Seçimler dünya basınında

12 Haziran 2011 Genel Seçimleri'nde alınan sonuçlar, dünya basınında da yakından takip edildi

Seçimler dünya basınında

İspanyol El Pais gazetesi, 12 Haziran seçimlerini değerlendirirken, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın, Türkiye’nin henüz veremediği, derslerle uğraşmak zorunda kalacağını yazdı.

12 Haziran seçimleri Türkiye’den izleyen İspanyol El Pais gazetesi, Erdoğan'ın geniş bir çoğunlukla kazanmakla birlikte anayasayı tek başına değiştirmek için gerekli sandalye sayısına ulaşamadığına dikkat çekti. Gazete, seçim sırasında içki yasağının uygulandığını, oy verme işlerinin genellikle sakin geçtiğini belirttikten sonra, yarından itibaren Başbakan Erdoğan’ın, Türkiye’nin henüz veremediği, dokuz aylık AKP iktidarı döneminde biriken derslerle karşı karşıya kalacağı yorumunu yaptı.

Bu çerçevede Kürt sorunununun çözülmesi ve AB sürecinin canlandırılması gerektiğine işaret eden gazete, yeni seçilen parlamentonun hazırlayacağı yeni anayasanın yönelişinin ise, seçim sonuçlarının yaratacağı iç dengelerine bağlı olacağı görüşünü de dile getirdi.

Haberde Başbakan Erdoğan’ın Fransa veya ABD’deki başkanlık sistemini savunduğunu, CHP’nin ise, “Hükümet üzerinde daha büyük bir kontrol yapabilmek amacıyla” mevcut parlamenter sisteminin devamını istediği vurgulandı.

DEUTSCHE WELLE: TÜRKİYE'NİN YARISI AKP DEDİ

Alman yayın kurulu Deutsche Welle, 12 Haziran seçimin sonuçlarına dikkat  çekerek, AKP’nin aldığı gabiliyeti, “Türkiye’nin yarısı ‘AKP’ dedi” sözleriyle değerlendirdi.

Deutsche Welle, kesin olmayan sonuçlara göre AKP’nin oylarının yüzde 50’i aştığına işaret ettiği haberinde ayrıca, seçimlere yeni genel başkanla giren CHP’nin yüzde 25, MHP'nin de yüzde 13 dolayında oy aldığını belirtti.  Haberde, “MHP'nin yüzde 10'luk baraja takılıp takılmayacağı merakla bekleniyordu. Ama rahat aştılar” denildi.
BAŞBAKAN'IN KONUŞMASINI 10 AYRI DİLDE YAYINLADI

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın, seçim sonuçlarını değerlendirmek üzere AK Parti Genel Merkezi'nde yaptığı "balkon konuşması"nı, merkezi Fransa'nın Lyon kentinde bulunan Euronews haber kanalı 10 ayrı dilde yayımladı.

Euronews, Başbakan Erdoğan'ın seçimden sonra yaptığı ilk konuşmayı, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca, İspanyolca, Portekizce, Rusça, Arapça, Farsça ve Türkçe olarak abonelerine ulaştırdı.

KIYILARDA SÜRPRİZ

Euronews, Türkiye'nin CHP'nün üstünlüğü olan kıyılarda AKP'nin sürpriz yaparak buraları da aldığı ön plana çıkardı. Tartışılan isimlerin meclise girdiğinin altını çizen euronews kanalı, "Ergenekon davası kapsamında Silivri Cezaevi’nde bulunan ve CHP’den İzmir adayı olarak gösterilen Mustafa Balbay ile birlikte Zonguldak adayı Mehmet Haberal, Denizli adayı İlhan Cihaner ve Ankara adayı Sinan Aygün meclise girmeyi başardı. Bu arada MHP’den İstanbul adayı olarak gösterilen Engin Alan’da milletvekili seçildi" dedi.

