Kurban Bayramı yaklaşıyor. Et tüketimi yine artacak. Kesilen kurbanın eti ise iştahımızı daha da bir kabartıyor. Ancak Kurban Bayramı'nda kolesterol de tavan yapıyor. Ayrıca bu dönemde beslenme yanlışlıkları yüzünden kilo alımı da kaçınılmaz oluyor! Dokuz günlük tatilde hem sağlıklı beslenip hem de kilo almamak mümkün. İşte “Kurban Bayramı'nda nasıl beslenmeliyiz?” konusunda uzmanların Habertürk'e yaptığı açıklamalar:

a
a
Çarşamba, 10 Kasım 2010 - 12:26


Kurban Bayramı'nda yeme içmeye dikkat!

Akapunktur Uzmanı Dr. Murat Topoğlu:

Kurban Bayramı’nda özellikle de kavurma yapılır. Ve çoğu kişi kavurma yemeyi tercih eder. Kişiler, kavurmanın sadece et kısmından 30-100 gram arasında yemelidirler. Biliyorsunuz, kuzu ve dana kesimi yapılıyor. Kuzu eti lezzetli ama dana etinin kalorisi daha az. Bir de etin, kurban kesildikten hemen sonra yenmemesini tavsiye ediyorum.

Et buzdolabından dinlendirildikten, yirmi dört saat sonra tüketilmelidir. Etin kesim sonrasında hemen tüketilmesi fonksiyonel olarak çok sağlıklı değil. Kurbanın sakatat kısmı vardır. Karaciğer, dalak, böbrek kısmının yenmesini demir vitamini açısından güçlü olduğu için tavsiye edebilirim. İşkembe kısmının yenmesini tavsiye etmiyoruz. Ancak kelle-paça özellikle de çorba halinde tüketilirse kemik hastalıklarında olumlu rol oynar. Kemikli etin sebze yemeklerine konmasında da fayda var çünkü kalsiyum açısından yararlı olur.

Bunun dışında Kurban Bayramı’nda özellikle tatlı tüketimine de dikkat edilmelidir. Diyabet hastalarına bitter çikolata yemelerini öneriyorum. Baklava, kadayıf gibi tatlılar kilo vermeye çalışan kişiler için zararlı, bu yüzden sütlü tatlı tercih edilmeli. Bayramda eti ana yemek gibi algılamadan, bol salatayla tüketirsek hem sağlık açısından olumlu olur hem de midede doluluk hissi yaratır.

Taylan Kümeli:

DİKKAT ETMENİZ GEREKENLER:



"Etler proteinlerin en önemli kaynaklarıdır. İyi kalite proteinin yanı sıra yağ, çeşitli mineraller ve vitaminleri de içermelerine rağmen C ve E vitaminini içermezler. Bu nedenle etlerin sebzelerle birlikte pişirilmesi veya etlerin yanında sebzelerin de tüketilmesi sağlıklı beslenme için gereklidir.

Özellikle şişmanlık, kalp-damar hastalığı, diyabet, hipertansiyon, mide rahatsızlığı vb. sağlık problemi olan bireyler ve yaşlılar beslenmelerine dikkat etmelidir.. Kırmızı et, tatlı ve hamur işleri tüketiminin artması; buna karşılık sebze, meyve ve kurubaklagil tüketiminin azalması sıkıntıyı daha da artırır. Özellikle yağlı etler doymuş yağı fazla miktarda içerdiklerinden bu bireyler az yağlı olanları tercih etmelidir.

Hayvanın iç yağları yemeklere lezzet vermek amacıyla kullanılmamalıdır. Etler aynı zamanda sindirimi zor olan besinlerdir. Yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik pişirmede ve sindirimde zorluk yaratır. Bu nedenle özellikle sindirim sistemiyle ilgili problemi olan bireyler bu etleri hemen tüketmemeli, buzdolabında birkaç gün beklettikten sonra tüketmeyi tercih etmelidir.  Etleri pişirme yöntemi haşlama veya ızgara olmalı ve pişirme sırasında yağ ilavesi yapılmamalıdır.

Su tüketimi
Su metabolizmanın devamı, sağlığı ve arınması için çok önemli olduğu kadar, kişiler üzerindeki rahatlatıcı etkisiyle de vazgeçilmezdir. Bayram boyunca günde en az 8-10 bardak su içilmeli, sık sık ikram edilen çay, kahve, asitli-gazlı içeceklere hayır denilebilmelidir.

