'Kybele' neden battı?

Sadece yelken ve küreklerle Marsilya'ya götürülen Kybele adlı tekne, bu kentte bağlı bulunduğu marinada şaşırtıcı şekilde battı

'Kybele' neden battı?

"İzmir-Foça-Marsilya Tarihe Yolculuk Projesi" kapsamında hazırlanan ve Fransa’daki Türk yılı kutlamaları için eski çağ Foçalıların izlediği rotayı takip ederek Marsilya’ya ulaşan "Kybele" adlı tekne, bu kentte bağlı bulunduğu marinada battı.

360 Derece Tarih Araştırmaları Derneği’nce tarihi özellikler dikkate alınarak hazırlanan ve İzmir Fransız Kültür Merkezi ile "Mare Nostrum" adıyla geliştirilen işbirliği çerçevesinde 8 Haziran 2009 günü İzmir’in Urla ilçesinden yola çıkan Kybele’nin 1700 mil kat ederek ulaştığı Marsilya’da batışıyla ilgili incelemelerin sürdürüldüğü öğrenildi.

Kybele’nin kaptanı ve 360 Derece Tarih Araştırmaları Derneği Başkanı Osman Erkurt, Marsilya’dan AA muhabirine telefonla yaptığı açıklamada, normal koşullarda 15 Kasım 2009 tarihinde, antik özellikleri barındıran teknenin dönüşünün planlandığını, kendisinin de bir süreliğine Türkiye’ye geldiğini belirterek, haberi alınca kısa sürede Fransa’ya ulaştığını söyledi.
Teknenin bağlı bulunduğu marinada battığını öğrendiklerini ifade eden Erkurt, "Henüz ne olduğunu bilmiyoruz. Raporları göreceğim. Bizimkinden başka batan herhangi bir tekne yok. Hava muhalefeti oldu ama önemli değildi" dedi.
Erkurt, şunları kaydetti:

"Marinaya bağlı haldeyken battığını biliyorum. Yarın veya öbür gün operasyon olacak, Kybele’yi tekrar yüzdüreceğiz. Bu bilimsel bir kültür projesi. Ben Kybele’yi tekrar yüzdürmeye geldim. Paramparça da olsa tekrar Türkiye’ye getireceğim, burada bırakmayacağım. Kısa sürede ülkeye dönmek istiyoruz. Proje, kaldığı yerden devam edecek."

KYBELE

Sadece yelken ve küreklerle Marsilya’ya götürülen Kybele adlı tekne, MÖ 600’lü yıllarda Phokialıların Ege ve Akdeniz’de koloni kurduğu bugünkü adlarıyla Velia, Alalia, Nice ve Antibes limanlarına uğrayarak, Marsilya’ya ulaşmış, burada, yüzlerce kültürel, ekonomik ve sosyal faaliyetleri kapsayan "Fransa’da Türkiye Yılı Temmuz 2009-Mart 2010" etkinlikleri çerçevesinde bulunuyordu.
Kybele’nin ekibinde, Ankara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Arkeoloji Bölümü Başkanı Prof. Dr. Hayat Erkanal ile çoğu üniversiteli 20 kürekçi, 3 yelkenci görev almıştı.

Güzergah boyunca birçok zorluğun yaşandığı tekne yolculuğuna fırtınalı havada başlanmıştı.
İnşasında antik formlara sadık kalınan Kybele’nin 12 metre boyunda yelken direği, 7 metre boyunda 12.5 metre eninde kanvas keten kumaştan dikdörtgen yelkeni bulunuyordu. 20 kürekli olarak imal edilen Kybele, sancak ve iskelede olmak üzere 2 dümene sahip.

Sibel Aksu / AA

Yandex.Metrica