TIME:  ERDOĞAN'IN EMELLERİ BİRÇOK KİŞİ İÇİN ENDİŞE VERİCİ

Time Başbakan Erdoğan’ın başkanlık emellerinin birçok kişi için endişe verici bir olasılık olduğunu yazdı.  Time’da yer alan ve 12 Haziran seçimlerini ele alan bir haberde birçok Türk yorumcu ve siyasetçiyle konuşulurken “Gelecekte olacaklar ince hesaplamalara bağlı.

Başbakan Erdoğan üçüncü dönem iktidarını güvence altına almaya hazır, fakat partisine bir anayasa taslağı hazırlaması için muhalefetin oyunu almada uzlaşmasına ihtiyaç bırakmayacak yasama süper çoğunluğu kazanıp kazanmayacağı görülecek” satırlarına yer verildi.

Haberde Başbakan Erdoğan kastedilerek “Daha geniş yetkilerle Fransa ya da Rusya benzeri bir başkanlık sistemine hazırlandığına ilişkin, ilan edilmiş emeli karşısında birçokları için endişe verici bir olasılık” denildi.

Time, Uluslararası Kriz Grubu kuruluşundan Hugh Pope’un “Yeni anayasa, yukarıdan aşağı empozeyle değil Kürt ulusal hareketi dâhil gerçek bir konsensusun ürünü olmalı” sözlerine yer verirken, Londra’da yerleşik Kürt İnsan Hakları Projesi Türkiye ve Irak Temsilcisi Mustafa Gündoğdu adlı bir yöneticinin, “Bu seçimler Kürtler için bir referandum gibi. Ne kadar temsilci göndereceklerini ve gelecekte ne olacağına bakıyorlar. Soru, bunun son şans olup olamayacağı” dediğini aktardı.

İSVEÇ BASINI: BAŞBAKAN'IN ZAFERİ

İsveç basını, genel seçim sonuçlarıyla ilgili ilk yorumlarında "Başbakanın Zaferi’ başlıklarını kullandı. Türkiye’de gerçekleştirilen genel seçimler İsveç basınında da gün boyunca yakından takip edildi. Seçim sandıklarının açılmasıyla gazetelerin internet sitelerinde yer alan haberlerde seçimi AK Parti’nin önde götürdüğü yorumlarına yer verildi.

İsveç Haber Ajansı TT haberinde, AK Parti’nin seçimi kazanmasına rağmen anayasa değişikliğini tek başına yapacak milletvekili elde edemediğini belirtti. İsveç gazetelerinden Svenska Dagbladet ile Dagens Nyheter internet sitelerinde ilk haber olarak verdikleri haberde, "Erdoğan’ın Zaferi" başlığını kullandı.

Seçimlerde Başbakan Erdoğan’ın oylarını artırdığı ifade edilirken, "Türkiye’nin güçlü adamı Erdoğan seçimi kazandı" yorumu yapıldı. İsveç Radyosu da internet sitesindeki haberinde AK Parti’nin seçimi kazandığının kesin olduğunu yazarken, 50 milyon seçmenin bulunduğu Türkiye’de seçime katılımın da yüksek olduğuna yer verdi.

Diğer İsveç gazeteleri de haberlerinde Başbakan Erdoğan’ın seçimi kazandığını, ancak askeri yönetim tarafından 1982’de yapılan anayasayı değiştirmesi için çoğunluğa ihtiyacı olduğu belirtildi. Erdoğan’ın, "Türk siyasetinden askerin izini silmeyi" hedeflediği yorumuna yer veren gazeteler, anayasa değişikliği için AK Parti’nin mecliste 3’te 2’lik çoğunluğa sahip olması gerektiğini ifade ettiler.  

KAZAK BASINI: TÜRKİYE’DE İSTİKRAR KAZANDI

Seçim sonuçlarını okuyucularına son dakika haberi olarak duyuran Kazak basını "Türkiye’de istikrar kazandı" değerlendirmesinde bulundu.

