www.posta.com.tr
  • Açılış sayfam yap
  • Üye Girişi
  • Canlı Skor
  • RSS
  • Mobil
  • ALTIN89,6140 %-0,07
  • BIST80313 %-0,65
  • EURO2,8475 %-0,02
  • USD2,1642 %0,10

Mışıl mışıl uyumak için...

13 Aralık 2009
Yazı Boyutu:

kışın ciddi bir uykusuzluk sorunu çekiyor. Oysa iyi bir uyku aslında birçok hastalığın oluşma riskini azaltır. Çünkü iyi, kaliteli ve derin bir uykuda beden yenileniyor. Gençlik hormonu diye bilinen büyüme hormonu da uykuda salgılanıyor. Beden ve zihin adeta o günün muhasebesini, düzenlenmesini ve onarımını gerçekleştiriyor. Nasıl ki bilgisayarlarda kendi kendini onarma ve bazen programı kurtarma durumu var, aynı durum uykudaki bir insan için de geçerli. Ömrümüzün yaklaşık 1/3’ü uykuda geçtiğine göre kaliteli ve sağlıklı bir uyku uyumak sağlıklı bir beden için çok önemlidir. Eğer sabah yataktan yorgun ve dinlenmemiş kalkıyorsanız, sürekli uykunuzu alamadığınızdan yakınıyorsanız, o zaman bu yazıyı iyi okuyun. Çünkü bedende veya ruhsal dünyanızda iyi gitmeyen bazı şeyler var demektir.

Güzel görünüm için sağlıklı bir uyku şart
İyi ve doğru bir pozisyondaki uyku dolaşımı hızlandırır, strese karşı koruyucudur. Ayrıca selülit için de önemlidir. Çünkü dolaşımı bozan her yanlış selüliti olumsuz etkiler. Pek çok kişi nasıl yatması gerektiğini bilmez. Bu yazıyı iyi okuyun, içinde ömrümüzün yaklaşık üçte birinin geçtiği uykuyla ilgili önemli ipuçları var:

Bir tarafa yatıp uyurken, yatılan yöne bağlı olarak burun deliklerimizin birisi tıkanırken, diğeri açılır. Solunum bu açık olan burun deliğinden yapılır. Ayrıca nefes alınan burun deliği ile beynin yarım küreleri ve sempatik parasempatik sinir sistemleri arasında da bir ilişki olduğu çalışmalarla gösterilmiştir.

Sağ tarafa yatılması durumunda, sağ burun deliği tıkanır, sol burun deliği açılır. Sol burundan yapılan nefes alma ile sağ beyin yarım küresinin aktivitesi artar.

Sağ beyin yarım küresinin uyarılması, parasempatik sinir sistemimizin faaliyetlerini artırmasına, kalp hızının yavaşlamasına, tansiyonun düşmesine ve mide-bağırsak faaliyetlerinin yavaşlamasına neden olur. Dolayısıyla kalp daha az yorulur, uykuya dalmak daha kolaylaşır. Bu da dinlenmenin daha iyi olmasına olanak sağlar.

Diğer yandan sol tarafa yatılırsa ne olur?
Sol burun deliğinin tıkanması ile birlikte sağ burun deliğinden nefes alınması, sempatik sinir sisteminin faaliyetlerinde artışa yol açar. Bu durumda kişi heyecanlanmış gibi olur ve kalp atışlarındaki hızlanma ile kalp daha da yorulur. Uykuya dalma zorlaşır. Çünkü kalp atım hızının, tansiyonun, heyecan ve dikkatin artması uykuya engel olabilir. Sol taraf üzerine uyurken vücut daha çok yıpranacaktır.

Sırtüstü veya yüzüstü yatınca durum ne olur?

Yüzüstü yatmak zaten uzun süre mümkün olmadığı gibi, kalp, akciğerler ve mide bu durumda baskı altında kalır. Ciğerlerimiz ve midemiz sıkışıp rahatsızlık verebilir. Sırtüstü yatıldığında ise bu rahatsızlıklar olmaz. Ancak, uykuya dalmada gecikme olabilir. Bu durum vücudun dinlendirici bir uykuya geçmesine ve dinlenmesine engel olabilir. Çünkü bu yatış şeklinde gündüz olduğu gibi iki burun açık olacak ve parasempatik sistem uyarılmayacaktır. Ayrıca sırtüstü yatılması durumunda mide ve bağırsakların fonksiyonlarını gerçekleştirmesi biraz daha zorlaşacaktır. En faydalı ve belki de en az zarar görebileceğimiz yatış pozisyonu ‘Sağ yana yatarak ve ayakları vücuda doğru çekerek uyuma’ olduğu, yapılan araştırmalarla bugün doğrulanmıştır. Bu yatış şeklinde hem mide ve bağırsaklar korunmakta, hem de sindirimin daha kolayca tamamlanması mümkün kılınmaktadır.

