Dini bilgiler Havf nedir? Havf kelimesi TDK anlamı ve tasavvuf anlayışında havf ve reca kavramları

Havf nedir? Havf kelimesi TDK anlamı ve tasavvuf anlayışında havf ve reca kavramları

Paylaş
Havf nedir? Havf kelimesi TDK anlamı ve tasavvuf anlayışında havf ve reca kavramları

Tasavvufta dervişin insan-ı kamil olmak için girmiş olduğu manevi yola seyr-ü süluk denir. Bu yolda çeşitli duraklar ve makamlar vardır. Bir duraktan diğerine geçmeye televvün, bir makamda kalmaya ise temkin denir. Halden hale geçen dervişler ibn-i vakt, artık zamana ve mekana göre değişkenlik göstermeyen dervişler ise ehl-i vakt olarak adlandırılır. Tasavvufi duraklar arasında yer alan havf ve reca kelimelerinin hem sözlük hem de terim anlamlarını Posta.com.tr okurları derledik.

Tasavvufta dervişin insan-ı kamil olmak için girmiş olduğu manevi yola seyr-ü süluk denir. Bu yolda çeşitli duraklar ve makamlar vardır. Seyr-ü Süluk'un başında görülen hallere havf ve reca denir. Kulun ibadetlerinin Allah katında kabul edilip edilmediğine dair hissettiği endişe "havf" olarak tanımlanır. Reca ise Allah'ın sonsuz rahmetinden umutlu olmak demektir.

Haberin Devamı

Din inancına göre havf, insanı tehlikelere karşı uyaran ve tedbire sevk eden içsel bir dürtüdür. Havf kelimesinin tam karşılığı "korku"dur. Reca ise "ümit" anlamına gelir ve İslam inancında havf ve reca kelimleleri sıklıkla bir arada kullanılır.

HAVF NEDİR?

Havfın sözlük anlamı korku ve sıkıntıdır. Bu kelimeden türetilen hayfa, genellikle ünlem cümlelerinde "hay aksi", "tüh" ve "yazık" manasında kullanılır.

ÖRNEK CÜMLE

"Bu da mı gelecekti başımıza, hayfa!"

HAVF NE DEMEK TDK?

Havf, korku, telaş, endişe ve kuruntu anlamına gelen Arapça kökenli bir sözcüktür. Havfullah ise Allah korkusu anlamına gelir.

HAVF VE RECA NE DEMEK?

Seyr-ü Süluk'un başında görülen hallere havf ve reca denir. Kulun ibadetlerinin Allah katında kabul edilip edilmediğine dair hissettiği endişeye havf denir. Reca ise Allah'ın sonsuz rahmetinden umutlu olmak demektir.

Haberin Devamı

SEYR-Ü SÜLUK NEDİR?

İslam'ın iç veya mistik yüzü olarak tarif edebileceğimiz tasavvuf anlayışında, dervişin "şeriat, tarikat, hakikat ve mârifet itibariyle tam ve ergin insan" anlamına gelen "insan-ı kamil" olmak için girmiş olduğu manevi yola seyr-ü süluk denir. Bu yolda da çeşitli duraklar ve makamlar vardır. Bir duraktan diğerine geçmeye televvün, bir makamda kalmaya ise temkin adı verilir. Halden hale geçen dervişler ibn-i vakt, artık zamana ve mekana göre değişkenlik göstermeyen dervişler ise ehl-i vakt olarak adlandırılır.

 TASAVVUF ANLAYIŞINDA İNSAN-I KAMİL OLMA AŞAMALARINDAKİ DURAKLAR

1- Kabz - Tutulma halidir. Kulun göğüs kafesi sıkışır. Kendisini sürekli huzursuz hisseder. Havfın 2. durağı olan kabz, "emin olduğun yerden korkmak" olarak tanımlanmıştır.

2- Bast - Bast ise korktuğun yerden emin olmak demektir. Bast halindeki dervişe münbasit denir. Bu halde olan dervişin zihni açık, gönlü şendir. Hiçbir şey onu kaygılandırmaz

3- Haşyet - Allah'ın Celal tecellileri dervişin gönlüne aksettiği için korkunun şiddeti artar. Haşyet hali sadece ariflerde ve insan-ı kamillerde görülür.

4- Üns - Allah'ın Cemal tecellisidir. Kul bu makamdayken tüm korkularından ve endişelerinden arınır.

Haberin Devamı

5- Cem - Cemin sözlük anlamı toplamak ve bir araya getirmektir. Derviş, cem makamındayken, her şeyde Allah'ın tecellisini görür.

6- Fark - Fark makamında Hak ile halk ayrılır.

7- Fenafillah - Dervişin nefsani vasıflarını ve benliğini tamamen yok etmesine fenafillah denir.

8- Bekabillah - Kulun Allah'ın vasıflarıyla beka bulmasıdır. Beka ender Beka ise geri dönüşü olmayan beka demektir. Bu noktadan sonra müşahede yoktur.