www.posta.com.tr
  • Açılış sayfam yap
  • Üye Girişi
  • Canlı Skor
  • RSS
  • Mobil
  • ALTIN85,0500 %-3,19
  • BIST79899 %0,39
  • EURO2,7805 %-1,45
  • USD2,2055 %-0,54

Ramazan'da sağlıklı olmak için...

20 Ağustos 2011
Yazı Boyutu:

Geldi, geliyor derken Ramazan ayının yarısını geride bıraktık. Ramazan’a pek çok kişi uyum sağladı. Ama gün boyu oruç tuttuktan sonra iftarda fazla yiyenlerde bazı sağlık sorunları görülüyor olabilir.

Bu sıkıntılar arasında reflü, mide yanması, kan şekeri düşüklüğü, halsizlik, kabızlık, cilt kuruluğu, unutkanlık, kaslarda güçsüzlük, cinsel güçte ve istekte azalma, uykusuzluk sayılabilir. Uzm. Dr. Ender Saraç oruç tutmak ve rahatsızlıklardan kurtulmak için önerilerde bulundu...

Uykusuzluğa melisa çayı, cilt kuruluğuna susam yağı

Reflü: İftarla sahur arasında içeceğiniz birkaç fincan anason ve rezene çayı çok faydalıdır. Çok yağlı yemeklerden, kızartmalardan ve asitli içeceklerden uzak durun. Sahurdan sonra 1 fincan rezene, anason çayını için. Ardından da 1 avuç sarı leblebi çiğneyin. İftar ve sahurda aşırı sıvı tüketmeyin. Biraz yüksek yastık kullanır ve hafif sağa doğru yatarsanız rahat edersiniz. Öne eğildiğiniz hareketleri (yer silme, ayakkabı bağlama, namazda secde etme) iftar ve sahurdan 20-25 dakika sonrasına erteleyin.

Mide asidi: Gastrit rahatsızlığı olanlar için kudret narı yararlıdır. Artık hapları da var, onları kullanabilirsiniz.

Uykusuzluk: Melisa çayı rahatlatıcıdır. İftar ve sahur arasında 2 fincan içebilirsiniz.

Kabızlık: Keten tohumu, yulaf ezmesi, bamya, bol su içmek, zeytinyağı, incir, kayısı, hurma ve sebze çorbaları çok faydalıdır. Çözümsüz kaldığınızda rezene-sinameki çayı ve magnezyumlu destekler de yararlı olabilir. Bu arada bağırsaklarınızın çalışması için hareket etmeniz gerektiğini unutmayın.

Kan şekeri düşüklüğü: İçinde krom bulunan doğal formüllü destekleri kullanmak, iftar ve sahur arasında bir tatlı kaşığı kadar toz tarçın tüketmek kan şekerinin düşmesine engel olur. Bu sorunun önüne geçebilmek için mutlaka sahura kalkın ve iftarla sahur arasında mutlaka bir ara öğün yapın. Cilt kuruluğu: Susam yağı ve kayısı yağı karışımını cildinizin kuru olan bölgelerine sürebilirsiniz. Daha sağlıklı bir cilt için bol su içmeli ve maden suyu tüketmeyi ihmal etmemelisiniz.

Unutkanlık: Et yemeyenler için B 12 desteği önemlidir. Kırmızı et dışında, tatlı su yosunu hapları, organik yumurta da iyi bir B 12 kaynağıdır. Ama unutkanlığınız şiddetliyse Omega 3, soya lesitin destekleri size fayda sağlayabilir.

Kaslarda güçsüzlük: Öncelikle yeterince protein aldığınızdan emin olun. Et, tavuk, balık, yumurta, süt ürünleri dışında nohut, kuru fasulye, mercimek gibi bakliyatlarda da protein bulunur. İyi protein içeren bu gıdalardan her gün en az 1 porsiyon tükettiğinizden emin olun. İftar yaptıktan 1.5 saat sonra hafif bir egzersiz, en azından yürüyüş yaparak bedeni canlandırın ve kas kitlenizi korumaya özen gösterin.

Cinsel güçte azalma: Beslenme, uyku düzenindeki değişiklikler, ruhun kendini manevi yönden farklı ilgi alanlarına yöneltmesi diğer zamanlara göre cinselliği daha farklı algılamaya ve hissetmeye yol açabilir. Eğer bu konuda bir desteğe ihtiyacınız olursa, kırmızı ginseng, arı poleni ve mate çayı kullanabilirsiniz.

Vazgeçilmez 5’li...

1- Demirhindi şerbeti bu Ramazan’ın en favori içeceği. Hem C vitamini hem de yüksek oranda demir içerdiği için kansızlığa karşı çok etkili. Ayrıca demirhindi, kas güçlendirici maddeler içerdiği için iftarla sahur arasında ya da iftarda hem serinletici hem güçlendirici hem besleyici olarak çok yarar sağlar. Şerbetinize limon ve buz ekleyebilirsiniz.