YSK’nın seçim yasaklarını kaldırmasının ardından seçim sonuçlarını anlık olarak okuyucularına duyuran "thenews.kz" internet sitesi, "Türkiye’de seçimleri iktidar partisi kazandı" başlığını kullandı.

HOLLANDA BASINI: AKP TÜRKİYE'DEKİ SEÇİMLERİN KAZANANI

Ülkenin önde gelen gazete ve televizyonları, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan liderliğindeki AK Parti’nin beklendiği gibi seçimden başarıyla çıktığına vurgu yaptı.

Hollanda medyası, AK Parti’nin tek başına yeni anayasa yapacak çoğunluğa ulaşamadığını kaydetti. "AK Parti, Türkiye’deki seçimlerin galibi" başlığıyla haberi veren Hollanda yayın kurumu NOS, iktidar partisinin beklendiği gibi seçimleri büyük farkla kazandığını duyurdu.

AK Parti’nin bir önceki seçimlere oranla oy oranını artırarak yüzde 50’ye yükselttiğine vurgu yapan NOS, buna rağmen seçim sisteminden dolayı milletvekili sayısının azaldığına dikkati çekti. CHP’nin yüzde 25, MHP’nin ise yüzde 13 civarında oy aldığını hatırlatan NOS, "Başbakan Erdoğan’ın Türk siyasi sistemini güçlü bir başkanlık sistemine dönüştürmek istediğini" ileri sürdü.

Ülkenin en yüksek tirajlı gazetesi Telegraaf ise sonuçları "AKP Türkiye’deki seçimlerin kazananı" başlığıyla verdi. Gazete, 2002’den bu yana iktidarda olan AK Parti’nin büyük kısmı sayılan oyların sonucuna göre yüzde 50,7 oranında oy alarak, seçimden galip ayrıldığını yazdı.

AK Parti’nin kuruluşundan bu yana en iyi sonucu elde ettiğini yazan Volkskrant gazetesi, iktidar partisinin yüzde 50 civarında oy almasına karşın tek başına yeni bir anayasa yapacak çoğunluğa ulaşamadığını dile getirdi.

Başbakanın "balkon konuşmasına" yer veren gazete, Recep Tayyip Erdoğan’ın muhalefet partileriyle uzlaşarak yeni bir anayasa yapmayı arzuladığına vurgu yaptı. Yeni anayasa için muhalefetin desteğine ihtiyaç olduğunun altını çizen gazete, Başbakan Erdoğan’ın, "Milletimiz bize yeni anayasayı, uzlaşmayla ve müzakereyle yapma mesajı verdi" sözlerine yer verdi.  

İNGİLİZ BASINI: AK PARTİ VE BAŞBAKAN ERDOĞAN 3. KEZ KAZANDI

İngiliz yayın kuruluşu BBC, "AK Parti’nin ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın üçüncü kez kazandığını" bildirerek, "ancak AK Parti’nin anayasayı tek başına değiştirmeyi sağlayacak çoğunluğu elde edemediğini" kaydetti.

CHP ve MHP’nin aldığı oylara da değinen BBC, her iki partinin de yüzde 10’luk barajı aştığını belirtti. İstanbul’daki muhabiri Jonathan Head’in görüşlerine de yer veren BBC, Erdoğan’ın dört yıl daha "Türk siyasetindeki etkisinin süreceğini" bildirdi.

Bağımsız adayların seçimlerde başarılı olduğunu belirten İngiliz yayın kuruluşu, Head’in "Bu durumun, Kürt sorunu konusunda hükümet üzerindeki baskıyı artıracağı" yorumunu aktardı. Financial Times (FT) gazetesinin internet sitesinde, Ankara muhabiri Delphine Strauss imzalı haberde ise "AK Parti Türkiye’de üçüncü dönemde oyları süpürdü" denildi.

