Sabiha Gökçen kanatlandı

2009'da yolcu trafiği 2.1 milyon kişi artan Sabiha Gökçen'de bu yıl da bu miktarda artış hedefleniyor

Pazartesi, 08 Şubat 2010 - 05:00

Sabiha Gökçen kanatlandı

İstanbul Sabiha Gökçen (İSG) Havalimanı’nı, ortakları Hint GMR ve Malezyalı Malaysia Airports ile birlikte 25 milyon yolcu kapasiteli bir havacılık üssüne dönüştüren Limak Holding, bu yatırımdan tatmin edici sonuçlar alıyor. Limak Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Özdemir, yeni terminalin 31 Ekim’de faaliyete geçtiğini hatırlatarak, “2008’de 4.5 milyon olan yıllık yolcu trafiği 2009’da yüzde 52.5 artıp 6.6 milyonu aştı. Bu yıl hedefimiz 8.5 milyon kişi. Ama bu rakamı yukarı revize edebiliriz” dedi.

BİR YIL ERKEN BİTTİ

Üçlü konsorsiyum İSG’nin işletmesini Mayıs 2008’de devraldığında, yeni terminalin 30 ayda 350 milyon euro’ya inşa edilmesi planlanıyordu. Ancak inşaat, 18 ayda 500 milyon euro yatırımla tamamlandı. Ebru Özdemir, bu bir yıllık ‘aceleyi’ şöyle açıkladı: “Geçen yıl işler büyüyünce, 3 milyon yolcu kapasiteli eski terminal iyice yetersiz hale geldi. Hatta yeni terminalin inşası sürerken, eskisini 10 milyon dolar harcayıp genişlettik. Müşteri memnuniyeti önemli, bekleyemezdik. Artık her dakika önemliydi.”

İKİNCİ PİST PLANLANIYOR

Ebru Özdemir, İSG’yi devraldıklarında 15 yurtiçi, 34 yurtdışı noktaya uçuş olduğunu vurgulayarak, “Şu anda 36 havayolu firması 21 iç, 52 dış noktaya uçuyor. Uçuş sıklığı ve uçakların doluluk oranı da çok yükseldi” dedi. Yeni terminali yaparken, 25 milyon yolcu kapasitesinin 2020’de dolacağını düşündüklerini belirten Ebru Özdemir şöyle dedi: “Ama bu kapasite çok daha öncesinde dolacak gibi. Şimdiden ikinci pisti yatırım programımıza aldık. Bu terminali de yanlardan büyütülebilecek şekilde tasarladık.”

HENÜZ MADDİ ZEVK ALMADIK

Sabiha Gökçen’in inşaatından ve işletmesinden manevi olarak büyük zevk aldık” diyen Ebru Özdemir, Limak’ın havalimanlarını ana iş alanlarından biri haline getireceğini söyledi. Özdemir, eklemeden de yapamadı: “Henüz maddi bir zevk yok gerçi. O da zamanla...” Limak ve iki ortağı, Sabiha Gökçen’e 20 yıl için 1 milyar 932 milyon euro ödedi, 500 milyon euro da ek yatırım yaptı. Ebru Özdemir, Limak’ın şu anda Priştine, Mısır, Medine ve Suriye havalimanlarının ihaleleriyle ilgilendiğini bildirdi.

KRİZ HAVADAN TEĞET GEÇTİ

* Dünyada havayollarına büyük zarar veren kriz, geçen yıl Türkiye’de havacılığa uğramadı. Hatta uçak yolculuğu 5 milyon kişi artıp 85 milyonu aştı, 250’ye yakın yeni uçak siparişi verildi. Ebru Özdemir, ‘krizi havadan teğet geçiren’ gelişmeyi şöyle anlattı: “Daha ucuza uçma imkanı, pazarı büyüttü. Mesela kuaföre gidiyorum. Manikürcü, Mardin’e askerdeki nişanlısını ziyarete gideceğini söylüyor. ‘Nasıl gideceksin?’ diyorum. ‘29 liraya uçak bileti aldım’ diyor. Eskiden gözünüzde büyüyen mesafeler, şimdi her kese için kısalıyor.

*  “İstanbul çok büyüyor. Kentin hem nüfusu hem de uluslararası düzeyde kültürel, ekonomik önemi artıyor. Asya’dan Avrupa ve Amerika’ya geçişte transit kent olarak da konumlanıyor. THY’nin Star Alliance üyesi olması da transit geçişleri büyüttü. Öte yandan Türkiye’de kişi başına uçuş sayısı hâlâ çok düşük. Avrupa’da kişi başına yılda 5, bizde 1.2 uçuş düşüyor. Yani pazarda potansiyel yüksek. Bunu gören de yatırım yapıyor. İstanbul’a ileride üçüncü bir havalimanı gerekecek. Ama önce İSG büyüyecek, ikinci pisti, ek terminali olacak.”

KIRMIZI IŞIKSIZ UÇURUR!

Ebru Özdemir, Sabiha Gökçen’i farklı kılan özellikleri sıralarken, havalimanına, trafiği de çok rahat olan TEM otoyolundan gelindiğini hatırlatarak, “En büyük özelliğimiz kırmızı ışıksız uçuş keyfimiz” dedi. Ebru Özdemir yeni terminaliyle İSG’de, araba park etmekten kapı girişlerine ve bavul alımına, her işlemin rahat ve hızlı yapıldığını belirtti.

2