Şeker bağımlılığından kurtulun

Hastalıklardan korunmak, kilo almamak ve yaşlanmayı geciktirmek için günlük beslenmede şeker miktarını azaltmak şart. İşte, basit öneriler...

24 Kasım 2013, Pazar 05:00
A A

Günlük beslenmemizde şekerden tamamen kaçınmak neredeyse imkansız. Tatlı, marmelat, reçel, bal gibi basit şeker içeren gıdalar dışında ketçap, makarna ve salata sosları gibi pek çok besin de gizli şeker içeriyor.

ÖZGÜR GÖKMEN ÇELENK

ozgur.celenk@posta.com.tr

Üstelik hazır gıdalarda daha tehlikeli bir şeker türü olan mısır şurubu var. En önemlisi, hazır gıdalara eklenen şekerin tadı alınmadığı için hiç fark etmeden günlük ihtiyaçtan çok fazla şeker tüketilmiş oluyor. Araştırmalara göre; şeker dünyada en çok bağımlılık yaratan besin. Ve bu bağımlılık hızla artıyor. Fazla şeker tüketimi aşırı yorgunluktan şişmanlığa, şeker hastalığından kansere kadar pek çok soruna zemin hazırlıyor.

Meyve suyundan uzak durun!

İşte, şeker miktarını azaltmak için dikkat etmeniz gerekenler:

-Ürün satın alırken şeker miktarını araştırın; yiyeceklerin içindekiler listesine dikkat edin.

-Yapılan en büyük hatalardan biri meyveden ziyade meyve suyunu tercih etmek. İster evde kendiniz sıkın ister hazır alın hiç fark etmez meyve suyundan uzak durun. Çünkü meyve suyu saf şeker tüketmekle eş anlamlı.

-Gazlı içecek, soğuk çay ve enerji içeceklerinden uzak durun. İçerdikleri şeker, kan şekerini aniden yükseltip bir anda enerji verir. Ama bir yandan da kan şekerini aynı hızda düşürüp kişinin kolay acıkmasına neden olur. Oysa meyve, sebze, tam tahıllar yoluyla alınan şeker, kan şekerini yavaş yükseltip yavaş düşürdüğü için vücuda uzun süreli enerji sağlar.

-Bir besinin kan şekerini yükseltmesi için ille de ağızda şeker tadı bırakması gerekmiyor. Basit karbonhidratlar (beyaz ekmek, pirinç vb) vücutta parçalanarak şekere dönüşür ve kan şekerini yükseltir. Bu nedenle beyaz ekmek yerine tam tahıllı ekmek, pirinç yerine bulgur tercih edin.

-Sofranızdan tarçını eksik etmeyin. Tarçın hem tatlı ihtiyacını azaltır hem de kan şekerini dengeler.

-Bol şeker içeren kahvaltılık mısır gevrekleri yerine sade yulaf tercih edin.

Çocuklara kakao oranı yüksek çikolata verin

Annelerin yaptığı en büyük hata, süte bal koyup çocuğuna içirmek veya demir kaynağı diye kaşık kaşık pekmez yedirmek. Oysa Amerikan Kalp Sağlığı Vakfı çocuklarda gün boyu tüm tüketilen besinlerden alınacak ekstra şekerin en fazla 3 çay kaşığı olması gerektiğini söylüyor. Bal ya da pekmez verirken çocuğun günlük tatlı ihtiyacı hesaplanmalı. Ebeveynler çocuklara ödül olarak hazır şeker vermeye son vermeli. Çok sık olmamakla birlikte ara sıra bir parça çikolata verilebilir. Ancak çikolata seçiminde kakao oranı yüzde 70 ve üzeri olanlar tercih edilmeli.

Tatlı krizine karşı roka

-Canınız tatlı istediğinde bunu engellemek için roka, turp, hindiba tüketin.

-Düşük glisemik indeksli meyveleri (elma, armut, portakal, greyfurt) tercih edin. Düşük glisemik indeksli gıdalar kan şekerinde aşırı yükselmeye neden olmaz, tatlı krizini önler, iştahı azaltır.

-Geleneksel Hint tıbbında kullanılan gurmar bitkisinden faydalanın. Gurmar çayı, hem şekerin emilimini hem de yağ olarak depolanmasını azaltır. Tatlı isteğini önler. Ancak insülin veya şeker düşürücü ilaç kullananların gurmar konusunda dikkatli olması gerekir. Çünkü ilacın etkisini artırabilir.

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;