Onun Adı ‘Şanssız Prius’

Onun Adı ‘Şanssız Prius’

Onun Adı ‘Şanssız Prius’

Fosil yakıtlar her geçen gün azalıyor. Ulaşım ağlarını tehdit eden bu azalmayı bertaraf etmek isteyen otomotiv üreticileri pek çok seçeneği hayata geçiriyorlar. Yüzde 100 elektrikli modelden, hidrojenle ilerleyen otomobillere kadar pek çok seçenek pazarda bulunuyor. Toyota ise ‘90’lı yılların ortasından bu yana hibrid (melez-içten yanmalı ve elektrikli motor bir arada) otomobiller üzerine uzmanlaşmayı tercih etmiş bir marka.



 Tasarım 

Çevreci otomobillerin çirkin olması gerektiği inancını Toyota, 3 nesil Prius ile kırmış. Geçmiş modeller teknolojik bir altyapıyı barındırsalar da iddialı olmayan tasarımlarıyla çekici modeller değillerdi. Ancak yeni Prius bu alanda seleflerinden farklı olduğunu hissettiriyor. Otomobilin tasarımı sadece görsel amaçla şekillenmemiş. Otomobillerde enerji kaybını yaratan en büyük öğenin hava sürtünmesi olduğunu bilen Toyota mühendisleri, Prius’u tasarlarken bu hususa da önem vermişler. Sonuçta ortaya rüzgar direnci 0,25 olan bir otomobil çıkmış.
Mızrağı anımsatan ön farlarıyla çok daha şık bir tasarıma kavuşan Prius’un arka kısmında iki parçalı arka camı ve şeffaf stop grubu dikkat çekiyor. Stoplar arka spoylerle beraber yükseliyor. Küt arka kısmın sağ alt tarafında ‘Hybrid Synergy Drive’ logosu yer alıyor. Aerodinamik özelliklere dikkat edilerek tasarlanmış jantlar çok sportif değil ancak eskisine oranla çok daha iyi. Lastik yanaklarının da kalın oluşu sportifliğin hedeflenmediğini gösterirken, iç mekanda konforun yüksek olacağının ip uçlarını veriyor. Yan sinyaller aynalara entegre edilerek şık bir görünüm kazandırılmış.

İç Mekan


Otomobilin teknolojik altyapısı kendisini iç mekanda da hissettiriyor. Altı düzleştirilmiş direksiyon simidi üzerinden sadece müzik sistemini değil klima kontrolünü de yapmak mümkün. Plug-in modellerinden ortada bulunan multimedya ekranında aracın enerjisini nereden aldığını anlık olarak görmek mümkün. Diğer Prius modellerinde bulunan ve orta konsolun en üstüne konumlandırılan ve Hybrid System Indicator olarak adlandırılan ekrandan pillerin durumunu, sürüş modunuzu ve hangi anlarda pillerin şarj edildiğini izleyebiliyorsunuz.  Ayrıca bu ekranda aracın anlık tüketimini izleyebiliyorsunuz. Sert plastiğin kullanıldığı iç mekanda malzeme kalitesi iddialı değil. Ancak yine de deri döşemelerle birleştiğinde iç mekan kalitesi rahatsızlık yaratmıyor. Orta konsolun en dikkat çekici parçası minik vites topuzu. Mavi renkli vites topuzu rahat bir kullanım sunuyor. Vitesin hemen üzerinde bulunan kontrol butonlarıyla ekonomi modu, güç modu ve tamamen elektrikli mod arasından seçim yapabiliyorsunuz. Prius, 446 litrelik bagaj hacmine sahip.

Motor


Hybrid Prius’da hem benzinli motor hem de elektrikli motor bulunuyor. Benzinli motor 1798 cc hacmine sahip. Bu motor 5200 d/d’de 98hp güç, 4000 d/d’de ise 142 Nm tork üretiyor. Manyetik tip elektrikli motorun ise gücü 81hp, torku 207Nm. İki güç ünitesi aynı anda devredeyken 134hp toplam güce sahip oluyor. Motorlar arasındaki dağılımı gelişmiş güç kontrol ünitesi idare ediyor ve bu işlem çok başarılı bir şekilde gerçekleştiriliyor. Prius Plug-in modelinde standart prizden şarj edilebilen 21.5 Ahr kapasitesinde bir pil bulunuyor. Bu pil ortalama 1.5 saatte şarj oluyor ve otomobile 23 km sadece elektrik gücüyle ilerleme imkanı sunuyor. Bu pilin verdiği güçle araç maksimum 85 km/s hıza çıkabiliyor. Otomobil fabrika verilerine göre 0’dan 100 km/s hıza 11.3 saniyede ulaşırken son hızı 180 km/s olarak açıklanıyor. Prius Plug-in’in yakıt tüketimi fabrika verilerine göre çok etkileyici. Karma kullanımda 2.2 litrelik tüketim iddia ediliyor. Biz 1 kez pili şarj ederek yaptığımız ölçümde 2.9 litre ortalama yakaladık. Şarj etmeden sadece hibrid olarak kullanımda ise ortalamamız 3.8 litre oldu. 45 litre depoya sahip Prius Plug-in ile 1.000 km’nin üzerinde menzile ulaşmak mümkün.