Bayram ziyaretleri sırasında tüketilen fazla çay ve kahve tüketimi uykusuzluk, kalpte ritim bozuklukları, mide problemlerine sebep olabileceğinden bu tür içecekler tüketilirken miktarlarına dikkat edilmelidir.
Ayrıca,
•    Alkol tüketilecekse şarap veya light bira tercih edilmeli ve aşırıya kaçılmamalı,
•    Açık havada 30-60 dakikalık yürüyüşler yapılmalı,
•    Vücudu toksinlerden arındıran yani antioksidan etkisi bulunan, posa kaynağı meyve ve sebzeye ağırlık verilmelidir.

ET NASIL PİŞİRİLMELİ?

ET NASIL PİŞİRİLMELİ?

Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Şefika Aydın Selçuk:


Etin içerisinde C ve E vitamini bulunmuyor. Kurban etinin sebze ile birlikte tüketilmesi ette bulunan demirin emilimi artırır. Böylelikle etin biyoyararlılığı artıyor. Pişirme esnasında soğan, sarımsak, yeşil ve kırmızıbiber, domates ve benzeri sebzelerle birlikte zenginleştirmek hem etin tadını artırır hem de etin kan kolesterolünü yükseltme etkisini en aza indiriyor. Pişirme işlemi sırasında dikkat edilecek en önemli nokta, eti kısık ateşte ve kendi öz suyunda pişirmek. Bu sayede et kısa sürede pişecek ve vitamin kaybı olmaz. Fazla haşlanan etin suyundaki vitaminler de kısa sürede değerlerini kaybeder. Kesilen etler diğer besinlerle temas etmeyecek şekilde uygun saklama poşetleri veya yağlı kağıtlara yerleştirilerek en kısa sürede buzdolabına koyulmalıdır. Etler 7 günden fazla süre için derin dondurucuda dondurularak saklanmalıdır. Poşetleme işleminde etler tek kullanımlık olacak şekilde ayarlanmalı; böylece çözdürülen etin tekrar dondurulması gibi son derece yanlış işlemin önüne geçilmelidir. Etler mangalda pişirilecekse en az 15cm uzakta ve yavaş yavaş pişirilmelidir. Kömürleştirilen ve mangala yakın olarak pişirilen etler kanser riski taşır. Etin iyi pişmesi için mangalda yavaş yavaş pişirilmelidir. Etin mangala yakın pişirilmesi B vitamini kayıpları oluşturur.

Etin pişirilme yöntemi çok önemlidir. Hayvansal kaynaklı olan bu besinler kızartma veya kavurma şeklinde tüketilince sağlığı tehdit edici bir rol alır. 1 köfte büyüklüğünde et ortalama 69 kaloridir. Bu etin 45 kalorisi yağdan gelir. Yani %60’ ı yağdır. Bu sebeple kızartma yapmak yerine kendi yağında ızgara, fırında veya tencere yemeği şeklinde pişirilmesi gerekir Et gıda zehirlenmelerine sebep olan en potansiyel riskli besindir

Uygun koşullarda saklanmayan ve pişirilmeyen etler Salmonelle, listeria M, E. Coli, C. Perfringens gibi zehirlenme biçimleri ile karşı karşıya kalmanızı sağlayabilmektedir.

Kurban eti ile sağlıklı beslenmek için;
1.    Eti hazırlamadan önce ve sonra eller güzelce bol su ve sabunda yıkanmalıdır.
2.    Eti hazırlamadan önce kan, kıl benzeri zararlı maddeleri temizlemek için yıkanması gerekmektedir.
3.    Eti uygun ısı ve sıcaklıkta pişirmek gerekir. Kısık ateşte içinin iyi pişmesi bu riski ortadan kaldıracaktır.
4.    Eti dondurucudan çıkarınca oda ısısında veya kalorifer peteğinde değil, buzdolabında veya mikrodalgada çözdürmek gerekir.
5.    Et pişince oda ısısında fazla bekletilmeden soğuması için buzdolabına kaldırılmalıdır.
6.    Yemekleri yerken iyi çiğnemeye özen gösteriniz. Küçük lokmalarla ve yavaş yavaş tüketmek sindirime destek olun”


 

3