Reklam sektörü çift haneli büyür

Capital Dergisi'nin sektörle ilgili sorularını yanıtlayan Yalçındağ, reklam sektörünün 2010'da çift haneli büyüme yakalayacağı tahmininde bulundu

Reklam sektörü çift haneli büyür

Reklam sektörü 2009’da nereye ulaştı? 2007, 2008 ve 2009 cirosu nedir?

Yıllar itibarıyla, Türkiye reklam sektörüne ait rakamlara baktığımızda, sektörün önemli bir gelişme trendine sahip olduğunu görüyoruz. Reklam sektörünün en önemli göstergesi olan toplam mecra reklam yatırımları da bunu doğruluyor. Örneğin, 2004’te 1.8 milyar TL dolayında olan reklam yatırımları, 2008’de 3.4 milyar TL olarak gerçekleşti. Sektör olarak, 2008 yılını daha yüksek büyüme ile kapatamamamızın nedeni ise küresel ekonomik dalgalanmanın ülkemizi ilk olarak etkilemeye başladığı dönem olan yılın son üç ayında, reklam yatırımlarında görülen düşüştü. Maalesef, reklam yatırımları, kriz kelimesi telaffuz edildiği an yavaşlıyor.

Krize tepki ekonomik değil psikolojik

Krizlerde tepki ekonomik değil psikolojik kökenli, planlama süreçleri rasyonelden çok duygusal seyrediyor. Yaraları yavaş yavaş sarılmaya başlansa da krizin, böylesine hızlı tepki veren reklam sektörünü bir miktar etkilemesi beklediğimiz bir sonuçtu. Bununla birlikte refleks tepkiler gösterilmeseydi, reklam bütçelerinde ani inişler yaşanmasaydı 2.8 milyar TL olacağını tahmin ettiğimiz 2009 reklam yatırımları daha olumlu seyredebilirdi.

2010 yılında sektör açısından neler olacak?

Hatırlatmakta fayda var, tüketiciyle ilişki süreklilik gerektirir. Kesintiye uğrayan iletişimde boşluğu rakip markalar doldurur. İletişime en çok gereksinim duyulan krizde, tanıtımdan vazgeçerek, kadere razı olmak onarılmaz sonuçlar doğurur. Bundan ötürüdür ki; kriz dönemlerinde rekabet tablosu hızla değişebilir, her sektörde daha öngörülü oyuncular öne çıkar. Bilinçlendirme çalışmalarının pozitif etkisi ve küresel ekonomik krizin hız kesmesiyle birlikte 2010’da reklam yatırımlarının yükselişe geçeceğini ve yıl sonunda çift haneli büyümeyi yakalayacağımızı tahmin ediyorum.

2007, 2008 ve 2009 yıllarında reklam veren sayısı ne oldu?

Türkiye reklam sektöründe, 1000’e yakın reklam ajansı, sayısı 20.000’i aşan reklamveren hizmette bulunuyor. Avrupa ortalamalarının altında olsa da 2004’te 10 bin dolayında olan reklamveren sayısının iki katına çıkmış olması, aynı zamanda sektörün büyüme potansiyelini de ortaya koyuyor. Bölgesinde önemli bir ekonomik güç konumunda olan ülkemiz gelişmeye devam ettikçe teknoloji mağazaları örneğinde olduğu gibi daha fazla yabancı yatırım çekecek. 3G örneğinde olduğu gibi daha fazla yeni uygulama ile tanışacak, rekabetin artmaya devam etmesiyle de daha büyük markalara sahip olacak. Bu gibi gelişmeler, sektörü olumlu etkileyecek.

İlk üç sıra gıda, iletişim ve finansın

Sektörlerin performansı ne oldu?

Hangi sektör ne kadar yatırım yaptı? 2010 beklentileri neler? 2009 yılında, en fazla reklam yatırımında bulunan ilk üç sektör gıda, iletişim ve finans oldu. 200 milyon TL barajını geçen bu üç sektör, reklam yatırımlarının önemli bir kısmını gerçekleştirdi. Bunların ardından gelen sektörler arasında otomotiv, kozmetik, inşaat ve perakendeyi sayabiliriz. Hemen hemen tüm sektörlerin reklam yatırımını düşürdüğü 2009’un aksine, 2010’da, belirgin bir artış yaşanacaktır. Özellikle, talebin ertelendiği otomotiv, inşaat, mobilya ve elektronik eşya sektörlerinin reklam yatırımlarında önemli atılımlar beklenebilir.

Son 3 yılda reklam mecralarında değişiklik yaşandı mı?

Ekonomik krizde yükselişe geçen mecralar hangileri? Son on yıllık mecra dağılımına baktığımızda, dünyadaki gelişim çizgisine paralel olarak, televizyon mecrasının en fazla payı aldığını görüyoruz. Ülkemizde gerçekleştirilen reklam yatırımlarının hemen hemen yarısı televizyonda gerçekleştiriliyor. Özellikle son dönemlerde pazar kaybı yaşasa da, gazete mecrası, ikinci büyük mecra olarak konumunu devam ettiriyor. İnternet, 2009’da krize rağmen, açıkhava mecrası ile birlikte, 2008’e oranla reklam yatırımlarını artıran iki mecradan biri oldu. Reklam sektörünün yükselen yıldızı olan internetin, önümüzdeki dönemde de mecra payını artırmaya devam ederek, televizyon ve gazete mecralarının ardındaki yerini sağlamlaştırmasını bekliyoruz.

2