2- Kefir: Kafkas halkının uzun yaşam sırrı olan kefiri içmekte pek çok kişi zorlanıyor. Oysa bu kişiler için hapları da var. Bu arada inek sütüne karşı hazımsızlığı olan kişiler için de artık keçi sütünden yapılan kefirler var. İçimi de çok kolay. Özellikle keçi sütünden yapılan kefir güçlenmeye, bağırsak florasını sağlıklı tutmaya, vücut direncini artırmaya yardımcı olur. İftar ve sahurda bir bardak içilebilir. Ramazan’daki önemli yakınmalardan kabızlık, halsizlik gibi pek çok durumda kefir veya haplarının faydasını görebilirsiniz.

3- Maden suyu: Önceki yıllardan farklı olarak oruç tutulan saatler uzadı. Yaklaşık 16 saat boyunca beden sıvı almıyor. Sadece su almak yetmez. Suyun bedende tutulabilmesi için, terle ve çeşitli sıvılarla kaybedilen iyon ve mineralleri geri kazanmak için maden suyu içmek gerek. İftar ve sahur arasında 2 küçük şişe doğal maden suyu içebilirsiniz. İçine koyacağınız bir dilim limon, bir parça fesleğen ya da nane, iftardan sonraki hararet basmasını azaltır. Maden suyunu cacık, meyve suyu ve farklı içeceklere de katma şansınız var.

4- Yedi şifalı madde: Tere tohumu, garcina Kamboçya, krom, zencefil, yeşil çay, L-Carnitine, Quenzim Q 10 gibi yedi şifalı maddeyi içeren doğal preparatlar Ramazan’da sağlıklı kilo kontrolünde yardımcı olur. Bu şifalı maddeler kan şekerinin düşmesine, oruç saatlerinde halsizlik başlamasına büyük ölçüde engel olur.

5-Tarçın: Ramazan ayının en önemli baharatı hem kan şekerini dengelemeye yardımcı olan hem de bedende mantar oluşumunu azaltmaya yarayan, ayrıca bedendeki ısının dengelenmesine yardımcı olan tarçındır. Yiyeceklere ve ara öğünlerinize ekleyebilirsiniz. Özellikle sahurda bol tarçın tüketmenizi tavsiye ederiz. İnce bir çubuk tarçını çıtır çıtır yemeniz de mümkün.

Püf noktalar

- İftarınızı hurmayla açın. Hurma hem kilo aldırmaz hem de sağlıklı bir besindir.

- Ağır tatlılardan uzak durun. Özellikle şerbetli hamur tatlılarını yemekten hemen sonra yemeyin. Tatlı yemek istiyorsanız esmer şekerle yapılmış olanları ve sütlü tatlıları tercih edin. Hamurişlerine sofranızda az yer verin. Yerken doyurucu ve lezzetli olabilir ama sonradan hararet yapar.

- Aşırı sıcak ve aşırı soğuk yemeklerden uzak durun.

- Asitli içecekleri tercih etmeyin.

- İftarda acılı yiyecekler tüketirseniz iştahınız açılabilir, dikkatli olun.

- İftar ve sahurda beyaz rafine un ve şekerden kaçının.

- Orucunuzu açıp çorbanızı içtikten sonra hemen yemeğe geçmeyin. 15 dakikalık bir ara vermeniz iyi olur.

- Sahurda yemek yiyip hemen yatağa girmeyin.

- İftar ile sahur arasında mutlaka ara öğün yapın ve meyve yemeyi ihmal etmeyin.

Rahatlatıcı çay

Piyasada hazır satılan rahatlatıcı, uyku kolaylaştırıcı çayları içebilir veya evde kendiniz demleyebilirsiniz. Rahatlatıcı çayın hazırlanışı şöyle:

Malzeme: - 1 tutam papatya - 1 çay kaşığı anason - 7- 8 yaprak melisa - 1 çay kaşığı rezene

Hazırlanışı: Bu karışım 1 dakika kadar kaynatılır, 3-4 dakika süreyle demlenir. Az şeker konularak 1-2 fincan içilir. İsterseniz içine ince bir dilim limon da ekleyebilirsiniz. Ayrıca sandalağacı, lavanta, melissa gibi rahatlatıcı kokuları koklamak da uyku kalitesini olumlu etkiler. Kimyasal uyku ilaçlarını ise tercihen psikiyatristinize danışmadan kullanmayın.

(13.08.2011 tarihli Cumartesi Postası'ndan alınmıştır.)

BU HABERİ PAYLAŞ