Ramazan'da bağışıklık sisteminiz çökmesin

Salı, 25 Ağustos 2009 - 15:36

Ramazan'da bağışıklık sisteminiz çökmesin

Ender Saraç

Artık Ramazan yaz aylarına gelmeye başladı ve oruç tutulan süre de epey uzun. Böyle günlerde sağlık açısından riski olan kişilerin mutlaka bir hekime başvurmaları, risklerini saptamaları ve sonrasında tıbbi açıdan durum netleştikten sonra oruç tutulmasına karar verilmesi önemlidir. Yoksa istenmeyen durumlar oluşabilir. Bu Ramazan özellikle bağışıklık sisteminize çok dikkat etmeniz gerekir. Çünkü hem yazdan sonbahara geçişi yaşayacağız, hem de farklı bir beslenme tarzı içerisinde olacağız. Bu nedenle bilinçli beslenme önerilerinin yanı sıra bağışıklık sistemini kuvvetlendirmek için ekmek mayası mantarından elde edilen Beta-Glucan haplarını da destek olarak almanın yararı var.

İşte doğal destekler:

Astragalus bitkisi: Bağışıklık sistemini canlandırır. Asidofülus, çinko, C vitamini, sarımsak, soğan, mayitake veya reişi veya şitake mantarları, genel vitamin desteği, timus ekstreleri, balık yağı, çemen, meyan kökü, kırmızı karanfil, karadut, ginseng yardımcı olabilir. Aklınız karışmasın bu preparatların hepsi aynı anda kullanılmaz. Burada genel olarak bağışıklık sistemini destekleyen preparatların isimlerini verdim. Ayrıca Beta glukan (ekmek mayası mantarından elde edilir, doğal ekmeğin kabuklarında da bulunur). Bilimsel araştırmalar Beta-glucan haplarının bağışıklık sisteminin güçlü olması gereken durumda çok yararlı olduğunu gösteriyor. Aynı zamanda kefir içeceği veya hapları çinko ve C-vitamini desteklerini de hekiminize danışarak bu Ramazan kullanmanın yararı olabilir. Ekinezya bitkisi, Goldenseal bitkisi ve ayurveda tıbbında kullanılan Picrorrhiza bitkisi de bağışıklık sistemini kuvvetlendirmeye yardımcı olabilir.

Bağışıklık sistemini kuvvetlendirici çay tarifi: İri bir tutam ekinezya bitkisi, iri bir tutam ıhlamur ve 3-4 adet parmak ucu kadar kök zencefil, 1 bardak kadar su alan bir cezvede 2-3 dakika kadar kaynatılır, 2-3 dakika demlenir. Biraz ılındıktan sonra içine 1 dilim limon ve 1 tatlı kaşığı kadar bal karıştırılır ve tüketilir. Ağustos ayının sonlarındayız. Hava sıcaklıkları sizi rahatsız ediyorsa, aynı çayı biraz bekletip soğutun. İçine bol nane ekleyip ve bol buz katıp soğuk olarak da içebilirsiniz. Ama Ramazan ayında aşırı soğuk ve aşırı sıcak gıdaların ve içeceklerin tüketilmesi doğru değildir. Daha çok ılık ve hafif sıcak içecek ve yiyecekler tercih edilmelidir.

Yoğun stres ve üzüntüden sonra bağışıklık sistemi zayıflayanlara:

* Omega-3 balık yağı haplarından yararlanın.

* Melisa gibi rahatlatıcı çayları, ekinezya ile karıştırarak için.

* Beta glukan hapları birkaç hafta süreyle doktorunuza danışarak alın.

* Mutlaka uykunuza dikkat edin. Bol bol sıcak su için.

* Akupunktur veya Shiatsu masajı ile bedeninizdeki meridyenlerin enerji akışını

Sahurda yiyin dinç ve tok kalın

Malzemeler: * 2 çorba kaşığı keçi boynuzu pekmezi * 2 avuç leblebi * 1 tatlı kaşığı öğütülmüş anason, rezene * 1 tatlı kaşığı öğütülmüş keten tohumu * 1 kahve kaşığı tarçın öğütülür.

