SBS sezonu kapanmıştır!

Salı, 15 Haziran 2010 - 05:00

Hafta sonu 6’ıncı sınıfların girdiği Seviye Belirleme Sınavı ile bu yıl SBS sınav sezonunu kapatmış olduk. Peki, 6’ncı sınıfların SBS soruları, 7 ve 8’inci sınıfların sınavıyla karşılaştırıldığında nasıl bir tablo ortaya çıktı? Bilfen İlköğretim Okulları Bölüm Başkanlarının değerlendirmesine göre 6’ncı sınıfların girdiği SBS, gerçekten öğrencilerin bilgisini ölçtü. Yani 7 ve 8’inci sınıf SBS’sine göre, sınıf düzeyine daha uygun, hatasız ve programı iyi ölçen sorulardan oluşan bir sınavdı. Her branştan çıkan ayırt edici 3 soru ise kaos yaratmak yerine bilen öğrencileri sıralama fırsatı yaratacak. Anladığımız kadarıyla özellikle 8’inci sınıflarda yine yüzlerce birinci çıkacak. Artık tercih döneminde aileler bir okuldan diğerine bu yıl da koşturacak.

Bu yıl Seviye Belirleme Sınavları ‘SBS kalksın mı, devam etsin mi?’ sorularının gölgesinde yapıldı. Milli Eğitim Bakanlığı, bu konudaki görüşünü henüz açıklamadı. Ama kamuoyunun nabzını tutmayı da ihmal etmedi. Aileler yine ikiye bölünmüş durumda. Ailelerin bir bölümü çocuklarının sınav stresi nedeniyle çocukluklarını yaşayamadığını, bu nedenle sosyal hayattan koptuğunu belirterek eski sisteme dönülmesini istiyor. Ailelerin bir bölümü de 8’inci sınıfta sınav kazası geçiren çocuklarının hayatlarının bir sınava bağlı kalmasını istemiyor, bu nedenle mevcut sistemin devamından yana görüş bildiriyor. Her iki tarafından haklı tarafları var.

Milli Eğitim Bakanlığı, Seviye Belirleme Sınavı’nı uygulamaya koyarken, Anadolu ve Fen Liseleri’ne girecek öğrencilerin seçilmesi konusunda hizmet vermesini amaçlıyordu. Sınavın ikinci ve önemli amacı ise ilköğretimdeki performansın çok boyutlu olarak belirlenmesiydi. Peki, bu konuda SBS istenileni verebildi mi? İyi niyetlerle çıkılan yolda seçme ve yerleştirme öncelikli amaç olunca, öğrencilerin performansı ölçen çok boyutlu raporlama yapma hedefi ikinci planda kaldı. Eğitimciler sınav sisteminin teknik ve akademik yapısının sorgulaması gerektiğini sadece test maddelerini değiştirerek çok boyutlu bir raporlama üretmenin mümkün olamayacağını savunuyor. Bu görüş doğrudur. Bakanlık ise ‘Daha iyi bir sistemi nasıl kurarız?’ sorusunun yanıtı arıyor. Sonuç olarak sınav var. Sınavın 6 veya 8’inci sınıfta başlaması sıralamayı değiştirmiyor. Düzenli ve disiplinli çalışan her zaman başarılı oluyor.