www.posta.com.tr
  • Açılış sayfam yap
  • Üye Girişi
  • Canlı Skor
  • RSS
  • Mobil
  • ALTIN84,9930 %-0,44
  • BIST84689 %0,53
  • EURO2,7605 %-0,18
  • USD2,2115 %0,00

Sabah yürüyüşe çık daha fazla kalori yak!

Sabah saatlerinde yapılan yürüyüş, salgılan hormonlar nedeniyle vücutta daha fazla yağ yakımını sağlıyor. Gece geç saatlerde yemek yiyenler ise yatmadan önce mutlaka 20 dakika yürümeli

09 Aralık 2012 - 18:19
Yazı Boyutu:

Prof. Dr. Canan Efendigil Karatay'ın çok faydalı yazı dizisi www.posta.com.tr devam ediyor...

RÖPORTAJ: Merve Özaytekin

merve.ozaytekin@posta.com.tr

 

UYURKEN ZAYIFLAMAK MÜMKÜN

Sabah egzersizi ile akşam egzersizi arasında, metabolizmaya ve hormonlara etkisi bakımından fark var mı?

Tabii var. Sabah 05.00’e doğru uyanma hormonu kortizol salgılanır. Gece şeker düştüğü için sabah yapılan yürüyüş ile vücuttaki yağlar daha çabuk yanabilir, tabii suyumuzun yeterli olması şartıyla. Gece yatmadan önce yapılan 20 dakikalık bir yürüyüş ise özellikle geç saatlerde yemek yemiş olanlar için hazır enerjinin kullanılmasını sağlar. Yani yemeği ya da bir tabak meyveyi yiyip yatmamış ve uykuda salgılanacak olan leptin hormonun salgılanmasına da fırsat sağlamış oluruz. Biliyoruz ki, leptin hormonu depo yağlarımızın uyku sırasında enerji olarak kullanılmasını sağlayan hormondur. Normal şartlarda yani 23.00-24.00 saatlerinde yatıp uykuya daldıktan ortalama 1-2 saat sonra salgılanmaya başlanır. Sabah saatlerinde yani 02.00-05.00 arasında maksimum düzeyde salgılanır. Sabah 05.00’ten itibaren de uyanma hormonu olan kortizol salgılanmaya başlanır ve vücudumuz uyanmaya hazırlanır. Rahat ve derin bir uykudan sonra dinçleşmiş olarak kalkıyorsak yürüyüşe çıkabiliriz. Eğer yorgun uyanıyorsak gece iyi geçmemiş leptin hormonu görevini yerine getirmemiş demektir! Yürüyecek enerjimiz zaten yoktur. Evde oturur, kalırız ve kuvvetli bir kahve içerek uyanmaya kendimize gelmeye çalışırız.

Kalp hastalıklarından korunmak için ne yapmalı?

Omega 3 kullanılmalı. Bol balık yiyenlerde de kalp hastalığı, tansiyon hastalığı ve şeker hastalığı olmadığı ilk kez 1971’de Lancet’de yayınlanmıştır.

Kapsülde satılan balıkyağı da çabuk bozuluyor. Bunun için ne önerirsiniz?

Buzdolabında saklanması gerekiyor. Güneş ışığı görmeyecek. Zaten dikkat ederseniz koyu şişeler içinde satılıyor. Ayrıca Omega-3 haplarını alırken içinde Omega-6 olmamasına dikkat edilmesi gerekiyor. EPA ve DHA olacak.

Omega-3 ve Omega-6 yağlarının yararları nelerdir?

Omega-3 ve Omega-6 yağları bütün hücre zarlarının temel yapısını oluşturur. Asıl görevleri hücre zarlarında birlikte uyum içinde çalışarak ‘prostaglandin’ ya da ‘lökotren’ diye adlandırılan ve her canlının yaşamı için gerekli olan hormona benzeyen kimyasal maddeleri üretmektir. Diğer bir deyişle prostaglandinlerin ön ve ana maddeleri, hücre zarlarında birlikte çalışan Omega-3 ve Omega-6 yağlarıdır. Bu arada salatalara eklenen susam da zengin bir omega 6 ve 9 kaynağıdır. Salatalarla birlikte tüketilebilir.

Gelişme çağındaki gençler nasıl beslenmeli?

Sağlıklı yumurta yiyecekler. Fındık, fıstık, ceviz, badem. Her türlü sağlıklı yağlı yiyecekler. Böylece bağışıklık sistemleri güçlendiği için alerji, sinüzitlerden hepsinden kurtulacaklar. Çünkü vücudun bağışıklık sistemi kuvvetli kaldığı sürece hastalanmazlar. Biz zaten mikroplar ve virüslerle birlikte yaşıyoruz. Ne zamanki bağışıklık sistemi zayıflıyor, hasta oluyoruz. İşte bu mikroplar, virüsler ve toksinlerle mücadele etmek için sağlıklı tereyağı, zeytinyağı, fındık yağı yenecek ve Omega-3 mutlaka alınacak.

Çocuklara besleyici olarak bal, pekmez veriliyor.

Bunlar çocukları beslemez aksine karaciğeri yağlandırır. Verilmemesi gerekiyor. Doğal beslensinler, meyveleri bütün olarak tüketsinler. Pekmez kaynatılmıştır. Faydası yoktur. Anadolu’da yapılan cevizli sucuklar ve bazı pastiller çocuklara verilebilir ama fazla değil.

HANGİ SAATTE VÜCUDUMUZDA NELER OLUYOR?


YORUMLAR

Bu haberle ilgili hiç yorum yapılmamış. ilk yorum yazan siz olun