Uykusuzluğa birebir

Lavanta, haziran, temmuz aylarında çiçek açan, yarı çalımsı ve çok yıllık bir bitkidir. Kuvvetli dallanır ve yaşlandıkça alt dallar odunlaşır. Lavanta eskiden beri evlerde dolaplara konarak, elbiselerin ve diğer eşyaların kokması yanında ev ve ambar zararlılarına karşı korumada kullanılır. Genel olarak lavanta yağı, parfümeride, makyaj malzemesi gibi kozmetik ürünlerde, esansların hazırlanmasında, sabun ve diğer endüstri kollarında, kokusu hoş olmayan ilaçların içinde, çiklet, şekerleme ve çay yapımında değerlendirilir. Lavanta çiçeği mide rahatsızlıkları ile terleme, kurt düşürme ve organizmayı uyarmada kullanılır. Baş dönmeleri, baş ağrıları, iştahsızlık, kalp çarpıntısı, astım, genel güçsüzlük, karaciğer ve safra kesesi rahatsızlıkları, sarılık, titreme ve genel olarak görme zayıflıklarına karşı da önerilir.

Migren ve baş ağrısına iyi geliyor

Uykusuzluk, sindirim sorunları, bağırsak rahatsızlıkları, migren ve baş ağrılarında çiçekleri demleme şeklinde yararlıdır.

Ağız-diş eti iltihaplarında, lavanta çiçeği esansı suya karıştırılarak gargara yapılır.

Cildin parlaklığı ve tazeliği, vücudun zindeliği, yara, bere, kesik, şişkinlik, burkulma ve eziklere, kırışıklıklar ve sivilceden kurtulmada lavanta yağı ya da çiçekleri losyon, maske olarak kullanılır. Ayrıca lavanta banyo suyuna karıştırılarak grip, anjin, bronşit, nezle gibi hastalıklar için lavanta çiçeği ve esansı suya karıştırılıp buharı tütsü şeklinde kullanılır.

Yaralar, ülser, yanıklara karşı, dıştan kullanılmak üzere lavanta çiçeği suyun içinde kaynatılırsa fayda sağlar.

Uykuya dalmaya ve daha derin uyumaya yardımcı doğal öneriler

1- Passiflora, Valerian, Hops (şerbetçi otu), kava-kava ve bazı özel ayurveda hapları doğal bir şekilde uykuya dalma veya derin uyku için yardımcı olabilir. Tabii ki hepsi bir arada kullanılmaz.

2- Besin alımında dikkat edilmesi gerekenler: Akşam yemeklerini erken yemek, aşırı dolu mideyle yatağa girmemek, koyu çay-kahve ve uyarıcı içecekleri güneş battıktan sonra almamak, akşam yemeklerinde fazla miktarda kırmızı et, yağlı gıdalar, beyaz unlu ve şekerli gıdaları tüketmemek daha iyidir.

3- Genel olarak gece gerilim yaratan filmlerden, televizyon programlarından ve sert tartışmalardan kaçının.

4- Yatak odasını havalandırmak, uzun süre boşalmamış cinsel enerjiyi uygun ve sağlıklı bir şekilde boşaltmak, gazı veya hazımsızlığı gidermek önemlidir.

Susam yağıyla masaj yapın

Yoğun ve stresli geçen bir günün sonunda hemen yatağa girmeyin. Kendinize birkaç dakika ayırarak yapacağınız susam yağı masajı bedeni rahatlatır. Alın iki kaş arasındaki nokta, kulak arkası ve ayak tabanına susam yağıyla birkaç dakika masaj yapmak bedeni rahatlatır ve daha iyi bir uykuya geçişe yardımcı olur. Bu masaj sırasında ortamda çalınacak hafif rahatlatıcı müziğin (arp, ney, gitar, keman, dalga sesi, yaprak hışırtıları vb.) yararı olur. Ayrıca başta lavanta olmak üzere sandal ağacı, melisa, nane gibi rahatlatıcı kokular da iyidir. Ben yatmadan önce dua etmenin de sinir sistemini çok rahatlattığına ve kişiye huzur verdiğine inanırım. Bu hafta sonu tüm okurlara keyifli ve derin dinlendirici bir uyku ve bu uykuya eşlik eden güzel rüyalar dilerim.

Kış uykusu kaçanlar için çay
Kışın uykunuz kaçıyorsa, gerginseniz bu çay size çok iyi gelecek.

Malzemeler:

3 adet ayva yaprağı
4-5 yaprak melisa
3-4 yaprak taze nane veya yarım kahve kaşığı kuru nane
1 dilim limon
Az şeker

Hazırlanışı: Önden melisa ve ayva yapraklarını koyun ve 2-3 dakika kaynatın. En son naneleri ekleyin ve ateşi kapatın. 3-4 dakika kadar demlemeye bıraktıktan sonra limon ve şeker koyup için. Bu çayı akşam yatmaya yakın içerseniz daha iyi uyuyabilirsiniz. Ayrıca rezene, papatya, anason çayları da daha rahat bir uyku için yararlıdır.

BU HABERİ PAYLAŞ