Hazırlanışı:Malzeme birbirine karıştırılır. Sahurda yediğiniz yemeğin üstüne bu karışımı tüketin. Böylece uzun süre tok kalırsınız. İsteyenler üzerine 10-15 damla limon suyu da sıkabilirler.

Eğer bağışıklık sisteminizi kuvvetlendirmek istiyorsanız:

* Sağlıklı beslenmeli ve stresle başa çıkmayı öğrenmelisiniz.

* Beslenmenizde rafine ve aşırı yağlı gıdaları azaltın. Taze sebze ve meyveleri, fındık, fıstık gibi çerezleri özellikle lifli gıdaları artırın. Ramazan ayında yeterince sebze, meyve ve yeşillik yemeyenler sahurda bir bardak taze yeşillik suyu için. Yeşillikler çok iyi birer antioksidan olmaları dışında çiğ olarak tüketildiklerinde ve pişirildiklerinde iyi bir C vitamini kaynağıdır.

* Ramazan ayında fazla kahve tüketimi sindirim sistemini zorlar. Ama iftardan yaklaşık yarım saat sonra içeceğiniz bir fincan sade Türk kahvesi canlandırır, yemekleri daha iyi hazmetmenize yardımcı olur. Aynı zamanda ölçülü miktarda içilen Türk kahvesi iyi bir antioksidandır da.

* Gereksiz antibiyotikten uzak durun.Özellikle taze narenciyelerden kivi, nane ve ekşi meyveleri bolca tüketin. Bu mevsimde en çok önereceğim, C vitamini yüksek, antioksidanı bol meyveler ekşi üzüm, çekirdekli siyah üzüm, bu mevsime özgü ekşi mor erikler, taze nektarin, böğürtlen ve benzeri. Özellikle de C vitamini deposu olan taze sivri biber, maydanoz, domates ama illa da limonu sofranızdan eksik etmeyin.

* Aşırı beyaz şeker ve beyaz undan kaçın. Çinkoyu, kabak çekirdeğini, deniz ürünleri ve yağsız et gibi ürünleri bolca tüketin. Çünkü iyi bir bağışıklık sistemi için bedenin yeterli proteine de ihtiyacı var. Kabak çekirdeğini tuzsuz olarak ara öğünde her gün küçük bir avuç tüketebilirsiniz.

* Diyetinizde bol miktarda soğan ve sarımsak bulunsun. Ramazan ayında soğan ve sarımsak çiğ olarak tüketildiğinde hararet yapabilir. Bu yüzden yemeklerin içinde pişmiş olarak tüketmenizde fayda var.

* Chlorella, spirunella da (tatlı su yosunu) bağışıklık sisteminin kuvvetlenmesi hem de protein kaynağı olarak tüketilebilir.

ÖRNEK MENÜ

Hurmayla orucunuzu bozabilirsiniz.

İftar: * 1 bardak ılık, ballı limonlu su. * 1 kase sebze çorbası. Bol limonlu, maydanozlu, soğanlı, sarımsaklı. 3-4 dakika ara. * Beyaz etli orta boy balıktan buğulama veya sulu ekşili köfte (az yağlı kıymadan zencefilli, sivri biberli). * Ya da bamyalı bol ekşili sulu tavuk. Ara: * 1-2 bardak demirhindi şerbeti. * 1 avuç taze fındıkve taze ceviz. * 2 porsiyon ekşi meyve. * 1 avuç tuzsuz kabak çekirdeği. Sahur: * 4 kaşık yulaf ezmesi, * 4 kaşık yağsız yoğurt. Üzerine bolca tarçın dökülecek. Pekmezli tarifini verdiğimiz karışımdan. * Eğer zor doyuyorsanız küçük bir parça ıspanaklı börek ya da kızarmış çavdar ekmeği, light peynir. Aralarda da bol şekersiz bitki çayı.