Konfor ve Yol Tutuş


Prius’da orta sertlikte bir süspansiyon kullanılmış. Kalın yanaklı lastiklerle birleştiğinde iç mekanda beklenmedik bir konfor sunuluyor. Aslında Toyota, Prius modelinde konfora ve yol tutuşa odaklanmamış. Ana hedef ekonomi olmuş. Aslında bu hedef otomobilin konforuna da olumlu yansımış. Özellikle sadece elektrikli motorun devrede olduğu anlarda iç mekandaki sessizlik konforu artırıyor. Yol tutuş ise başarılı değil. Aracın sık sık önden kaydığını ve ESP’nin müdahalesine ihtiyaç duyduğunu belirtmeliyiz. Keza aracın frenleri de alışkanlık gerektiriyor. Akülerin frenleme ve kompresyon anında şarj ediliyor oluşu farklı bir fren deneyimi yaşatıyor.

Yorum – Tulu DARICAN

Türk insanı olarak şanssız olduğumuza artık çok daha fazla inanıyorum. Toyota Prius Plug-in gibi teknolojik ve ekonomik bir otomobili ne yazık ki kullanamıyoruz ve büyük bir değişim olmazsa kullanamayacağız. Amerika’da neredeyse 20 yıldır talep gören hibrid modellere bizler, vergi sistemimiz yüzünden astronomik bedeller ödemek zorundayız ve bu bedeli kimse ödemiyor. Olan da test konuğumuz Toyota Prius Plug-in gibi modellere oluyor. Toyota’nın hibrid otomobiller alanında başarısı aşikar. Ama Prius Plug-in bunu bir adım öteye taşıyor ve elektrikli otomobilin maksimum ekonomisini de sunuyor. Üstelik elektrik biterse yolda kaldım düşüncesi olmadan bunu başarıyor. Sürüş dinamikleri açısından Prius iddialı bir otomobil değil. Ama sessizlik ile sunduğu konfor konusunda onunla ancak safkan elektrikli otomobiller mücadele verebilir. İçten yanmalı motorun devrede olmadığı anlarda aracın sağladığı rahatlık çok büyük. Bence başarılı bir model olan Prius, motor hacminden ötürü başta belirttiğim gibi neredeyse hiç satmayacak bir araç. Bu da hem Türk halkının hem de Prius’un şassızlığı.

Teknik Özellikler
  İçten Yanmalı Motor  
Motor: 1.8 benzinli  
Motor Hacmi: 1798 cc  
Silindir Adedi: 4  
Maksimum Güç: 98 hp 5200 d/d  
Maksimum Tork:  142 Nm 4000 d/d  
     
  Elektrikli Motor  
Maksimum Voltaj: 650 V  
Maksimum Güç 60 kW  
Maksimum tork 207 Nm  
     
Performans    
  0-100 km/s Hızlanma 11,3 s
  Maksimum Hız: 180 km/s
     
Frenler    
  Ön: Hava Kanallı Disk
  Arka: Disk
     
Yakıt Türü   Benzin
Yakıt Tüketimi    
  Karma: 2,2 lt
  Test: (Akü devrede/Aküsüz) 2,8/3,8 lt
  CO2 Emisyonu 49 / 89 gr/km
Boyutlar    
  Uzunluk: 4480 mm
  Genişlik: 1745 mm
  Yükseklik: 1490 mm
  Dingil Mesafesi: 2700 mm
  Bagaj Hacmi: 442 lt
  Yakıt Depo Kapasitesi: 45 lt
  Boş Ağırlık: 1425-1450 kg
  Lastik Boyutu: 195/65 R 15