"Bazı liberaller endişe duysa da Erdoğan’ın köylerde, kentlerin fakir bölgelerinde ve orta sınıf arasında kahraman olmaya devam ettiği" yorumunun yapıldığı haberde, AK Parti’nin anayasal reformu referanduma sunacak 330 milletvekili sayısına ise ulaşamadığına dikkat çekildi. CHP’nin 2007’deki genel seçimde oyların yüzde 21’ini alırken, bu seçimde oylarını artırarak yüzde 26’ya ulaştığını belirten FT, bağımsız adayları destekleyen BDP’nin ise bu seçimle daha fazla oy kazandığını yazdı.

"Seçimin sonucu yatırımcıları memnun edecek" diyen FT, siyasi istikrarsızlıktan endişe duyan yatırımcıların, yapılacak reformlarda uzlaşma aranacağı için bu konudaki endişelerinin giderildiği yorumunu yaptı.

Gazete, Eurasia Grup’tan Wolfango Piccoli adlı analizcinin, "330 sandalyenin altında olması, AK Parti’nin muhalefetle müzakere yapmasına yol açacaktır. Daha fazla kutuplaşma riskini sınırlayacaktır" dediğini aktardı.

YUNAN BASINI: EZİCİ ZAFER İLE 3. DÖNEM

Yunan televizyonları, seçimlerde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan başkanlığındaki AK Parti’nin oy oranını yükselterek, büyük bir zafer kazandığını belirtti. Devlet televizyonu NET tv, Erdoğan;ın seçimlerde oyların yüzde 50;den fazlasını alarak büyük ve kesin bir zafer kazandığını duyurdu.

Erdoğan'ın bu seçimleri kazanarak, Türkiye;de üst üste üçüncü kez seçim kazanan ilk siyasi lider olduğu belirtilen haberde, Başbakan’ın yarından itibaren çözmesi gereken konular arasında "Kürt sorunu" ve "devlet-vatandaş ilişkileri" gibi konular bulunduğu ifade edildi.

NET tv haberinde, Erdoğan'ın hedefleri arasında, anayasanın değiştirilmesi ve başkanlık sistemine geçilmesi gibi konular da bulunduğunu öne sürdü. Ulusal alanda yayın yapan özel MEGA tv, Türkiye;deki seçimlerin galibi Erdoğan'ın müthiş bir zafere imza attığını aktardı. Antenna 1 televizyonu da, Türkiye'de bugün yapılan "kritik" seçimlerde Erdoğan başkanlığındaki AK Parti;nin oyların yaklaşık yüzde 51;ini alarak rahat bir zafer kazandığını belirtti.

Seçimlerin galibi Erdoğan'ı yarından itibaren ülke içinde ve dışında çözmesi gereken büyük sorunlar beklediği ifade edilen haberde, ele alınması gereken konular arasında Türk-Yunan ilişkileri de bulunduğu kaydedildi. Bu arada, Türkiye'deki seçimler internetteki Yunan haber sitelerinde de geniş yer aldı. Ülkenin en çok izlenen haber sitelerinden Nooz.gr, ana sayfada yayımladığı "Milletvekili seçimlerinde Erdoğan'ın zaferi" başlıklı birinci haberinde, Erdoğan'ın Türkiye'de yapılan seçimlerde üst üste üç kez iktidar olduğunu bildirdi.

Yunan in.gr haber sitesi de, "Ezici zafer ile üçünçü dönem" başlığını kullandığı haberinde, Türkiye'deki seçimlerde Erdoğan;ın mutlak bir zafer kazandığını" ifade etti.

İTALYAN BASINI: ERDOĞAN SEÇİMLERDEN ZAFERLE ÇIKTI

İtalyan basını, Türkiye’deki milletvekili genel seçiminden, AK Parti Genel Başkanı ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın zaferle çıktığını, ancak anayasa değişikliklerini tek başına referanduma götürebilecek sayıya ulaşamadığı yorumunda bulundu.

