Sağlık Diyabet için aşı yolda!

Diyabet için aşı yolda!

Diyabet için aşı yolda!

Harvard Üniversitesi Toplum Sağlığı Fakültesi'nde araştırmalarını sürdüren Sabri Ülker Merkezi 2015 yılındaki çalışmalarının çarpıcı sonuçlarını, Sabri Ülker Vakfı'nın ev sahipliğinde düzenlenen "Metabolizma ve Yaşam Sempozyumu"nda açıkladı. Sempozyumda, Tip 2 diyabeti durduracak aşı çalışmasından hücre ve dokuların stresle başa çıkma yöntemlerine kadar uzanan pek çok çalışma hakkında bilgiler paylaşıldı

Harvard Üniversitesi Toplum Sağlığı Fakültesi’nde Prof. Dr. Gökhan Hotamışlıgil’in liderliğinde faaliyet gösteren Sabri Ülker Merkezi, 2015 yılı araştırma sonuçlarını bilim dünyasının önde gelen isimlerini İstanbul’da buluşturan "Metabolizma ve Yaşam Sempozyumu"nda paylaştı.

Harvard Sabri Ülker Merkezi Genetik ve Kompleks Hastalıklar Laboratuvarı çalışmalarının 2015 yılı raporunda; metabolizma ve hastalıkları birbirine bağlayan mekanizmalara ışık tutan yeni araştırmaların yanı sıra; şişmanlık, diyabet ve beraberinde ortaya çıkan rahatsızlıkları önleme ve tedavisine yönelik uygulamalardaki yeni gelişmeler geniş yer tuttu.

Ali Ülker-Begüm Mutuş-Prof. Dr. Gökhan Hotamışlıgil

'KEŞİFLERE İLHAM OLACAK'

Prof. Dr. Gökhan Hotamışlıgil, metabolizma ile beslenme arasındaki ilişkinin moleküler düzeyde incelenmesinin, toplum sağlığı açısından heyecan verici olduğunu vurguladı. Sabri Ülker Merkezi’nde gerçekleştirilen çalışmalarla insan sağlığı için önemli kazanımlar elde edildiğini belirten Hotamışlıgil, şunları söyledi: “Hedefimiz besinlerle alınan bazı öğelerin fonksiyonlarını ortaya çıkararak metabolik hastalıklar ve yaşlanma ile gelen dejenerasyondan korunmayı sağlamak. Obezitenin bir sonucu olarak işlev bozukluğuna neden olan hücrelerdeki yapısal ve biyolojik değişimlerle ilgili yeni bilgiler edindik ve bu çalışmalarla metabolik hastalıkların tedavisine yönelik yenilikçi araçlar geliştiriyoruz. Merkezde yapılan çalışmalar sadece metabolik hastalıkların tanı ve tedavisinde değil, aynı zamanda insanların uzun ve sağlıklı yaşamalarını destekleyecek keşiflere ilham olacak. ”

Sabri Ülker Merkezi’nin çalışmalarında; yediğimiz besinlerin hücrelerimizde nasıl kullanıldığından hastalıklar arasındaki ilişkisine kadar pek çok konuda araştırma yapılıyor. Şişmanlık, diyabet, kalp-damar hastalıkları ve beraberinde ortaya çıkan rahatsızlıkların önlenme ve tedavisine yönelik uygulamalardaki son gelişmelere yer veriliyor. Merkezde yapılan araştırmalar, “high impact factor” adı verilen ve bilim dünyasının prestijli yayınlarından Nature Medicine, Cell Metabolism ve Science gibi dergilerde yayınlanmaya devam ediyor.

DİYABET İÇİN AŞI GELİYOR

- Merkezdeki başarılı araştırmacılardan biri olan Dr. Ana Paula Arruda; obezitede aşırı besin tüketiminin hücre içindeki pek çok yapıda yeniden düzenlenme ve farklılaşmaya neden olabileceğini keşfetti. Dr. Arruda ve arkadaşları bu farklılaşmanın obeziteye bağlı bazı hücresel fonksiyon bozukluklarına, insülin direncine ve karaciğer yağlanmasına neden olabileceğini gösterdi. Bu sonuçlar başta obezite olmak üzere pek çok metabolik hastalık için yeni tedavi yöntemlerinin geliştirilmesine olanak sağlayacak.

- “Sabri Ülker Fellowship” programı kapsamında merkezde bursiyer olarak çalışmalarını yürüten Dr. Güneş Parlakgün ve Dr. Ekin Güney’in araştırması ise, hücre ve dokuların stresle başa çıkma yöntemleri üzerine çalışmalarını sürdürüyor. Şimdiye kadar elde edilen sonuçlar bile obezitede hücrelerin içinde meydana gelen bozukluklar ve bu bozuklukların şeker metabolizmasını nasıl etkilediği ile ilgili yeni ufuklar açıyor.

- Merkezde yer alan ve doktora sonrası araştırmalarını yürüten araştırmacılardan ve Dr. Ling Yang ve Dr. Ediz Calay’ın uzun yıllardır üzerinde çalıştıkları araştırma, obeziteye bağlı olarak karaciğerde oluşan bazı sinyallerin, insülin direnci ve diyabet oluşumuna neden olabileceği ile ilgili yeni bir yaklaşım getiriyor. Bu mekanizmaların kimyasal yöntemlerle düzeltilmesi ve ilaca dönüşmesi yönünde önemli bir teknolojik gelişme de merkez araştırmacıları Dr. Abdullah Yalçın, Yankun Lee ve Suneng Fu tarafından tıp dünyasına kazandırılıyor.

- Dr. Meriç Erikçi Ertunç’un çalışması ise, yağ dokusundan salgılanan ve hormon gibi davranan bir proteinin tip 2 diyabet ve kalp hastalıkları üzerindeki etkisini anlamaya yönelik çarpıcı sonuçlar ortaya koyuyor. Bu hormonun aşı ile durdurularak diyabet tedavisinde kullanılmasına yönelik bir çalışma da Dr. Furkan Burak tarafından başarı ile yönetiliyor.