İtalyan haber ajansı ANSA’nın internet sitesindeki haberinde, Başbakan Erdoğan liderliğindeki AK Parti’nin, milletvekili genel seçimlerinde oyların yüzde 50,3’nü alarak, kesin bir çoğunluğu elde ettiğini ve TBMM’de 326 sandalye kazandığını bildirdi.

Haberde, Erdoğan’ın 326 milletvekili çıkarmasına karşın, anayasada yapılması öngörülen reformları, tek başına referanduma götürme yetkisi olan 330 sayısına ulaşılamadığına da dikkat çekildi.

ANSA’nın haberinde, ana muhalefetteki CHP’nin, oylarını arttırdığı belirtilirken, sosyal demokratların yeni dönemde muhalefette kalmaya devam edecekleri kaydedildi. Haberde, "Başbakan Erdoğan’ın seçim döneminde oylarını almak istediği" yorumu yapılan MHP’nin de oyların yüzde 13,1’ni alarak, yüzde 10’luk seçim barajını aştığı ve parlamentoya girdiğine yer verildi. BDP’nin desteklediği Kürt kökenli bağımsız adayların da ülke genelinde yüzde 6,4 oy oranı yakalayarak, meclise 36 vekil gönderdikleri aktarıldı.

LA STAMPA: La Stampa gazetesi de internet sitesindeki haberinde, Recep Tayyip Erdoğan’ın seçimleri kazandığını, "ancak bunun tam da istediği gibi olmadığı" yorumunu yaptı. Gazetede, Erdoğan’ın her iki Türk’ten birinin oyunu aldığı, ancak buna rağmen milletvekili sayısının 326 da kalarak, anayasa değişikliklerini, tek başına referanduma götürme sayısı olan 330’a ulaşamadığı kaydedildi.

Gazete, "Laikler, Milliyetçiler ve Kürtler" olarak nitelediği üç muhalefet partisinin, seçim kampanyası döneminde, Başbakan Erdoğan’ı "ülkeyi iyi idare edemediğine yönelik ağır bir şekilde eleştirdiği" belirtildi.

La Stampa’daki seçim yorumunda, Erdoğan’ın ülkesini AB’ye sokmak istiyorsa, bazı reformları yapması gerektiği ifade edildi. La Stampa, Erdoğan’ın yeni dönemde muhalefetle diyalog aramaması durumunda, üç partiyi de karşısına alabileceği ve sert geçen seçim kampanyası döneminin yeni parlamentoya yansıyabileceği değerlendirmesinde bulundu.

LA REPUBBLİCA: La Repubblica gazetesi de Erdoğan’ın seçimi kazandığını, ancak anayasa değişikliğini tek başına referanduma götürecek çoğunluğa ulaşamamış olmasını haberleştirirken, ana muhalefet CHP’nin yeni lideri Kemal Kılıçdaroğlu ile oylarını 5 puan arttırmasını, MHP’nin barajı geçmiş olmasını ve Kürt kökenli bağımsız adayların sayısının 36’ya ulaşmasını, "muhalefet için iyi" şeklinde değerlendirdi.

Gazete, birçok gözlemcinin, "yapılmak istenen anayasa değişikliklerinin arkasında Recep Tayyip Erdoğan’ın 2014 yılındaki Cumhurbaşkanlığı seçimine adaylığını koyma niyetini gördüğü" görüşüne de yer verdi. Gazetedeki haberde, Erdoğan’ın uluslararası alanda, ülkesinin ekonomik büyümesi, güçlü gelişmesi ve işsizliğin 2011’in ilk 3 aylık dönemde düşmesi gibi değerleri ön plana çıkardığı da belirtildi.

La Repubblica, Başbakan’ın seçimlerin ardından AK Parti Genel Merkez Binası’ndan yaptığı "balkon konuşması"ndan bir bölüme de yer vererek, "Her iki seçmenden biri AK Parti’ye oy verdi. Bunun heyecanını yaşıyoruz" ve "Oylarımızı 5 milyon daha arttırdık" sözlerini de okuyucularına aktardı.

4